Jag har inte slutat drömma om de anamorfiska objektiven ännu! Men jag har fortfarande inte köpt något då jag inte riktigt vet vad det skulle tillföra till det jag filmar mest idag. Kanske är det vanliga med att man önskar man hade det man inte har, kanske inte det man behöver... Men det är ju en hobby med så varför låta det vara fult att önska testa nya spännande saker?
Men de är fortfarande lite för dyra, jag kan köpa saker jag faktiskt skulle behöva för pengarna ännu.
Sirui kommer snart lansera sitt Mars set,
https://store.sirui.com/products/sirui-mars-1-33x-anamorphic-lens-set-for-micro-4-3
Det är samma objektiv de redan släppt, de är dessutom dyrare så det är inget budget paket. Men om man vill filma lite mer ambitiöst så har de nog fördelar då de har zoom och fokusringar på samma position på hela settet och är grovtandade så att man kan använda samma fokuseringsverktyg på allihop. De har även T stop istället för F nummer. Så ville man nyttja de som ett arbetsverktyg så är de nog lockande, kanske kan det peta ut några gamla objektiv på andrahandsmarkanden om en del vill uppgradera? Tiden får avgöra.
Media Division släppte nyligen sitt avsnitt två av sin anamorfiska videoserie där de fokuserar på objektiv och många tester. Jag följde även en live chat med Nikolas på Media Division där de nämde Siruis objektiv, de hade inte testat de men fann de ganska ointressanta.
Jag har tänkt lite på det med, faktorn att de bara har en klämfaktor på 1.33. Men jag tror det faktiskt är helt rätt faktor för den här produkten och prissegmentet.
Sirui siktar in sig på glada amatörer främst även om de flesta objektiv går använda som kreativa verktyg bara man nyttjar dess styrkor på rätt sätt. Men gemensamt för den publiken är att de flesta har inte kameror som är skapta för att faktiskt filma anamorfiskt. För att nyttja ett objektiv med klämfaktor 2.0 så behöver du en sensor som kan filma i 4:3 eller kring det så att du sedan i efterhand kan baka ut det till rätt format. Men nästan inga enklare och för den delen även fräsigare systemkameror har stöd för detta. Men filmar du i 16:9 och använder ett objektiv med faktor 1.33 får du ett bildförhållande på ca 1:2.35 som är det som önskas(behöver fortfarande bearbetas i efterhand och ser nog speciellt ut på sökaren när man filmar). Så om Sirui hade slagit på stort med en större klämfaktor så hade de troligtvis även krympt ner sin potentiella publik.
Min GH4 kan filma anamorfiskt så jag skulle kunna pilla med ett "riktigt" anamorfiskt objektiv. Men de är fortfarande långt utanför hur långt min hobbys budget sträcker sig. Så jag fortsätter titta om något av Siruis objektiv kanske kan doppa ner under 3000 kr strecket... Är nog fortfarande 50 mm som jag lockas mest av. Om Sirui får mer konkurrens i samma prisklass kan nog dessa första generationens anamorfiska objektiv dala lite om nykomlingarna har fräsigare finesser.
På tal om konkurrens så ska Laowa tydligen lansera ett anamorfiskt objektiv snart med. Ett 27mm T2.8 med faktor 1.5. Men ingen verkar rapporterat något vettigt kring det fortfarande, folk vill bara prata om probe objektivets nyversion de visade samtidigt.
Laowa domestic distributor, Sightron Japan, has tweeted about new Venus Optics products exhibited at the Shanghai camera show. Many of them are Cine lenses, including 35 Anamorphic 27mm T2.8 1.5X. But one of them is a new version of its Probe Lens, now with periscopic capabilities. Interesting…...
ymcinema.com