Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som använt PowerShot G7 X?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Dags att köpa en extra kamera. Behöver en kamera med vridbar display, haft en powershot G11 en gång i tiden, och nu har jag en 7D som då naturligtvis inte har vridbar display. Tittade på Canon PowerShot G7 X, den verkar vara bättre än G1 X mark II. Någon som testat den och kan ge lite feedback?

Bra extrakamera

Jag har haft en G7X sedan oktober 2014. Använt den som extrakamera. Fungerar utmärkt men med vissa begränsningar som för mig inte har någon större betydelse. Att den inte har hög serietagningsfrekvens med rawfiler tror jag inte har någon större betydelse för de flesta men är något som vana testare slentrianmässigt slår ner på och gör väsen av. JPEG filer ur kameran är bra men som vanligt lite överskärpta, RAWfilerna är väl behandlingsbara i Lightroom. 100 mm brännvidden ger så pass bra bokeh att det går att ta hyggliga porträtt med den , vilket för mig är värdefullt. Pekskärmen fungerar utmärkt och att ställa in focuspunkten med att peka på den ersätter väl en dålig elektronisk sökare. Objektivet mycket skarpt från motsvarande 35 mm till 70 mm. Sensorn ger utmärkt dynamik jämfört med t.ex Canon Powershot 120. 24 mm läget är behäftat med så grav oskärpa i hörnen pga objektivets konstruktion att det inte går att använda för landskapsbilder men redan motsvarande 28 mm är skärpan god. Har man Canonkamera som huvudkamera är G7X varmt att rekommendera.
Sist men bäst är att den går ner i minsta ficka.

Det lät bra. Har märkt att många som skriver recensioner just fastnar på hur sakta den tar RAW-filer som du sa. Som att det skulle vara det viktigaste..

Hur är det med skärpedjupet med dessa kameror. Hur får man till mindre skärpedjup? Bländaröppningen fungerar väl inte riktigt likadant som på en systemkamera.

Det lät bra. Har märkt att många som skriver recensioner just fastnar på hur sakta den tar RAW-filer som du sa. Som att det skulle vara det viktigaste..

Det är en tydlig skillnad mot flera andra kameror och hur stor roll den skillnaden spelar är givetvis individuellt. I vilket fall upplevs det som en märklig begränsning i år 2015 ur ett rent tekniskt perspektiv.

Hur är det med skärpedjupet med dessa kameror. Hur får man till mindre skärpedjup? Bländaröppningen fungerar väl inte riktigt likadant som på en systemkamera.

En mindre sensor ger större skärpedjup. Så jämfört med systemkameror med större sensorer blir skärpedjupet större med samma bländaröppning, men det finns systemkameror med lika stor eller mindre sensor också.

skärpedjup

Den här 1 tums sensorn ger tillsammans med hög ljustyrka samt motsvarande 100 mm brännvidd viss möjlighet att få ett mindre skärpedjup, så pass att bakgrunden blir rejält oskarp vilket är värdefullt vid ansiktsbilder. Det är självklart ingen kamera som suddar ut bakgrund som ett ljusstarkt tele på en fullformatskamera Det är samma Sonysensor i denna som i Sony RX100 III vilket gör att dynamiken är hygglig . Att jag valde den här istället för Sonyn berodde dels på 100mm brännvidden, dels på pekskärmen samt att gränsnittet var för mig vant.

Jag tycker att Magnus recensioner och inlägg är utmärkta men eftersom han är en pådrivande proffstestare kan det ibland bli så att en mindre bristfällighet som han påpekar kanske får lite för stor tyngd och uppmärksamhet av läsarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar