Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som vet hur man får en Pentax Optio E10 att sänka slutartiden? Någon som vet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanna Maria

Medlem
Jag äger en äldre Pentax Optio E10 och det går bara inte att få den att ta skarpa bilder på saker i rörelse. Jag fattar inte vad det är jag missat, är det någon som vet hur man ställer in att den ska vara lite kvick i vändningarna när den tar bilden?

Jag äger en äldre Pentax Optio E10 och det går bara inte att få den att ta skarpa bilder på saker i rörelse. Jag fattar inte vad det är jag missat, är det någon som vet hur man ställer in att den ska vara lite kvick i vändningarna när den tar bilden?

Enda jag kommer på är att du ställer in ett högt ISO-värde, dvs i fallet Pentax E10 ställ på 200 ISO.Inte Auto-ISO alltså.

Nu är det en liten hake och det är att 200 ISO i många fall (läs: "svenskt o-somrigt vinterljus") inte ger så värst korta slutartider så det blir till att fota när det är dagsljus/soligt väder och/eller på nära håll med blixtljus.

Du kan också ställa in exponeringskompensationen på uppemot ett steg minus, det ger kortare slutartid, men desvärre mörkare bild.Kan ge mindre risk för rörelseoskarpt motiv MEN du måste ju ljusa upp bilden efteråt (i datorn) och då kommer bilden bli brusig(are) ...men det kan ju vara ett pris värt att 'betala' ...

I fallet "blixtljus" ställ in blixten på "on" istället för "auto" så kommer slutartiden bli hyggligt kort.
Blixten har extremt kort brinntid då slipper du rörelseoskärpa.Blixten räcker max drygt 3 meter enligt uppgift jag kunnat hitta så motivet skall alltså inte vara på långt avstånd...

Du skall också se till att vänta till Autofokusen 'låst' på motivet innan du trycker av, så kommer iaf skärpan bli rätt inställd, en nog så viktig parameter som slutartiden för att kunna få skarpa bilder.

Kanske det är dags för en ljuskänsligare kamera (en som kan ställas på högre ISO än 200, samt gärna också har manuellt inställbar slutartid)... (?)

Enda jag kommer på är att du ställer in ett högt ISO-värde, dvs i fallet Pentax E10 ställ på 200 ISO.Inte Auto-ISO alltså.

Nu är det en liten hake och det är att 200 ISO i många fall (läs: "svenskt o-somrigt vinterljus") inte ger så värst korta slutartider så det blir till att fota när det är dagsljus/soligt väder och/eller på nära håll med blixtljus.

Du kan också ställa in exponeringskompensationen på uppemot ett steg minus, det ger kortare slutartid, men desvärre mörkare bild.Kan ge mindre risk för rörelseoskarpt motiv MEN du måste ju ljusa upp bilden efteråt (i datorn) och då kommer bilden bli brusig(are) ...men det kan ju vara ett pris värt att 'betala' ...

I fallet "blixtljus" ställ in blixten på "on" istället för "auto" så kommer slutartiden bli hyggligt kort.
Blixten har extremt kort brinntid då slipper du rörelseoskärpa.Blixten räcker max drygt 3 meter enligt uppgift jag kunnat hitta så motivet skall alltså inte vara på långt avstånd...

Du skall också se till att vänta till Autofokusen 'låst' på motivet innan du trycker av, så kommer iaf skärpan bli rätt inställd, en nog så viktig parameter som slutartiden för att kunna få skarpa bilder.

Kanske det är dags för en ljuskänsligare kamera (en som kan ställas på högre ISO än 200, samt gärna också har manuellt inställbar slutartid)... (?)

Tack för att du tog dig tid att svara. Jag hade hoppats på en enklare lösning, men det var väl att hoppas för mycket. :) Det handlar alltså inte om att fota racerbilar, bilderna med den här kameran blir suddiga om så vinden blåser i träden. Det är hopplöst. Det står att den ska klara slutartider mellan 2 och 1/2000 (eller vad det var) men att få den att välja det är en annan femma.

Själv har jag tröttnat och för ett tag sedan köpt en ny kamera, men då ville en bekant ha den här, så problemet blev akutuellt igen.

Alla kameror exponerar på samma sätt. Det finns endast tre parametrar att spela med: ISO, bländare och slutartid. Då det är svagare ljus än dagsljus utomhus i klart väder väljer kameran med största sannolikhet största möjliga bländare (lägsta möjliga tal, beror oftast på hur mycket man zoomat in). Med iso låst till ett speciellt värde finns endast slutartiden kvar som bestämmer hur mycket ljus man släpper in på sensorn. Exponeringskompensationen kan man använda för att förkorta slutartiden, men då blir bilden mörkare. Ljusar man upp den efteråt skapas brus och det ser ut som man använt högre isotal än man gjort.

Kameran väljer alltså den slutartid som behövs i de rådande ljusförhållandena. Det behöver inte vara mycket mörkt förrän slutartiden börjar klättra upp mot en halv sekund eller så. Redan inomhus i hyfsat stark belysning är ljuset bra mycket svagare.

Nu känner jag inte till din kamera alls eller hur van kameraanvändare du är, men jag måste ändå fråga en sak: Håller du in avtryckaren tills bilden är klar, eller gör du bara en snabb knapptryckning? När jag 2008 skaffade min första och hittills enda digitala kompaktkamera, hade jag problem med skärpan i början. I något skede kom jag på att hålla ner avtryckaren tills bilden med säkerhet var färdig, och skärpan förbättrades radikalt av det. Kameran är så lätt och liten att den skakade alltför mycket av själva knapptryckningen...

Tack för svaret. Det där med att hålla in knappen har jag inte provat. Ska göra det.

Jag fattar inte varför just den här kameran ska ha så enastående svårt för bilder med rörelse. Andra kompaktkameror är ju inte så, den här är extrem.

Tack för svaret. Det där med att hålla in knappen har jag inte provat. Ska göra det.

Jag fattar inte varför just den här kameran ska ha så enastående svårt för bilder med rörelse. Andra kompaktkameror är ju inte så, den här är extrem.

När du tryckt ned avtrycket halvt så fokuseringen kan göras, då ska du kunna se i displayen vilken slutartid och bländare kameran valt. (vet inte om just denna Pentax har sådan info i displayen möjlig, ovanligt att det inte finns)

Jämför med en annan vilken som helst; zooma in samma motiv lika mycket vid samma tillfälle/samma ljussättning/ljusnivå, och kolla (med samma ISO värde inställt på båda).

Om allt är som det ska bör slutartiden bli samma eller nästan samma, oavsett kameramodell.

Viss skillnad kan det bli beroende på oprikens ljusstyrka och på hur kamerorna väljer att "para ihop" tid & bländare...dock, med samma slutartid ska rörelseoskärpan bli lika.
Ljusmätningen kan vara lite olika kalibrerad på olika kameror etc, men oftast inte så mkt att det i sej skulle "straffa ut" den ena av två.
En kamera med stabilisering kan iofs ge skarpare bild av ett stillastående motiv, men ett rörligt motiv (barn, djur etc) ska bli lika oskarpa.

Klart det blir svårt få ett motiv att röra på sej lika mkt för flera bilder också... men principen tror jag går fram.Du kan ju stå på en bro/vid en väg och fota fordon som kör i samma hastighet tex. och då gärna i annat ljus än klockan 12.00 en "klarsolsdag" så slutartiderna kan få bli "lite för långa", då bör du kunna hitta ifall det verklligen skiljer sej mellan kamerorna.

Tror jag har kommit på en sak. Jag satt och läste lite recensioner och det ser ut som att det kanske inte är slutartiden ändå. Överallt står det om att den är så långsam med att ta kort, och den har fått minus för det i testerna.
Kan det vara så att den ställer fokus som den ska, men innan den sedan lyckats ta bilden har ju objektet flyttat sig, och blir då oskarpt?
I så fall är det ju inte mycket att göra, tyvärr.

Kameran har motivprogram och för motiv i rörelse så är det Action/sport-programmet som ska väljas. Det går inte att manuellt påverka bländare- och slutartid på kameran, ett vanligt fenomen med de billigaste digitalkompakterna...

Just billiga instegskameror har problem med motiv i rörelse därför att det kan ta tid för dem att ta bilden. En systemkamera, vilken som helst, är ju långt snabbare än de billigaste digitalkompakterna.

Optio E10 var en av de billigaste instegsmodellerna på sin tid och som sådan har den givetvis sina begränsningar, vilket inkluderar ett långsamt handhavande men ändå en hastighet som var fullt normal för sin tid och prisklass. Normalt är att det tar strax över 1 sekund för E10:an att ta en bild, och då hjälper det ju inte med 1/2000 i slutartid för motivet kan ju ändå ha rört sig efter att kameran har låst fokus och öppnat slutaren.

Tack för svaret. Det var något sådant jag var inne på. Just det här kameran är speciell, jag läste runt på recensioner och såg att den fått minus för sina suddiga rörliga bilder i jämförelser med liknade kameror.

Får väl ge mig och hjälpa henne hitta en ny, helt enkelt.

Ett sätt som kan vara till hjälp är att förfokusera kameran på det avstånd motivet väntas dyka upp, dvs under ordnade former rikta kameran mot den plats motivet väntas dyka upp, trycka ner avtryckaren till hälften och låta kameran ta den tid den behöver för att fokusera. Sedan håller man kvar avtryckaren i halvtryckt läge tills motivet dyker upp på rätt avstånd och så trycker man av helt. Då går det mycket fortare för kameran att knäppa bilden och förhoppningsvis har inte motivet hunnit ut ur fokus. Men detta går inte göra med alla motiv, motivets rörelse måste vara förutsebar och man måste få tid till den framförhållning som behövs. Men i vissa fall kan det hjälpa. Det kan ju sägas också att metoden kräver mer av fotografen än att bara sikta och trycka, det är svårare, men kan i vissa fall ge bättre bilder.

Tack för svaret. Det var något sådant jag var inne på. Just det här kameran är speciell, jag läste runt på recensioner och såg att den fått minus för sina suddiga rörliga bilder i jämförelser med liknade kameror.

Jag håller inte med dig om att den är speciell, precis som flera andra av de billigaste instegsmodellerna på marknaden så har E10:an fått kritik för att den är långsam. Det är inget specifikt för E10:an. Just E10:an är ju inte ens gjord av Pentax utan designades av ett Taiwanesiskt företag och kameran finns även under andra märkesnamn.

Och det fanns då något dyrare kameror med annars likartade specifikationer som var snabbare. Det är fortfarande så att de billigaste instegsmodellerna idag är långsammare än de dyrare.

Är det rörliga motiv som man är intresserad av så bör man avstå från de allra billigaste digitala kompakterna på marknaden. Många har ju valt en systemkamera just för att de upplever att digitalkompakterna är för sega.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar