Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har LaCie Electron Blue 19"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Någon som har LaCie Electron Blue IV 19"?

Jag skulle vara intresserad av föredelar resp. nackdelar.

Jag ska precis till att beställa en skärm och är därför intresserad av "användaråsikter".

Skärmen ska vara enkel att hårdvarukalibrera (med Eye One Display)

Om ni vet någon skärm som är erkänt lika bra, fast billigare så får ni gärna ge förslag. Man får ju nästan en 22" för samma pris, fast annat märke. Men dessa ska inte vara lika skarpa och färgkorrekta.

19" borde väl räcka...
 
Senast ändrad:
Jag har en sådan och är väldigt nöjd. Har svårt att göra en bedömning av om den är bättre eller sämre än andra. Men jag kollad i olika tester och frågade runt - och det pekade entydigt mot en Lacie. Annars är väl Mitsubishis skärmar också bra.
/Lars
 
Konstigt vore väl annars då det är Mitsubishi som gör alla bildrör som är av Diamondtron typ, som Nec, dom själv, LaCie, Taxan och SGI använder.
 
Du lär bli ruskigt nöjd med den.

Jag själv fick tag i 2st 22" Diamondtron av märket Taxan, det är samma bildrör som i Mitsubishi 2040u och LaCie's föregående 22"or.

Det är nog dom bästa jag haft. Helt plötsligt dök det upp massa mörka detaljer i bilder som jag medvetet beckat igen.

Och priset var inte helt fel heller... 500kr/styck.

Köpte ny dator med ett riktigt dualhead kort i så jag kan utnyttja dom till fullo, måste bara beställa en spyder och optical också.
 

Bilagor

  • workstation.jpg
    workstation.jpg
    44.2 KB · Visningar: 297
Jag fick min LaCie 19" igår och den är rätt mycket bättre än den jag har nu.. helt sanslöst mycket bättre. något som jag tidigare trodde var svart, visade sig nu vara mörkblått/mörklila.

Jag kalibrerade med min Eye-One Display som fungerar klockrent!

Lite synd att man inte har två stycken likadana 19"... just nu är det nivåskillnader mellan skärmarna och dessutom så är den gamla skärmen vit/beige. Men det är ganska smidigt att köra med två skärmar!

Om 19" går ner i pris framöver så kanske det blir en till... Jag köpte min från Dustin.se för c:a 4500 inkl moms och frakt.

Peter, att köpa 22" skärmar för 500:- låter inte direkt som en ärlig affär.
 
Peter, att köpa 22" skärmar för 500:- låter inte direkt som en ärlig affär.
Jag kan lova dig att det är en helt ärlig affär. Jag har kvitto från riksskatteverket på det tom. Det kallas utrangering/avskrivning/skrotning. Alternativet var att dom skulle hamna i en container.

Om jag säger så här, nu när vi rensade skatteskrapan visste dom inte vad dom skulle göra med alla 19" skärmar som fanns där, dom funderade på att bara slänga alltihopa rakt av. Det är 1200 stycken.

Jag köpte min Laserskrivare(HP 6P) för 300kr för några år sen. Personalavköp på skrotad utrustning är skitbra. Dels får staten in pengar på saker som annars skulle slängas, dels får anställda handla bra saker ruggigt billigt.


Var köpte du din One Eye någonstans. Jag har letat lite men inte hittat något.
 
OK!

Min Eye-One Display köpte jag från bhphotovideo.com i samband med att jag även köpte en Wacom Intuos2-bräda.

Den blev ändå betydligt billigare än i Sverige.

Glöm inte att frakt, deras moms + 25% tull tillkommer.

Frakten kanske du kan dela med någon om ni gör en gemensam beställning.

Enligt en hel del tester och massa diskussionsgrupper så är Eye-One bättre än Spyder.
 
Ok, på vilka sätt, eller har du några bra länkar jag kan läsa in mig på.

Själv beställde jag en Grapphire 3 tillsammans med min nya burk som kommer på tisdag eller så...

Men det är slöseri på bra skärmar att inte köpa hårdvarukalibrator.
 
hehe.. jovisst är det slöseri med bra skärmar om man inte har en hårdvarukalibrator.

Själv upptäckte jag mha min kalibrator att min gamla skärm var totalt kass. Hade inte tänkt på det tidigare. Nu med den nya skärmen ser jag helt andra färger.

På det sätt som Eye-One ska vara bättre är för att den är mer färgkorrekt och att mätningarna inte skiljer så mycket om du gör efterföljande testmätningar. (Självklart skiljer värdena säkert något om du kalibrerar en gång i månaden...)

Här är några ställen där jag läst om Eye-One (det finns många...):

ShootSmarter.com / Will Crockett

Rob Galbraith:s forum

Men allt är väl bättre än att använda Adobe Gamma.
 
Fast Adobe Gamma är många gånger bättre än ingenting om man har lite nogranhet och ett bra gamma chart att luta sig på.

Kollade lite på länkarna, men killen som testar verkar inte veta ett smack om sund testmetodik.
Dessutom har han använt PhotoCal(billigast progget för gemene man) och inte Optical som verkar vara den föredragna programvaran för grafikmänniskor.

Hittade en länk sist i forumet till en annan tråd där Colorvision har annoserat den nya programvaran som fixar dom buggarna som folk anmärkte på.

Ska luska vidare, men dom sakerna i dom länkarna är ett minne blott verkar det som.
 
Senast ändrad:
Det var bara några länkar som jag hittade bland min länksamling. Jag har läst en hel del om de olika kalibrator-verktygen och för mig föll Eye-One i smaken. Du kanske väljer Spydern.

Du kan även söka i forumet på www.photo.net. Där hittar du ännu mer om varför många väljer just Eye-One framför Spyder.

Jag har ingen Spyder och kan därför inte heller ge en objektiv bild varför du ska välja den ena framför den andra.

Lycka till med ditt val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.