Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nätverkskamera, motsvarande bränvidd och övriga tips.

Produkter
(logga in för att koppla)

par.norgren

Medlem
Jag funderar på ett köpa en nätverkskamera/övervakningskamera. Jag har tittat på DLink DCS2330L

1. Min första och viktigaste fråga är hur vidvinklig den är. Går det att räkna om brännvidden så att jag kan ställa in rätt brännvidd och ta en provbild med en Sony APS-C kamera och på så sätt se hur mycket av rummet som nätverkskameran kommer täcka?

DCS2330L har följande specifikationer

1/4” Megapixel CMOS progressive sensor
Fixed lens: 3.45 mm F2.0

2. Någon som har synpunkter (positiva eller negativa) på DLinks nätverkskameror i allmänhet eller DCS2330L?

Tack på förhand för alla eventuella svar på min frågor.

Jag funderar på ett köpa en nätverkskamera/övervakningskamera. Jag har tittat på DLink DCS2330L

1. Min första och viktigaste fråga är hur vidvinklig den är. Går det att räkna om brännvidden så att jag kan ställa in rätt brännvidd och ta en provbild med en Sony APS-C kamera och på så sätt se hur mycket av rummet som nätverkskameran kommer täcka?

DCS2330L har följande specifikationer

1/4” Megapixel CMOS progressive sensor
Fixed lens: 3.45 mm F2.0

2. Någon som har synpunkter (positiva eller negativa) på DLinks nätverkskameror i allmänhet eller DCS2330L?

Tack på förhand för alla eventuella svar på min frågor.

Jag har en sån sedan två år, har nu tre st för jag köpte två till nyligen.

Det är vidvinkel men jag hade nog velat ha en aning mer. Gillar selektiv motion detect, molnlagring...och priset. Letade länge men hittade inget bättre.

Negativt: De konsumerar/stör UDP-bandbredd så ställ ner upplösning och bildväxlingsfrekvens om du får problem. Mitt problem var att streaming audio hackade.

Funkar bra på natten. Bra appar och weblösningar. Du kan lagra till egen NAS om du har, annars till internt minneskort. (Den lagrar till molnet också så du kan gå in och se vad som hände vid ett visst klockslag). Appar och mjukvara är inte perfekta men funkar.

Det är lätt att hantera flera.

Senast ändrad:

tillverkarens produktsida står följande (under fliken "specifications"):
Dlink sa:
Angle of view:
(H) 57.8°
(V) 37.8°
(D) 66°

Det är väl den diagonala bildvinkeln som brukar anges för objektiv till systemkameror, om jag minns rätt.

Jag har en sån sedan två år, har nu tre st för jag köpte två till nyligen.

Det är vidvinkel men jag hade nog velat ha en aning mer. Gillar selektiv motion detect, molnlagring...och priset. Letade länge men hittade inget bättre.

Negativt: De konsumerar/stör UDP-bandbredd så ställ ner upplösning och bildväxlingsfrekvens om du får problem. Mitt problem var att streaming audio hackade.

Funkar bra på natten. Bra appar och weblösningar. Du kan lagra till egen NAS om du har, annars till internt minneskort. (Den lagrar till molnet också så du kan gå in och se vad som hände vid ett visst klockslag). Appar och mjukvara är inte perfekta men funkar.

Det är lätt att hantera flera.

Tack för dina svar. Bra att du är positiv, jag kommer nog att köpa en kamera imorgon

tillverkarens produktsida står följande (under fliken "specifications"):

Det är väl den diagonala bildvinkeln som brukar anges för objektiv till systemkameror, om jag minns rätt.

Tack för ditt svar. Jag såg att bildvinkeln var 66° problemet är att jag inte förstår hur man räknar om det till något som säger mig hur mycket av rummet som kommer att fotas. Men det går kanske att gå en uppfattning av det genom att uppskatta det från bildvinkeln. Jag antar att man skulle kunna visualisera linjer som går i 66 graders vinkel från en viss punkt.

35mm FF är väl 54 grader som jämförelse, så 66 grader är rätt bra...jag skulle inte tacka nej till aningen mer dock.

Jag har nu provat med 50 mm på APS-C. vilket borde vara ca 54 grader. Det var ganska ok även om lite mer vidvinkel vore bra. 66 är ju dock också lite mer än 55. Kameran verkar ha så mycket fördelar i övrigt och bra pris på kjell & co just nu så jag provar att köpa den.

Tack för ditt svar. Jag såg att bildvinkeln var 66° problemet är att jag inte förstår hur man räknar om det till något som säger mig hur mycket av rummet som kommer att fotas. Men det går kanske att gå en uppfattning av det genom att uppskatta det från bildvinkeln. Jag antar att man skulle kunna visualisera linjer som går i 66 graders vinkel från en viss punkt.

Hur man räknar ut det står i Wikipedia. (Engelskspråkiga Wikipedia har även en härledning av formeln, men den behöver man ju inte för att använda den. :)

På din APS-C-kamera ska du ha ett objektiv med brännvidd 21.5mm för att få 66 graders bildvinkel diagonalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar