Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

någon som vet hur det går med SDM och t.ex. Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Frågan är ju om inte Pentax skulle vinna stora marknadsandelar genom att ge Sigma all information så att de kan få sina HSM-objektiv att funka på Pentax.

Fast å andra sidan vill ju Pentax givetvis sälja sina egna objektiv.....fast ja just det, de finns ju inte ännu... Man skulle ju kunna tänka sig att de lät Sigma använda tekniken för utvalda objektiv som t.ex. 50-500 då Pentax inte verkar ha några planer att bygga något så långt....

Roland, har du någon insiderinformation? Får vi vänta på att någon knäcker systemet och bygger objektiv utan Pentax medgivande?

(Jag kör ju helst Pentax objektiv, men jag tror att man skulle kunna ta större marknadsandelar om det fanns fler objektiv att välja på)
 
Jag tror det bara är en önskedröm att få tredjepartstillverkarna att tillverka objektiv med AF-motor. Ur deras synvinkel är det mycket lättare att fortsätta tillverka objektiv utan motor.

Eftersom inte alla Pentaxkameror har stöd för objektiv med AF-motor så blir det en ökad kostnad för tillverkarna, antingen måste de ha dubbla varianter av objektiven eller så måste de ha dubbel AF-drivning i objektiven.

De måste även lägga ner tid för att förstå hur Pentax SDM-drivning fungerar. Och det är förmodligen mer som kan gå fel när det är objektivet som fokuserar istället för kameran. Det blir nog då vanligare med objektiv som felfokuserar.

Se bara på hur det varit för Nikon-varianterna av objektiven, så länge alla kameror haft AF-motor har inte tredjepartstillverkarna haft speciellt bråttom att sätta in AF-motor i deras objektiv. Det är först när AF-motorn börjar försvinna från kamerorna de känner sig tvugna till det.

Jag är inte ens säker på att det skulle hjälpa om Pentax gav tillverkarna all tänklig dokumentation för att sätta in AF-motorn i objektiven, de skulle nog ändå välja kamerafokusering.
 
Jo du har säkert rätt. Jag har bara funderat att jag kanske någon gång behöver ett riktigt långt tele, och i just det fallet skall det nog vara en zoom eftersom det skall vara ganska universellt. 55-300 kanske blir intressant men känns lite kort. Och det skulle vara trist att köpa t.ex. ett Bigma bara för att veckan senare höra att HSM varianten är på väg.

Nu har jag inga sådana planer just nu i alla fall, jag bara tänkte högt. Och det skulle vara bra för Pentax om man åtminstone tillfälligt kunde få fler objektiv som stöder Pentax, och då gärna SDM, eftersom Pentax knappt har några själva, åtminstone inte i den billigare klassen.
 
Om Sigma verkligen vill lansera sina HSM objektiv för Pentax, så kan de självfallet göra det. De har ju tidigare inte haft några problem med att lansera objektiv för Pentax-fattning trots att de inte licenserar fattningen. Däremot så verkar de inte vara intresserade i dagsläget på grund av Pentax blygsamma marknadsandel. Tror mycket hänger på hur vårens försäljning går för Pentax.
 
Fogel70 skrev:
Jag tror det bara är en önskedröm att få tredjepartstillverkarna att tillverka objektiv med AF-motor. Ur deras synvinkel är det mycket lättare att fortsätta tillverka objektiv utan motor.

Har inte Canon af-motor i alla sina objektiv?
I så fall haltar ju resonemanget. Objetiv med Canonfattning är det ju rätt många tredjepartstillverkare som gör.

Frågan är väl om dom kan göra ett objektiv med lika snabb och tyst motor som Pentax egna!!??
 
Rikard Söderstedt skrev:
Har inte Canon af-motor i alla sina objektiv?
I så fall haltar ju resonemanget. Objetiv med Canonfattning är det ju rätt många tredjepartstillverkare som gör.
Det är ju ganska stora skillnader mellan Pentax och Canon när det gäller objektiv...

Det jag menar är att stöd för AF-motor i objektiven är väldigt nytt för Pentax, så tillverkarna har ingen erfarenhet av det. Därför är det lättare att fortsätta tillverka objektiven så som de redan gjort under lång tid. Dessutom funkar dagens objektiv på alla Pentax kameror, vilket inte objektiv med endast AF-motor gör.
Så med objektiv med AF-motor skulle antingen behöva dubbla AF-drivningar, vilket gör de dyrare att tillverka. eller så skulle det behövas dubbla varianter av objektiven, vilket också ökar tillverkningskostnaden. Dessutom blir det dyrt på många andra sätt att ha dubbla varianter.


För Pentax gäller det motsatta förhållandet jämfört med Nikon. Eftersom Nikon inte längre har AF-motor i alla sina kameror så kommer tillverkarna med nya varianter av objektiv med inbyggd AF-motor för att ha stöd för Nikons alla kameror.

Att de sätter motor i objektiven till Canons kameror är ju helt nödvändigt då Canon inte har någon fokusmotor i sina kameror.
 
Rikard Söderstedt skrev:
Har inte Canon af-motor i alla sina objektiv?
I så fall haltar ju resonemanget. Objetiv med Canonfattning är det ju rätt många tredjepartstillverkare som gör./B]


Självfallet kan alla göra motor i objektivet.
Skillnaden mellan Canon och Pentax är att Canon har haft sin EF fattning med stöd för motor i objektivet ända sedan det lanserades i slutet av 80-talet. Canon släppte sin FD-fattning och gick till en helektronisk fattning.

För Pentax var det viktigare att behålla viss kompatibilitet bakåt, så de gjorde en mekanisk-elektronisk hybrid, och det är först i och med K10D som kamerorna har stöd för motor i objektivet.

Detta innebär att för tredjepartstillverkarna så är motor i objektivet en förutsättning för att få något sålt i Canon-fattning, eftersom det är den enda lösningen som erbjuds sedan 20 år tillbaks.

Gällande Pentax så är det en mix av kameror med stöd och icke-stöd för motor i objektivet. Eftersom Pentax marknadsandel är så liten så väljer objektivtillverkarna det som fungerar på de flesta husen, istället för den lösning som bara fungerar på ett fåtal.

Pentax SDM-lösning är speciell eftersom det är dubbelt - dvs har stöd för motor i objektivet och stöd för motor i huset. Ingen tredjepartstillverkare har den lösningen, och kommer troligen inte med det eftersom det kostar för mycket att göra en specialdesign enbart för Pentax.
 
Fogel70 skrev:
Det är ju ganska stora skillnader mellan Pentax och Canon när det gäller objektiv...

Det jag menar är att stöd för AF-motor i objektiven är väldigt nytt för Pentax, så tillverkarna har ingen erfarenhet av det. Därför är det lättare att fortsätta tillverka objektiven så som de redan gjort under lång tid. Dessutom funkar dagens objektiv på alla Pentax kameror, vilket inte objektiv med endast AF-motor gör.
Så med objektiv med AF-motor skulle antingen behöva dubbla AF-drivningar, vilket gör de dyrare att tillverka. eller så skulle det behövas dubbla varianter av objektiven, vilket också ökar tillverkningskostnaden. Dessutom blir det dyrt på många andra sätt att ha dubbla varianter.

Ah, då köper jag resonemanget.
Men omöjligt borde det väl inte vara. Som Roland sa hänger det nog på efterfrågan. Ju fler kameror Pentax säljer ju fler kommer efterfråga objekiv.
 
Det är inte omöjligt att Sigma eller Tamron kommer med gluggar med enbart motor i objektivet till Pentax/Samsung. Men det blir nog på dyrare gluggar som 70-200/2,8, "SDM" ser bra ut i reklamen...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.