Annons

"närmre än macro", utrustnings hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Peak303

Medlem
Jag har en fråga då jag är väldigt intresserad utav macro fotografering och älskar verkligen att fotografera detta. Just nu har jag en Sigma 105mm f/2.8 DG Macro till min Nikon D90. Jag vill kunna ta riktiga close up bilder på insekter och växter, men speciellt på spindlar.

Hur kan man göra så att man kommer närmre? Vad för utrustning skulle man kunna använda?
Funderade lite på ett close up filter att sätta på mitt macro objektiv men det var någon som sa att jag inte skulle skaffa det då jag redan kunde få bra macro bilder.

Vad skulle ni rekomendera?
 
Jag hade samma glugg och satte ibland också en billig kitglugg framför med reverseringsring så blev det riktigt extremt

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Jag har en fråga då jag är väldigt intresserad utav macro fotografering och älskar verkligen att fotografera detta. Just nu har jag en Sigma 105mm f/2.8 DG Macro till min Nikon D90. Jag vill kunna ta riktiga close up bilder på insekter och växter, men speciellt på spindlar.

Hur kan man göra så att man kommer närmre? Vad för utrustning skulle man kunna använda?
Funderade lite på ett close up filter att sätta på mitt macro objektiv men det var någon som sa att jag inte skulle skaffa det då jag redan kunde få bra macro bilder.

Vad skulle ni rekomendera?

Hur nära vill du komma? Tänk på att du får ett minimalt skärpedjup om du vill komma riktigt riktigt nära. Det kan man i och för sig råda bot på genom focusstacking, men det kräver helt stilla (döda) spindlar.

Här är en tråd om makrobälg till just din kamera http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131518
 
Jag har en fråga då jag är väldigt intresserad utav macro fotografering och älskar verkligen att fotografera detta. Just nu har jag en Sigma 105mm f/2.8 DG Macro till min Nikon D90. Jag vill kunna ta riktiga close up bilder på insekter och växter, men speciellt på spindlar.

Hur kan man göra så att man kommer närmre? Vad för utrustning skulle man kunna använda?
Funderade lite på ett close up filter att sätta på mitt macro objektiv men det var någon som sa att jag inte skulle skaffa det då jag redan kunde få bra macro bilder.

Vad skulle ni rekomendera?

Jag kör med en Sigma 105/2,8 och mellanringar och en makrosläde, sen justerar jag bilderna i ZereneStacker för nedanstående resultat

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2657828.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2639580.htm?set=mp

//Mikael
 
Det påverkar inte definitionen av avbildningsskala, men du får fler pixlar per area om du skaffar en FT1 adapter och en Nikon 1 kamera (ytterligare 1,8x förstoring räknat i storlek i sökaren). Sätter du d u på en mellanring eller två kan detta öka ytterligare.
 
Mellanringar är ett enkelt och relativt billigt sätt att öka förstoringsgraden, brukar gå att hitta i set om tre olika som kan kombineras beroende på hur stor förstoring man vill uppnå. Mellanringar finns med och utan kontakter, har du ett modernt macroobjektiv utan bländarring vil du ha ett sett med kontakter så kameran kan sköta det åt dig.

Närbildlinser är ett annat sätt. Här skulle jag rekomendera att du tittar på Raynox linser, de har några varianter och kan ge en rätt extrem förstoring.

Ett problem du måste vara beredd att hantera förutom att få tillräckligt ljus är det extremt korta skärpedjup du får vid större förstoringsgrad. Om du verkligen vill få extrema närbilder så får du forska vidare gällande fokusstackning.
 
Bra bälgar är dyra och ömtåliga. Eftersom du redan har ett makroobjektiv och därmed ganska stora möjligheter att variera avbildninskala tror jag att mellanringar skulle fungera bättre än bälg.

Kommer du riktigt nära förlorar du mycket ljus oavsett om du använder bälg eller mellanringar. Eventuellt skulle du även kunna ha nytta av en ringblixt om du inte reda n har en sådan ett annat alternativ skulle kunna vara Nikons makroblixt med två små blixthuvuden som man sätter på objektivet.
 
Inte nödvändigvis.
Finns ngn tråd får något år sedan eller 3.
Tror det var rysk bälg, men inte jättedyrt.

Leta lite så hittar ni nog

Dock fortfarande ömtåliga, även om man skulle hitta någon billig.
Dessutom brukar bälgar bara kunna användas på vettigt sätt med optik som har bländarring. Vilket väl TS Sigma inte har om jag minns rätt.
 
Att köpa ett gammalt och billigt AI-s objektiv med stor bländaröppning (f/1.4 eller f/1.2) och en reversering så att man kan montera dem bak-och-fram skulle jag rekommendera för riktigt extrema närbilder.
 
Det påverkar inte definitionen av avbildningsskala, men du får fler pixlar per area om du skaffar en FT1 adapter och en Nikon 1 kamera (ytterligare 1,8x förstoring räknat i storlek i sökaren). Sätter du d u på en mellanring eller två kan detta öka ytterligare.

Understödes! Speciellt om man inte vill börja fokusstacka. Man får tydligt längre skärpedjup vid samma bländare och skenbara avbildningsskala (alltså hur stort motivet blir på bilden). Jag har inte testat det här men är rejält sugen på det för just makrofoto.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.