Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har enskild firma?

Produkter
(logga in för att koppla)

lagus

Aktiv medlem
Har fått in en del jobb som frilansare och funderar nu på att starta en ensklid firma. Har ni några erfarenheter om hur det fungerar och om det krävs mycket jobb? Vad ska man tänka på? Kommer köra det på fritiden så jag kan inte lägga ned alltför mycket tid...

Jag har haft egen firma på full tid i fyra år inom data och webb och det är en hel del pyssel med firman.

Jag rekommenderar att du anlitar en bokföringsbyrå om du inte älskar bokföring.

Bo helst i en lite stad, där skattemyndigheten är liten och det är enkelt och lätt att kontakta dem.

Gå några kurser i företagande - det finns massor.

Kolla statliga myndigheten Bolagsverkets sajt: http://www.bolagsverket.se

Skattetekniskt finns något som heter "Hobbyverksamhet". Om man inte har så stor omsättning på sin hobby kan man redovisa den i deklarationen utan att vara firma. Kolla http://skatteverket.se

En annan modell är att ha firma tillsammans med andra via ett Bolagsbolag. Kolla t ex http://www.bolagsbolaget.se/

Om du verkligen ska satsa, så tar det både tid och resurser att bygga upp ett företag. Betydligt mer än man tror när man startar ;-)

Glada hälsningar!
Stina

Att starta firma är enkelt. Bara att skicka efter blanketter från skattemyndigheterna, fylla i och skicka in. Om du ska ha firma och fortfarande ha kvar ditt vanliga jobb ska du ha blanketten för FA-skatt. Då kan du både vara anställd och betala skatt och moms på det som tillhör ditt företag. Sen behöver man kanske lite kunskaper i bland annat bokföring. Där finns en hel del litteratur, men även en del starta-eget-sidor på internet.

Lycka till.

Tack för svaren!

Jag kommer troligtvis bara få ströjobb någon gång i månaden. Min morbror är revisor så han kan nog hjälpa mig med bokföringen om det skulle behövas. Det är väl mest för kundens skull som jag tänkte starta firma. Känns lite bättre att kunna lämna över ett kort med företagsnamn på och dessutom inte krångla med skatten för kundens del.

Den lokala skattemyndigheten anordnar då och då informationsträffar. Jag gick på en här i Uppsala och det var verkligen väl investerad tid.

En viktig aspekt när man startar firma och är anställd är att det kan bli problem med A-kassan om man blir arbetslös. Kolla vad som gäller med ditt fack.

Det brukar finnas några alternativ gällande A-kassa.

1. Lägga firman vilande den dag du blir arbetslös. Altså inte ha någon som helst aktivitet. Du får du A-kassa.

2. Du har haft firman mer än 6 månader paralellt med jobbet och den kan anses vara hobbyverksamhet. Då brukar du i regel kunna få A-kassa.

Dock bör nämnas att det kan bli en himla soppa med A-kassa och firma. Allt beroende på ev. handläggare och vilket A-kassa. Jag känner en som fått problem som tupperwareförsäljare, som i det fallet A-kassan anser är en form av egenföretagande, detta trots att A-kassans samarbetsorganisation har en rekomendation som går tvärt emot A-kassans beslut. Så kolla upp reglerna innan. Ring till A-kassan och fråga. Vet du att du kommer ha jobb ett bra tag till är det relativt riskfritt.

Det är lite bök med eget men jag annser att håller du ordning på papprerna så går det nog bra

Du måste spara all bokföring i 10 år!

Glöm inte att du har rätt att dra av för saker som har med firman o göra 6 mån innan du startar firman så börja samla kvitton redan nu.

Lycka till MVH Reidar

Detta meed A-kassa kan variera så det är verligen viktigt att kolla upp. Vissa (t.ex SACO) tillåter att du har inkomster från enskild firma upp till ett visst belopp per vecka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar