Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon mer som har en Ixus III?

Produkter
(logga in för att koppla)

Assa

Avslutat medlemskap
Jag har en fråga angående Canon Ixus III(APS-kamera). Skaffade för några månader en sådan, som ersättning för min gamla kompaktkamera som jag upplevde som klumpig och ljudlig.

Har emellertid börjat störa mig en del på vissa egenheter som denna kamera har.
För det första: den envisas med att använda blixt i tid och otid, nästan alltid, även i solsken. Skit samma vad jag har för film i.
För det andra: om det är det minsta småmörkt, tar den "evigheter" på sig att focusera, vilket innebär att det jag hade för avsikt att fota redan försvunnit eller ändrat på sig. Detta gör att dess huvudsakliga användningsområde faller, dvs att ha som en liten tamedkamera, typ till fest od.
Att den lilla, lilla sökaren gör att det inte känns som att jag har någon kontakt med motivet hoppas jag väl är en vanegrej.

Nästan så att jag får lust att ta min ljudliga Pentax i trafik igen......

Är det någon mer som har haft samma erfarenheter eller har jag fått ett dåligt ex?

De flesta kameror har svårt att fokusera i dåligt ljus. Jag hade någon Kodak APS ett tag 1995 och det gick inte att stänga av blixten, vad jag förstod av manualen. Kanske är så på din också.

Jag kan stänga av blixten manuellt, men det behövde jag inte göra på min gamla kompakt. En såpass mycket nyare kamera borde inte vara sämre på att bedöma ljusförhållanden, kan man tycka......Utveckling borde ju gå framåt inte bakåt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar