Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Någon medlem som köpt Sigma 56mm?
- Trådstartare MNB
- Start datum
Peeter Reep
Aktiv medlem
Är intresserad av att höra mer om detta objektiv från någon som har det.
Funderar på om det kan vara ett steg från mitt Fuji 50mm f2. Tyvärr har jag inte hittat någon som jämför dom på Youtube.
Jag köpte ett exemplar för ett år sedan som jag använde till en Leica tl2.
Upplevde objektivet som mycket prisvärt, och blev positivt överraskad av resultatet.
Har dock sålt både kameran och objektivet.
Jonah Lake
Avslutat medlemskap
Provade 56mm Sigma för 2 veckor sedan på min XS10. Jag skulle aldrig byta den mot min Fujifilm 50mmf2. Gillade varken färgerna eller den digitala looken speciellt mycket. Provade den dock jämsides min Konica hexanon 50mm 1.7 som jag älskar.
Fujifilm 50mm f2 är ett väldigt underskattat objektiv. Perfekt för jobb och resor. Den har även mycket bättre närgräns.
@xftales
Fujifilm 50mm f2 är ett väldigt underskattat objektiv. Perfekt för jobb och resor. Den har även mycket bättre närgräns.
@xftales
MNB
Aktiv medlem
Finns en hel del om det objektivet på youtubee.
Jo, men som sagt. Få jämförelser mot 50mm f2.
PMD
Aktiv medlem
Det gäller för Fuji också.(Och till m4/3, men där används ju bara mitten av bildcirkeln.)
A I Nikolis
Aktiv medlem
Jo, men som sagt. Få jämförelser mot 50mm f2.
Då får man ju "extrapolera" och räkna ut saker lite själv. Om du ser en jämförelse mellan sigma 56/1.4 och Fuji 56/1.2, och sedan mellan Fuji 56/1.2 och 50/2.0, så kan du med det få en uppfattning om hur 56/1.4 står sig mot 50/2.0.
ztenlund
Aktiv medlem
Det är ett APS-C-objektiv.Det gäller för Fuji också.
MNB
Aktiv medlem
Då får man ju "extrapolera" och räkna ut saker lite själv. Om du ser en jämförelse mellan sigma 56/1.4 och Fuji 56/1.2, och sedan mellan Fuji 56/1.2 och 50/2.0, så kan du med det få en uppfattning om hur 56/1.4 står sig mot 50/2.0.
Berätta gärna hur jag ska räkna ut vad ett objektiv har för egenskaper. T ex som Jonah Lake svarade ovan. Hur färgerna står sig, att looken är mer digital.
Fuji 56 och Fuji 50 är olika objektiv så det är inte att "extrapolera".
Men jag har fått ett bra svar i tråden av Jonah Lake. Nöjer mig med det...
PMD
Aktiv medlem
Inte så stor skillnad mot m4/3, alltså.Det är ett APS-C-objektiv.