Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närgräns & mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Två korta frågor

En mellanring förändrar objektivets närgräns så att denna blir kortare, om jag har förstått saken korrekt. Men hur räknar jag ut den nya närgränsen för ett givet objektiv om man sätter på en mellanring av en given längd?

Ibland vill jag komma närmare vid porträtt än vad mitt EF 85mm f/1.8 USM tillåter, och tanken slog mig därför att en mellanring kunde vara ett sätt att göra detta. Är det överhuvudtaget en bra idé, d.v.s. hur påverkas t.ex. skärpan?

Ha en trevlig tredje advent alla fotovänner!

Joakim
 
Avbildningsskalan räknas ut med utdrag genom brännvidd. Sätter du på t ex en 12 mm-ring på din åttiofemma hamnar du alltså på 12/85=0,14x.

Det betyder att ett objekt som är 36 mm långt blir 5 mm långt på filmen och således att ditt horisontella bildfält blir 257 mm.

Detta är med objektivet inställt på oändligt. Är objektivet ett traditionellt objektiv som fokuserar genom att flytta alla linsgrupper samtidigt så kan du helt enkelt räkna in den förflyttningen i beräkningen. Är det istället ett internfokuserat objektiv måste du räkna ut vad objektivet har för brännvidd vid den aktuella fokuseringspositionen eftersom dylika fokuserar genom att ändra sin brännvidd.

Tyvärr har jag inte koll på hur man räknar ut närgränsen om det faktiskt var den du var ute efter. Men någon kommer säkert och fyller på.

Jag tror säkert att din åttiofemma är en ganska bra kandidat för mellanringar.
 
Man kan nog använda linsformeln. Den gäller visserligen för en idealiserad värld med oändligt tunna linser men den bör ge tillräckligt noggranna resultat så länge man inte håller på med extrema makrosituationer.

Problemet är att i linsformeln ingår avstånden a och b var för sig, medan närgränsen är summan a+b vilket gör det lite krångligare att räkna.
Så länge objektivets ordinarie närgräns är mycket större än dess brännvidd kan man nog bortse från skillanden mellan a och summan a+b

1.
Börja med att beräkna b när när du har ställt in objektivet på närmsta avstånd. T ex om du har ett 85 mm objektiv med närgräns 1000 mm får du
1/b = 1/85 - 1/1000 = 0,01076...
och b = 1/0,01076... = 93 mm

2.
Om du nu sätter på en 20 mm mellanring blir
b = 93 + 20 = 113 mm
Räkna ut det nya a-värdet:
1/a = 1/85 - 1/113 = 0,002915...
och a = 1/0,002915 = 343 mm
För att få närgränsen lägger man ihop a och b
343 + 113 = 456 mm

OBS 1
Detta värde ska man dock ta med en nypa salt med tanke på förenklingen vi gjort. Men det bör nog
stämma på nån centimeter när.

OBS 2
Och som Jim påpekade gäller detta för "klassiska" objektiv där hela linspaketet flyttas och linsernas inbördes lägen inte ändras.
 

Bilagor

  • namnlos.gif
    namnlos.gif
    2.2 KB · Visningar: 1,937
Tack så mycket för svaren! Med räknesättet du anger bör en mellanring om 20-25 mm ge en sådan förkortning av närgränsen som jag är ute efter.
 
Stöld

Men hur mycket ljus själ en mellanring ?
Ta som exempel att man har en 50/1.8


Niklas, glad att Saddam e gripen !!!
 
Med en 25 mm-ring på femtian förlorar du ett steg, med en 50 mm-ring förlorar du två.

Här finns beräkningar om du vill förfina det lite.
 
Tack för en bra formel för uträkning!

Tyvärr stämmer den inte för zoomar med fast närgräns... om jag fattat rätt.

Exempel: Jag har en 80-200 med närgräns 1,5 m (1500 mm)

Om jag räknar ut närgränsen vid 200mm brännvidd med en 20 mm mellanring så får jag en ny närgräns på 1238,6 mm.

Drar jag zoomen till 80mm och gör samma uträkning(20mm mellanring) så får jag en närgräns på 445,7 mm, ganska stor skillnad.

Nu har jag ingen mellanring att prova med, men
jag misstänker att närgränsen inte skiljer sig åt mellan 80 och 200 med mellanring, på samma sätt som den är konstant mellan 80-200 utan mellanring. Vilken närgräns är den rätta för zoomen i fråga.. med mellanring alltså?

Ha det gott i snön!
/L
 
Ludwig skrev:
Tyvärr stämmer den inte för zoomar med fast närgräns... om jag fattat rätt.
Det är för att din zoom har flytande linselement och fokuserar genom att förändra brännvidden. Vid 200 mm och fokuserat på närgränsen är objektivet alltså inte 200 mm utan kortare. Du kan räkna ut vad det har för riktig brännvidd genom att jämföra avbildningsstorlek och avstånd. Tyvärr hinner jag inte fördjupa det nu, men någon kan säkert komplettera.
 
närgräns och avbildningskala

Lite vid sidan om men

Ofta säger man "bra närgräns" om ett objektiv.
Nu är frågan vad man egentligen menar,
oftast är det nog INTE möjligheten att fotografera i trånga utrymmen utan just
avbildningskalan.

Jag har jämfört tamron 28-200 med närgräns 0,5 m
och ett gammalt nikkor 70-210/f4 med närgräns 1,0 m

likafullt så får man med mer av verkligheten
med tamronet än med nikkor objektivet.

Kan man tänka sig att det betydligt modernare tamronet intern fokuserar och detta förklarar
saken ?
 
Objektivet det gäller är ett 80-200 2,8D IF-ED vilket borde betyda inre fokusering.. får väl helt enkelt köpa en mellanring och se vad som gäller, då detta är lite förvirrande.
 
Re: närgräns och avbildningskala

jaanK skrev:
Lite vid sidan om men

Ofta säger man "bra närgräns" om ett objektiv.
Nu är frågan vad man egentligen menar,
oftast är det nog INTE möjligheten att fotografera i trånga utrymmen utan just
avbildningskalan.

Jag har jämfört tamron 28-200 med närgräns 0,5 m
och ett gammalt nikkor 70-210/f4 med närgräns 1,0 m

likafullt så får man med mer av verkligheten
med tamronet än med nikkor objektivet.

Kan man tänka sig att det betydligt modernare tamronet intern fokuserar och detta förklarar
saken ?
Japp. Tamronen har ganska extrem internfokusering och den faktiska brännvidden vid "200" och närgränsen är endast ca 82mm om jag kommer ihåg rätt.
 
magnus67 skrev:
Man kan nog använda linsformeln. Den gäller visserligen för en idealiserad värld med oändligt tunna linser men den bör ge tillräckligt noggranna resultat så länge man inte håller på med extrema makrosituationer.

Problemet är att i linsformeln ingår avstånden a och b var för sig, medan närgränsen är summan a+b vilket gör det lite krångligare att räkna.
Så länge objektivets ordinarie närgräns är mycket större än dess brännvidd kan man nog bortse från skillanden mellan a och summan a+b

1.
Börja med att beräkna b när när du har ställt in objektivet på närmsta avstånd. T ex om du har ett 85 mm objektiv med närgräns 1000 mm får du
1/b = 1/85 - 1/1000 = 0,01076...
och b = 1/0,01076... = 93 mm

2.
Om du nu sätter på en 20 mm mellanring blir
b = 93 + 20 = 113 mm
Räkna ut det nya a-värdet:
1/a = 1/85 - 1/113 = 0,002915...
och a = 1/0,002915 = 343 mm
För att få närgränsen lägger man ihop a och b
343 + 113 = 456 mm

OBS 1
Detta värde ska man dock ta med en nypa salt med tanke på förenklingen vi gjort. Men det bör nog
stämma på nån centimeter när.

OBS 2
Och som Jim påpekade gäller detta för "klassiska" objektiv där hela linspaketet flyttas och linsernas inbördes lägen inte ändras.

Jag testade kalkylen för mitt 24-70 och en 20mm mellanring. Det verkar stämma. Testade sedan med mitt Sigma 150/2,8 med närgräns 380mm och en 20mm ring. Då blev närgränsen 609mm. Det stämmer inte riktigt med min erfarenhet. Eller finns det något i kalkylen som jag missat?
 
magnus67 skrev:
OBS 2
Och som Jim påpekade gäller detta för "klassiska" objektiv där hela linspaketet flyttas och linsernas inbördes lägen inte ändras.
Sigmas 150/2,8 är ett exempel på ett "ickeklassiskt" objektiv som får kraftigt förkortad brännvidd vid närgränsen. Eftersom denna är 380 mm vid skala 1:1 så skulle brännvidden vara 95 mm om det vore en "tunn lins". Nu är det här långt ifrån en tunn lins men det gör inte så mycket i det här fallet utan du kan använda 95 mm för att med linsformeln beräkna den nya närgränsen med 20 mm-ringen till 383,5 mm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.