Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som lyckats köpa ett EW-83E någonstans?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Dum som jag var sålde jag motljusskyddet som följde med mitt 17-40 till förmån för det smidigare som hör till 24 f/1,4. Jag sålde i tron att jag inte skulle äga någon dslr i småbildsformat inom överskådlig tid ;)

Nu har jag beställt ett EW-83E av Fotokompaniet i Uppsala, men de verkar ha svårt att få fram det. Scandinavian Photo eller Cyberphoto verkar inte heller ha det.

Är det någon som sett om det går att få tag på någonstans?
 
Jag bestä'llde mitt på Cyberphoto. Det tog visserligen några månader, men nu har jag det.

Canon tillverkar sina tillbehör i omgångar. Så de gör en laddning, sen får man leta runt eller vänta till de gör en ny laddning.
 
AFE skrev:
Dum som jag var sålde jag motljusskyddet som följde med mitt 17-40 till förmån för det smidigare som hör till 24 f/1,4. Jag sålde i tron att jag inte skulle äga någon dslr i småbildsformat inom överskådlig tid ;)

Nu har jag beställt ett EW-83E av Fotokompaniet i Uppsala, men de verkar ha svårt att få fram det. Scandinavian Photo eller Cyberphoto verkar inte heller ha det.

Är det någon som sett om det går att få tag på någonstans?

Varför skulle du vilja ha orginalet? Jag har 5D och 17-40 och det krävdes endast litet grann slipning, max 1mm, på EW 83DII
Däremot fick jag vänta på det, och på EW 83 BII till min 100-400 i ett antal månader.. :(
MVH /Micke
 
Senast ändrad:
Re: Re: Någon som lyckats köpa ett EW-83E någonstans?

Intressant! Hur slipade du det - alltså med vad för slags verktyg, och var slipade du ner det? Du kanske rentav har någon bild av det :)

AlfaGTV skrev:
Varför skulle du vilja ha orginalet? Jag har 5D och 17-40 och det krävdes endast litet grann slipning, max 1mm, på EW 83DII

MVH /Micke
 
Re: Re: Re: Någon som lyckats köpa ett EW-83E någonstans?

AFE skrev:
Intressant! Hur slipade du det - alltså med vad för slags verktyg, och var slipade du ner det? Du kanske rentav har någon bild av det :)
Jag använder en billig minislipmaskin av Dremeltyp från Rusta. Utrustad med ett sandpapper i rörform. Går på max en halvtimme.
Sen tog jag vanligt sandpapper och snyggade till ytan.

Var du behöver slipa är lätt att kolla genom att helt enkelt ta en bild i 17mm läget om man bländar ned till ca 8-11.
Svärtningen blir tydligare då.
Jag fick ta litetpå topparna på petalerna och i de djupaste partierna
MVH /Micke
 
Jag lästa slarvig, jag menade att jag fick vänta på 24/1,4-skyddet. Originalskyddet sålde jag såklart inte det har kommit till heders igen.

Undrar om det går att använda skyddet till 20-35/3,5-4,5. Det är ju kantigare så att man kan ställa objektivet på motljusskyddet.
 
Tack för tipset Mikael! Jag får se om jag vågar testa :)

Jag skulle ju helst slippa originalskyddet, då det helt enkelt inte får plats i min väska...
 
AFE skrev:
Tack för tipset Mikael! Jag får se om jag vågar testa :)

Jag skulle ju helst slippa originalskyddet, då det helt enkelt inte får plats i min väska...
Bidrar med en jämförelsebild.Till vänster orginal-tratten och tillhöger det vagt modifierade EW-83DII

MVH /Micke
 

Bilagor

  • 17-40.jpg
    17-40.jpg
    25.2 KB · Visningar: 698
Passar på att visa hur mycket smidigare EW-83B II passar på 100-400 också.
OBS! Det går utmärkt att vända motljusskyddet på objektivkroppen för packning, mycket mindre skrymmande än orginalet (ET-83C)
Ingen modifiering krävs här.

MVH /Micke
PS Ursäkta för den något fula bilden, ville bara göra objektiven lika stora.. DS
 

Bilagor

  • 100-400.jpg
    100-400.jpg
    31.8 KB · Visningar: 512
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.