ANNONS
Annons

Någon mer med liknande problem? (Zebramedias D1-batteri))

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Utdrag från mitt mail till ZebraMedia

Jag köpte ett nytt En-4 batteri till en Nikon D1.
Problemet jag har är att det endast går att ta en bild med batteriet, fastän det är fullladdat.

Batterimätaren visar fullt när kameran slås på, men direkt efter att första bilden tagits så visar mätaren noll, och det går inte att ta några fler bilder.

Jag har testat att ta ut batteriet och sätta in det i kameran igen, och då visar batterimätaren fullt igen, men det går fortfarande endast att ta en bild, och sen visar batterimätaren noll igen.

Jag har testat batteriet i en kollegas kamera, med samma nedslående resultat.

För att förvissa mig om att det verkligen var det nya batteriet som är defekt har jag testat med mitt gammla batteri, och det fungerade perfekt, det är alltså inget fel på kameran.

Batteriet har laddats sammanlagt 5 gånger, och refresh-funktionen har använts, som man bör göra med Nimh-batterier.

Mycket irriterande fel, får verkligen hoppas att dem byter ut batteriet. Betalade trots allt en bra bit över 600kr.

Jag antar att det sitter ett chip av nåt slag i det, och att det är kass eller att det är glapp i kontakten med detta. Går det att ta isär batteriet?

Makten skrev:
Jag antar att det sitter ett chip av nåt slag i det, och att det är kass eller att det är glapp i kontakten med detta. Går det att ta isär batteriet?

Något chip tror jag inte batteriet innehåller till skillnad mot D80 och D200.

Testade för länge sen att lirka upp ett gammalt slutkört D1-batteri, men det var så gott som hopplöst.

Kan du ha böjt nåt stift i kameran eller så, så att det glappar lite? Det verkar ju som ett helt "omöjligt" fel nämligen. Om kameran visar att batteriet är fulladdat så håller det ju rätt spänning, och varför skulle den sjunka drastiskt efter en enda bild? Kanske om batteriet är totalkass och av nån anledning fått sjukt hög inre resistans. Felaktigt laddat eller så.

Makten skrev:
Kan du ha böjt nåt stift i kameran eller så, så att det glappar lite? Det verkar ju som ett helt "omöjligt" fel nämligen. Om kameran visar att batteriet är fulladdat så håller det ju rätt spänning, och varför skulle den sjunka drastiskt efter en enda bild? Kanske om batteriet är totalkass och av nån anledning fått sjukt hög inre resistans. Felaktigt laddat eller så.

Vettefan vad som är fel, kameran går perfekt med samtliga andra batterier.

Ska returnera batteriet idag, får förhoppningsvis det nya redan i denna vecka, såvida dem inte sölar för mycket.

Jag fick batteriet utbytt mot ett nytt, men samma problem uppstod efter att ha tagit cirka 20 bilder, och nej, det hjälpte inte att underhållsladda batteriet.

Samtidigt fungerar ett annat piratbatteri(köpt på Kjell & company för 400kr) klanderfritt.

Jag kommer be att få höva köpet hos zebramedia, och kan tyvärr inte rekommendera deras D1-batterier. 2 st felande batterier indikerar på undermålig kvalitet. Speciellt då samma batteri krånglar i 2 olika kamerahus, då finns det ingen bortförklaring längre.

ett litet instick bara..

Kjell & Company säljer batterier motsvarande EN-4

www.kjell.com sök på EN-4

399kr
Finns i lager i alla butiker.

instick nr2. varför i helvete säljer kjell&Co EN-4 kopior? =)

ja visst är orginalen för dyra.. men ja menar hur stor är marknaden på D1-batterier i sverige egentligen? tillräckligt stor för att alla små butiker i sverige ska ha dem i lager?

aja.. bra är det iaf =)

harryett skrev:
men ja menar hur stor är marknaden på D1-batterier i sverige egentligen?

Tydligen finns det folk som köper. Är antagligen mest tidningsredaktioner som fortfarande använder D1.

Tycks inte va så hemskt många privatpersoner, utöver dem på fotosidan.

Själv kommer jag att behålla min D1H den dag jag byter upp mig. Jag vore bara dum om jag säljer den, då jag inte kommer att få ut vad den egentligen är värd, p.g.a pixelgalningar.

Jag köpte ett pirat-En4 på tyska eBay.
Fungerar suveränt, och är betydligt bättre än Nikons egna vad gäller kapaciteten.
16€ + frakt på 4,50€, gick det på. Hyffsat köp! ;)
Skall även köpa et En-El4 från samma "butik" i dagarna. Hoppas att det blir ett lika lyckat köp!

Haft liknande problem med ett "pirat"-batteri till min Nikon D70 som jag hade som reserv. Kameran tvärdog i samband med att man tog första bilden, tror till och med spegeln hängde sig i uppfällt läge, den orkar alltså inte ens släppa ner den (gissar jag). Det var ett batteri från Kaffebrus, fick det utbytt utan några som helst problem och det nya fungerade mycket bättre.

Har nu använt batteieret jag köpte på Kjell o Company ett tag. Batteriet tycker jag har låg självurladdning vilket är positivt.

Hur många bilder man kan ta på en laddning har jag däremot ingen uppfattning om, jag tillhör den skaran som fotar som om det vore med film och bränner inte av en massa bilder.

Senast jag köpte pirat-En-4 fick jag tipset att låta första laddningen vara i 16-20 timmar. Dessa nya fungerar otroligt mycket bättre än mina tidigare. Vet ju naturligtvis inte om laddningen är orsaken men...

discovery skrev:
Senast jag köpte pirat-En-4 fick jag tipset att låta första laddningen vara i 16-20 timmar. Dessa nya fungerar otroligt mycket bättre än mina tidigare. Vet ju naturligtvis inte om laddningen är orsaken men...

Det kan nog ligga någonting i det. Triple-refresh innan första användning bör man tyldigen också göra, för att få ut full kapacitet, iaf om man ska tro Moose Peterson.

Edit: Jag får hem ett par Sanyo Eneloop-batterier snart, ska nog testa och låta dem sitta i underhållsladdaren 16-20 timmar och sen göra en triple-refresh.
Har tänkt använda de batterierna med Coolpix P50 (vill ha en liten vidivinkel-kompakt som man alltid kan släpa runt på) som jag ska införskaffa.

discovery skrev:
Lång startladdning och trippel-refresh! Någon som sett instruktioner om detta i någon förpackning? Inte jag i alla fall.

Varför Nikon inte nämner det i nån manual vet jag inte. Däremo påstår sig användare på Dpreview's forum få ut fler antal bilder per laddning med ett batteri gått igenom en triple-refresh.

Också intressant att tillverkarna själva inte nämner något, vill dem bara att vi ska köpa batterier oftare, eller hjälper det inte?

Jag köpte ett batteri från Tyskland, gjorde triple-refresh och det visar fortfarande "fullt" efter en fotosession på mer än 200 exponeringar.

Men sen då...? Bör man köra "refresh" varje laddning, eller varannan, eller var tredje...
Hur gör ni?

chry skrev:
Jag köpte ett batteri från Tyskland, gjorde triple-refresh och det visar fortfarande "fullt" efter en fotosession på mer än 200 exponeringar.

Men sen då...? Bör man köra "refresh" varje laddning, eller varannan, eller var tredje...
Hur gör ni?

Jag låter laddaren göra en refresh inför nästan varje laddning, men det är väl tveksamt om man verkligen skall behöva göra det så pass ofta, antar att jag överdriver en smula.

ANNONS