Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som vet vad som är fel? Svart vertikal rand i negativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

OK Pic

Ny medlem
Hej. Jag har nyligen framkallat två rullar som jag plåtat med min olympus 35 RC och egenhändigt framkallat dem. Dock så uppkommer det på några av bilderna (på båda rullarna) ett svart streck i negativet. Som på den bifogade bilden (dock ljust här förstås). Någon som vet vad som kan vara fel? Det blir bara på några av bilderna och de är utspridda så det kommer inte efter varandra. Funderar på om det kan vara en viss slutartid som är lite knasig? Eller är det något vid framkallningen tro?

Alla svar är till hjälp!

Bilagor

• IMG_3882.jpg
    IMG_3882.jpg
    8.4 KB · Visningar: 513
Eftersom det har exponerats utanför bildrutan har det inte med slutaren att göra utan filmen har sannolikt ljusskadats i något läge. Om du framkallat själv är det troligt att det kommit ljus på filmen i den processen. Hemrullad råfilm kan få ljusskador från den hanteringen också.
Eftersom det är regelbundna "streck" så har det skett när filmen varit rullad och den blivit belyst från ett håll. Är den framkallad i dosa?

Kan det inte röra sig om en ljusläcka? Isf kan det vara så att det bara syns på bilder då du inte matat fram ny film omedelbart före och/eller efter du tagit bilden.

Eftersom det har exponerats utanför bildrutan har det inte med slutaren att göra utan filmen har sannolikt ljusskadats i något läge. Om du framkallat själv är det troligt att det kommit ljus på filmen i den processen. Hemrullad råfilm kan få ljusskador från den hanteringen också.
Eftersom det är regelbundna "streck" så har det skett när filmen varit rullad och den blivit belyst från ett håll. Är den framkallad i dosa?

Nej just det då kan det ju inte vara slutaren. Filmrullarna är köpta, så jag har inte rullat dem själv. Jag har framkallat dem i dosa men jag har använt samma dosa och befunnit mig i samma rum vid tidigare tillfällen och framkallat utan problem. Det kan inte vara bakluckan på kameran som läcker?
Upptäckte att det vid inmatningsspåren på filmen också ser ut som om det har läckt in. Det är svart runt vissa av hålen.

Ingen som har en aning? Finns det någon som sitter på något så fram med det! Finns inga dumma idéer! :)

Eftersom det finns en bild från kameran så utesluter det fel i kameran. Det liknar mera att man oavsiktligt råkat komma åt bakstycket på kameran. Det har öppnats lite på glänt och sedan stängts.
Man kan se att närmast vänsterkanten har mer ljus fallit på filmen än längre till höger. Det har alltså inte blivit helt jämnt. Dessutom är bilden fortfarande synlig så exponeringen kan inte ha varit särskilt stor.
Om alla bilder som har denna skada kan det tyda på att det blivit exponerat vid framkallningen.
Om bilderna efter denna är oskadade men alla före, eller vice versa, tyder det på att skadan skett när filmen satt i kameran.

ljusinsläpp vid upptagningsspolen.

Hej. Jag har nyligen framkallat två rullar som jag plåtat med min olympus 35 RC och egenhändigt framkallat dem. Dock så uppkommer det på några av bilderna (på båda rullarna) ett svart streck i negativet. Som på den bifogade bilden (dock ljust här förstås). Någon som vet vad som kan vara fel? Det blir bara på några av bilderna och de är utspridda så det kommer inte efter varandra. Funderar på om det kan vara en viss slutartid som är lite knasig? Eller är det något vid framkallningen tro?

Alla svar är till hjälp!

Det enda jag kan komma på är att det kan röra sig om ett litet ljusinsläpp vid upptagningsspolen i kameran. Är alla skadorna lika breda? Om inte så är det nog mest troligt så och ljusinsläppet blir större ju längre tid du har mellan filmframmatningarna. Det kan ju också vara så att springan och ljusinsläppet sker då det uppstår ett visst tryck mot luckan. Prova att sätta på en svart eltejp över luckans kant där upptagningsspolen är.

Senast ändrad:
Fönster på luckan

Har haft liknande problem med em fuji-kamera.
Det sitter ett fönster på kamerans lucka, så att man kan se vilken film som sitter i.

Jag tror att när man tar av fodralet i starkt dagsljus så kan filmen bli ljusskadad genom fönstret på det här sättet.

Har också varit med om en kamera där det gått av en flisa på okularfönstret, som tydligen också skulle täta filmluckan. Båda problemen kan lösas med svart tejp

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar