ANNONS
Annons

Någon som känner till dessa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

idasjögren

Aktiv medlem
Min snälle Far gav mig en lite annorlunda present häromdagen, sådär hipp som happ.
Han hade varit inne på RIA i Nybro & hittat en gammal kameraväska med 3 objektiv i & chansade att det kunde var något som jag skulle tycka om. Jag samlar ju på gamla kameragrejjer & tycker de är mycket finare än andra prydnadssaker :)

När jag tittar närmare på optiken så är det 3 olika linser;

Vivitar 100mm 1:2.8 Auto Telephoto (37508389)
Vivitar 28mm 1:2.5 Auto Wide-angle (22401246)
Yashica Yashinon-ds 50mm 1:1.7

Jag har tittat lite på dem och alla verkar vara i väldigt fint skick & jag tror att de har M42 skruvgänga. Nu vet jag att det går att få tagt på en sån här adapter på Photax i Nybro, och jag funderar på om det skulle vara värt att investera i en sådan & använda optiken manuellt på min Nikon D700?

Någon som känner till optikerna & vet om jag har rätt (alltså om det verkligen är M42 gänga) och om de är okej linser eller bara skräp?
 
Yashica använde M42 skruvfattning en gång i tiden, så det kan ju mycket väl vara det på de här objektiven. Senare bytte Yashica till bajonettfattning. Samma som Contax använde.
Vivitar är ju en tredjepartstillverkare som har tillverkat objektiv med många olika fattningar. Men jag antar att du har sett att fattningen är lika på alla tre objektiven och så kom de ju från samma kameraväska.

Olle
 
Tack för ditt svar Olle, och jo de har samma fattning alla tre. Skruvfattning med en liten pigg som går att rycka in. Verkar vara välgjorda optiker & när jag snurar på fokusringen går den perfekt och med ett härligt manuellt motstånd. Vore intressant att veta om det är vettiga objektiv. Har lite förhoppningar på 50:an & 100:an :)
 
50MM är helt oki och värd ungefär 600 pix om den är fungerande är det DS-M så är den värd 50% till gissningsvis. Dock tycker kanske jag att den är något övervärderad och att det finns andra ljusstarka normaler som är lika bra eller bättre, men visst är det är en bra normal. Skaffa en adapter och ha lite roligt! De andra objektiven vet jag inget om men har du en adapter så är det ju bara att test - kostar inget i dagens digital värld...

http://www.yashicaforum.com/viewtopic.php?f=6&t=145

Antigen bygger du om objektivet med att låsa pinnen eller väljer en adapter som trycker in piggen.
 
Testat!

Okej - Nu har jag varit i Nybro i den alltid så fantastiskt trevliga butiken Photax och införskaffat en M42-adapter! Har testat objektiven & jag måste säga att 50:an har en helt fantastisk skärpa, för att inte tala om oskärpan som är riktigt härligt smetig, riktigt fint resultat med andra ord. Å andra sidan är dessvärre färgåtergivningen i alla linserna ganska tråkig... väldigt blekt resultat... Men det kanske man får vänta sig med så gamla optiker? :)

Riktigt bra manuell fokusring till skillnad mot alla nya optiker som är värdelösa att fokusera manuellt.... Så jag är ganska nöjd ändå!
 
Om du gillar att fota macro så ska du absolut testa Yashica 50/1.7 bakvänt, antingen direkt på kamera eller varför inte på vivitaren 100mm. Jag är övertygad att du kan ta finfina makrobilder på det sättet. Men såklart måste du skaffa nödvändiga steppringar och konvertrar.
 
Grattis - till en klok far!

Jag tror du fått fatt i riktigt bra objektiv. Yashica objektivet är erkänt, jag har själv en Vivitar 100 som är utmärkt och vet att Vivitar "handplockade" bra serier för sitt märke. Sälj dom till mig ;o)!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.