Annons

Någon expert på Metz blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

maxbox

Aktiv medlem
Hej
Jag har en fuji s9500 som inte stöder ttl för
externa blixtrar tyvärr köpte jag en adapter sca 3082 för att använda blixten trådlös , jag trodde att det gick att utlösa blixten med den inbyggda blixten som sitter i kameran men så är det inte, sca adapter 3082 ställer automatisk blixten i ttl läge för att få signalen från en annan metz blixt som ska sitta på kamera.
Är det någon som vet om det finns en annan alternativ för att trygga den trådlösa blixten ?

Model på blixten är Metz 54 MZ-3.

Support cyberphoto har skickat mig ett mail med följande information :

Att bara använda den som vanlig slav går tydligen med SCA-3083 M2, men din
kamera sänder troligtvis iväg s.k. förblixtar för att mäta ljuset och i så
fall fungerar inte det heller.
 
Gamla blixtar och nya digitalkameror är en soppa, kanske värst hos Metz.
Metz har försökt att göra ett standardiserat system där man kan byta adapter och försöka få allt att fungera.
Jag har rotat i denna djungel utan att komma till full klarhet. Jag har haft kontakt med Metz på engelska och tyska.
Originalblixtar har en stor fördel! De fungerar ihop med kameran.
Min gamla trotjänare, Metz 45 CT-5 har jag provat som slav med en slavtändare från Metz. Den är så "lagom" långsam att blixten inte hinner avfyras förrän lagom till huvudblixten. Det är inte tillförlitligt men har faktiskt fungerat de gånger jag provat.
Troligen måste du köpa en ny adapter. Adaptern måste klara det system som kameran använder. Jag känner inte tillräckligt till Fujikameran, men om den går att ställa om till manuell blixt skulle du säkert kunna köra med trial and error. Fota, titta på bild och histogram, ändra inställning och fota igen.
TTL fungerar inte på digitala hus. Det måste till någon form av förblixtar och det måste adaptern "känna till". Det är därför det finns olika adapters till olika kameror. Det är även därför gamla blixtar inte fungerar till digitalkameror om man inte vill köra helt manuellt.

/AnWi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.