ANNONS
Annons

nätadapter nödlösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
funderar på om man, när man inte kan hitta en riktig nätadapter för sina blixtar, kan använda sig av en trafo och ett par enkla kontakter som ersätter batterierna. Har en blixt (minolta 4000AF) där 4 AA-batterier kopplas i serie. Skulle man inte kunna ersätta dessa med en trafo som ger 6 volt kopplad mellan första (minuspol) och sista (pluspol) batterikontakten i batterifacket?

helt riktigt. En vanlig likströmstrafo borde fungera aldeles utmärkt. Jag vet dock inte hur många mAh blixten drar vid uppladdning, men eftersom den kan köras på vanliga alkaliska batterier så borde det inte vara speciellt hög ström. Det är bara att testa, det värsta som kan hända är att säkringen i trafon går sönder.

nja, det värsta är väll om blixten går sönder, har provat med nätagregat och det funkade lite väl bra, blixtren laddade uppsig tok-fort, under en halv sekund, mot mer än 5 sekunder innan, ampere-mätaren slog i max på 10A. Efter att ha blixtrat lite med blixten, smälte on/off-knappen,sen slutade blixten ladda för att switch-transistorn gick sönder och kortslöt allt så att kablarna brann upp o smälte ett hål på sidan av blixten.

Så använd inte en för stark nätadapter eller sätt ett motstånd i serie.

Har förtsört en annan blixt med vanliga NiMH-batterier, den var 25 år gammal och nog byggd för svaga brunstens-batterier, men snabb blev den så länge det varade.

aha, så blixten har altså ingen inbygd strömbegränsare...

För att lägga ett motstånd i serie så krävs lite räkning. Att bara slänga in ett motstånd funkar inte, eftersom motståndet inte bara begränsar strömmen, utan även agerar spänningsdelare.

bara för att ha nåt att börja med:
Prova med 1 Ohm, då blir strömmen max 6 Ampere

testade ett nytt 1,5v biltema batteri, det gav 6A.

vilket motstånd somhelst blir en spänningsdelare, spänningen i batteriet jag testade sjönk till 0,9v

ja, men om strömmen genom kretsen skulle bli 6 A så bli ju spänningsfallet över resistorn 6V..eller tänker jag fel nu? Var länge sen jag använde elektronikkunskaperna i praktiken.

Vidare så blir ju 6 volt gånger 6 ampére 36W, och det klarar väl inte vanliga små resistorer?

Med reservation för feltänk..för sent på kvällen för att orka tänka ordentligt, eller plocka fram böckerna :D

ehm... så länge man håller sig inom 6 volt borde det väl inte vara ett problem? strömmen styrs ju av spänningen och motståndet? För det finns väl egentligen ingen begränsning för strömstyrkan när man använder batteri som inte finns där om man gör på annat sätt? Man kan ju t.o.m. börja på 0V och sen öka tills man kommer till ett läge där blixten fungerar och stanna där (4,8 volt borde fungera alldeles utmärkt även det)?

fast en kondensator som laddar har nära 0 Ohm i motstånd, så har man ingen strömbegränsning så drar strömmen upp rejält. Det tänkte jag inte på i mitt första inlägg. Alkaliska batterier har dock en ganska hög inre resistans, som ser till att strömmen inte blir för hög.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar