Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som provat Lithium blixt batterier ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
Hej har sett att det kommit Lithium i AA format med 2900 mah.

Använder i dag 2500 mah nimh och med dom har jag ca 3 Sec från full urladdnig till full eller begränsar blixten från snabbare uppladdning .

Någon som provat använda dessa till blixt tänket på Uppladdnings tiden första hand ???

Fråga nr två någon som har ett batteri paket ihop med en Canon 550ex som kan säga vilken tid man kan få från full urladdning till full med det ????

Har länge funderat på att bygga något pack med li pol batterier i och med att dom levererar så bra.

Men problemet med dom har varit att dom ligger så dumt i volten går väll att bygga någon typ av spännings regulator i och för sig men hjälper det eller ligger begränsningen i Blixten ???

Anders

Re: Re: Någon som provat Lithium blixt batterier ???

Karlsson skrev:
Länk/Fakta?

Sökte på nätet, och här verkar man kunna köpa (har inte den blekaste om affären dock):
http://thomasdistributing.com

Intressant läsning på www.rechargeable-battery-review.com visar att den uppmätta kapaciteten dock bara är 2510 mah och kommer där tex efter Sanyos 2500 mah som uppmäter 2539 mah

Finns på Zebramedia för 99:- http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=6031 (om det nu är samma sort...)

Senast ändrad:
I blixtsammanhang säger mAh-måttet hur MÅNGA blixtar man kan förvänta sig att få ut, däremot inte ett dugg om hur SNABBT blixten laddas upp. Äldre generationer av lithiumbatterier gav t o m längre uppladdningstider än konventionella batterier och mycket längre än gamla NiCd-accar (miljöbovar) och nya NiMh-accar med MÅTTLIGA mAh-mått.

Vill man ha korta uppladdningstider bör man istället leta bland celler som tillåter höga effektuttag (de celler som har det brukar också skryta med det). Maxeffekten brukar anges som t ex 12C eller någon annan siffra, där C:et är amperetimmemåttet dividerat med en timme. Om cellen är på 2000 mAh så betyder 12C alltså i normala mått att den (i alla fall under korta stunder) kan leverera 24 A (12 gånger 2000 mA) utan att förstöras, 8C att den klarar 16A o s v.

Jo det är jag med på jag tänkte på att li pol är just väldigt snabba och undrade då om det samma gällde litium.

Och det är mig veteligen samma med nicd att dom är snabba vad jag märk i en annan hobby där nimh suger just av den anledningen så länge man inte går över typ 2000 mah och då märker man ju att även mah har betydelse.

Så en ny fråga är jag har hittat nicd aa batteri är dessa snabbare även att dom låg på 1000 mah???

Så i denna hobby som kräver mycket ström snabbt är rangorningen på batterier.

1. Li pol
2. Nicd
3. Nimh

Anders

Senast ändrad:
ANNONS