Annons

Någon som handlat från Virtualvillage.com?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag fann via ett amerikanskt forum denna kinesiska webbutik, som har en del trevliga tillbehör. Bland annat denna mattskiva till Nikon D200 (finns även till andra märken) för endast 30 dollar. Lite skillnad mot den tusenlapp som Katzeye-skivorna kostar.

http://www.virtualvillage.com/Items/005106-011?sck=56369035

En amerikan på det andra forumet hade köpt därifrån utan problem. Är det någon här som har något att säga om dem?
Det jag är lite konfunderad över är att mattskivan ser riktigt jäkla tjock ut! Ska den inte vara tunn?

Med tanke på dollarpriset så ärdet bara o prova :) 30 dollar kan det ju vara värt att prova och våga riskera att man blir lurad ;)

Lite nyfiken blev man ju... Förr när man plåtade helmanuellt med analogt tjosan så var ju snittsökare ovärderligt, men jag undrar endå rent praktiskt om man skaffar en sådan mattskiva, har man fortfarande kvar fokuspunkterna, placeringen osv, det står att autofkusen blir opåverkad, men rent praktiskt?

Nyfiken som fan...

Kalle_B skrev:
Med tanke på dollarpriset så ärdet bara o prova :) 30 dollar kan det ju vara värt att prova och våga riskera att man blir lurad ;)
Jo, förvisso. Men är man fattig student så slänger man inga hundralappar i sjön i onödan;-)

Lite nyfiken blev man ju... Förr när man plåtade helmanuellt med analogt tjosan så var ju snittsökare ovärderligt, men jag undrar endå rent praktiskt om man skaffar en sådan mattskiva, har man fortfarande kvar fokuspunkterna, placeringen osv, det står att autofkusen blir opåverkad, men rent praktiskt?

Nyfiken som fan...
Autofokusen påverkas inte över huvud taget eftersom den sitter i nederkant av spegelhuset. Fokuspunkternas markeringar sitter inte heller på mattskivan, så de finns också där de ska. Enda haken är att ljusmätningen KAN påverkas, men det ska i så fall tydligen bara vara max 1 steg, och det kan man åtminstone i min kamera kalibrera permanent.
Praktiskt så blir nog sökaren en aning mörkare, samtidigt som skärpedjupet blir mer "riktigt", det vill säga inte så fasligt långt som det ser ut att vara med en modern mattskiva.

Jag antar att dessa skivor helt enkelt är frästa ur vanligt glas, vilket antagligen var precis så mattskivor funkade förr. Nu är de väl av plast och har mer avancerade egenskaper för maximal ljusgenomsläpplighet och sånt.

Sorry ingen business!

Provade att lägga lite varor i varukorgen o fortsätta till kreditkortscheckout.

Fick då tyvärr se att de INTE levererar till Sverige!

Trist men sant......

Re: Sorry ingen business!

per_bursell skrev:
Provade att lägga lite varor i varukorgen o fortsätta till kreditkortscheckout.

Fick då tyvärr se att de INTE levererar till Sverige!

Trist men sant......
Typiskt. Då får man väl harva i blindo med manuell fokus även i fortsättningen.
:-(

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.