Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närgräns

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag undrar över närgränsen som den kallas. Vad är det som styr hur nära man kan ta ett foto i makro-läge?
Varför är det så att exempelvis en såpass billig kamera som Coolpix 4500 har en närgräns på 2-3 cm
och en värsting som Dimage A1 (för övrigt den jag kommer att köpa) har 13 cm.

Köper man en digitalkamera för 11000:- så hade det ju varit önskvärt att kunna ta riktiga close-ups i makro-läget.

Jag reserverar mig för felsägningar eftersom jag bara är en glad amatör =)
 
Normalt i närbildssammanhang strävar man efter att jobba så långt bort från motivet som möjligt. Det viktiga måttet är inte närgränsen utan hur litet föremål som kan fylla ut hela bildrutan. Har du tagit reda på hur de skiljer sig om man ser det på det sättet istället?

Att jobba ett par centimeter från motivet är knappast hållbart i vilket fall som helst. Ljussättningen blir väldigt svår och är det levande föremål så skrämmer man iväg dem.

Coolpix och liknande brukar dessutom ha makroläget i vidvinkelläget vilket kan ge bilderna en lite konstig look och dessutom är skälet till att en så extrem nägräns krävs.
 
jimh skrev:
Normalt i närbildssammanhang strävar man efter att jobba så långt bort från motivet som möjligt. Det viktiga måttet är inte närgränsen utan hur litet föremål som kan fylla ut hela bildrutan. Har du tagit reda på hur de skiljer sig om man ser det på det sättet istället?

Att jobba ett par centimeter från motivet är knappast hållbart i vilket fall som helst. Ljussättningen blir väldigt svår och är det levande föremål så skrämmer man iväg dem.

Coolpix och liknande brukar dessutom ha makroläget i vidvinkelläget vilket kan ge bilderna en lite konstig look.

De 2 Coolpixkamerorna jag äger/har ägt (CP950 och CP5700) har båda haft macroläget bra precis i mitten av brännvidden, faktiskt så har CP5700 även macrostöd i nästan full tele.
 
jimh skrev:
Normalt i närbildssammanhang strävar man efter att jobba så långt bort från motivet som möjligt. Det viktiga måttet är inte närgränsen utan hur litet föremål som kan fylla ut hela bildrutan. Har du tagit reda på hur de skiljer sig om man ser det på det sättet istället?

Nej,har inte tagit reda det på det viset. Hur gör jag för att få reda på detta då? Finns det något värde som man kan leta efter?
Jag vill alltså ta fotografier på exempelvis en nyckelpiga eller en snöflinga så de täcker upp en hel bild.

Eller det kanske är så att alla modernare digitalkameror klarar detta med bravur. Dimage A1 borde ju inte ha några problem med detta eller?
 
Alternativet är att du går så nära du kan och sedan i efterhand beskär bilden. Med A1:an så får du nog tillräckligt med pixlar över efter beskärning.
 
Det finns ett värde som gäller för SLR i alla fall. Ett förhållande mellan storleken på negativet och den verkliga storleken. Ett bra makro brukar ha 1:1 dvs en 36mm lång insekt avtecknas på hela negativet...(eller positivet;-))

Antager att det finns något likande på digitalkamneror. Man kan ju tänka sig ett förhållande till CCD/CMOS-sensorns storlek...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.