Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nätaggregat till kamerablixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Morphen

Aktiv medlem
Funderade på om man inte skulle kunna köra ett par kamerablixtar som har trådlösa triggers direkt via en trafo, istället för att mata dem med batterier.. Externt batteripaket känns bara som en nödlösning. Men om man fick tag på kontakten och fixade ihop den med en trafo.
Då kunde man vinna i snabbare uppladdning av blixten och att man slapp bli batteritorsk.

Kund det vara nåt? Nån som har ide om vart man skulle kunna få tag på kontakten, möjligtvis med en bit kabel då förståss som man slaktade.

Canon 580EX skall kontakten passa..

Det borde finnas på ebay...
Prova att söka på bara kabel/kontakt, testa annars med något enkelt tillbehör.

Det borde finnas på ebay...
Prova att söka på bara kabel/kontakt, testa annars med något enkelt tillbehör.

Har sett nån för runt $20..

Tänkte om det finns på närmare håll än hong kong/china... ;)

Är det någon som vet vad de tre olika stiften är till för? Mittenstiftet verkar vara minus.

Andra DIY:are verkar ha löst problemet med att gå på batterifacket och mata den vägen med ström via trådar där batterierna normalt sitter..

Tänk på att det kan krävas kraftiga trafon som klarar några ampere utan att säcka ihop. Det räcker troligen inte med vanliga adapterklumpar som vanligen bara klarar en halv till någon ampere.

Funderade på om man inte skulle kunna köra ett par kamerablixtar som har trådlösa triggers direkt via en trafo, istället för att mata dem med batterier.. Externt batteripaket känns bara som en nödlösning. Men om man fick tag på kontakten och fixade ihop den med en trafo.
Då kunde man vinna i snabbare uppladdning av blixten och att man slapp bli batteritorsk.

Kund det vara nåt? Nån som har ide om vart man skulle kunna få tag på kontakten, möjligtvis med en bit kabel då förståss som man slaktade.

Canon 580EX skall kontakten passa..

Jag roade mig med att mäta batterispänningen till min gamla Rolleiblixt (E 34) då den laddar upp kondensatorn. Spänningen sjunker till nära noll V en kort stund och stiger sedan. Detta innebär att strömmen som tas ut ur batteriet, accumulator, är väldigt hög. Några A räcker inte så långt. Det krävs alltså en riktigt kraftig transformator. Det snabbaste är nog ett externt kraftigt batteri.//K

Jag tror inte att strömmen egentligen är så hög i sig. Som tidigare sagts - Det borde fungera alldeles utmärkt med ett mindre nätaggregat (några ampere). Åtminstone så länge du tänker försörja t.ex. en 580EXII.

Ska se om jag kan få till en mätning

Senast ändrad:
Jag tror inte att strömmen egentligen är så hög i sig. Som tidigare sagts - Det borde fungera alldeles utmärkt med ett mindre nätaggregat (några ampere). Åtminstone så länge du tänker försörja t.ex. en 580EXII.

Ska se om jag kan få till en mätning

Strömmen är kortvarigt hög, så hög att ström x inre resistans = batterispänningen eller ganska nära. Alltså när uppladdningen startar från noll. Tar man mycket ljus ur varje blixtavfyrning startar uppladdningen från låg nivå. En transformator och säkringen måste klara av det. Sannolikt får man snabbaste uppladdningen med ett kraftigt externt batteripaket. Eller nätaggregat + batteri samtidigt. Då behöver inte nätaggregatet vara så kraftigt, batteriet blir en buffert. Ett blixtaggregat som jobbat hårt ett tag blir varmt. Inte bara reflektorhuset. Batteriet blir varmt av strömuttaget. Ström x Ri ger värme. Det är anledningen till att torrceller snabbt blir varma och ger upp, accar orkar bättre. Accar har lägre inre resistans, Ri, och ger snabbare uppladdning. För det var ju kort uppladdningstid som önskades. Annars duger ett klent nätaggregat.//K

Jag kollade runt lite på olika linjära kretsar som används för drivning/konstruktion av blixtaggregat och det framgår att man normalt har en inbyggd strömbegränsning, ställbar till max 2 ampere laddström. Anledningen till det är bl.a. att spara batteri.

Jag har gjort ett eget HV-agg baserat på TL494, med två mosfets och en trafo. Driver skiten med ett 12V blyack, laddtid på ca 1.5 sekunder vid 1/1 (och total kapacitans 1500 mikrofahrad, 350V). Skulle säkert gå att anpassas till att gå på nätström men då får man nog linda sin egen transformator.

Har nätström som alternativ (jämte blyack) på en annan mastig blixt och tycker mest det är bökigt på plats. Hellre blyack och kraftagg än nätström. Man tömmer ju sällan 300 blixtar ändå. Bara flytta runt stativ och sånt är bökigt nog utan att behöva ta hänsyn till nätsladdar.

Det som blir varmast på (hotshoe-) blixten när man kör på med hög frekvens är SCR:en som brukar sitta i halvmoderna blixtar. (Enligt min erfarenhet iaf). Passar man sig inte kan lödningarna släppa. Det går ju att uppgradera om man kan tänka sig att göra lite åverkan på blixten. Har inte öppnat och lattjat med så dyra och moderna blixtar som den som omnämns, men med simpla autoblixtar är det så iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar