Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon form av putshandskar för negativhantering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snigge

Aktiv medlem
Jag har påbörjat en större inscanning av gamla negativ och önskar mig någon form av tunna handskar i samma tyg som putsdukar. Det skulle förenkla borttagning av smuts oerhört. Däremot så hittar jag inga att köpa, bara grova skurhandskar och när jag letar efter "silkesvantar" så hittar jag bara metaforer.¨

Var jag kan finna handskar för detta ändamål?

Mvh
 
Jag har påbörjat en större inscanning av gamla negativ och önskar mig någon form av tunna handskar i samma tyg som putsdukar. Det skulle förenkla borttagning av smuts oerhört. Däremot så hittar jag inga att köpa, bara grova skurhandskar och när jag letar efter "silkesvantar" så hittar jag bara metaforer.¨

Var jag kan finna handskar för detta ändamål?

Mvh

Detta kan kanske vara nåt?
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=205528
 
Jag har påbörjat en större inscanning av gamla negativ och önskar mig någon form av tunna handskar i samma tyg som putsdukar. Det skulle förenkla borttagning av smuts oerhört. Däremot så hittar jag inga att köpa, bara grova skurhandskar och när jag letar efter "silkesvantar" så hittar jag bara metaforer.¨

Var jag kan finna handskar för detta ändamål?

Mvh

Hej !
Photax, www,photax.se , har sk. antistatiska handskar, som är just för attanvändas när man hanterar negativ. Dessa ludar inte som apotekets och kan tvättas när dom blir smutsiga.
Precis som Erik skriver skall du absolut inte använda dessa handskar att få bort snuts från negativ.
Photax har något som kallas Film Cleaner Spray.
Ring eller sänd dom ett mail så för du denna fråga löst. Ett skada negativ genom fel behandling är ett
förlorat negativ.
Trevlig sommar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.