Annons

Nätsladd A1

Produkter
(logga in för att koppla)

renavatio

Aktiv medlem
Jag satt och funderade på en sak. En sån där sladd som man knäpper in i kameran så man kan använda kameran utan batterier ... borde man inte kunna ta en sån (minns inte vad det heter nu) ifrån typ Teknikmagasinet och använda?
Man kan alltså ställa strömstyrkan (spänningen) på dom ifrån TM.

6v ska kameran ha och den kräver rätt mycket ström med, tror det är 2A. Men hittar du en som levererar detta och som har en kontakt som passar så ska det ju inte vara några som helst problem. Se bara till att du får + och - rätt.

Hittade en på Clas Ohlson för 295kr, den fixar 4.5A vid 6V...sen vet jag inte om någon av de 8 utbytbara propparna passar i kameran.

Försökte med en batterieliminator från Clas i Sjön till Dimage Xt men det funkade inte. Lämnade någorlunda rätt spänning, 0,2 volt under tror jag, men det kan knappast påverka. Det fungerade inte i alla fall. Bäst är nog därför att testa med kameran i butiken.

Jag är skeptisk till att det kommer fungera tillfredställande. Jag använde en "multitransformator" (eller vad dom kallade den, typ teknikmagasinet) och resultatet var att LCD:n flimmrade både på visning och på de bilder jag tog.

Någon som fått det att fungera bra?

offer skrev:
Någon som fått det att fungera bra?

Jag har gjort en egen pytteliten spänningsomvandlare med variabel inspänning (7.2-35v klarar den) som alltid ger tex 6v ut (också variabelt). Den fungerar utan det flimmret som du beskriver, men tyvärr var den aningens för klen så efter typ 20s så strängde spänningsomvandlarens interna överbelastningssydd av kameran :/
Ska göra en lite större nästa gång med paralellkopplade omvandlare tror jag, eftersom det i min mening är praktiskt att kunna driva den från tex cigarett tändaruttaget på bilen eller med nättransformatorn till min bärbara dator.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar