ANNONS
Annons

Närbildslinser för Minolta 55mm

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Dags igen,
den här gången undrar har jag några frågor
om närbildslinser till min Minolta Dynax 5d.
Jo,
köpte ett set med närbildslinser (DKE) via tradera, det var fyra olika varianter: +1, +2, +4 och +10 makro (så stod det på den senare),
och jag trodde det skulle vara busenkelt att använda dessa och skruvade glatt på linserna på mitt kitobjektiv (28-70mm) men det gick inget vidare.
Det gick inte att fokusera med AF,
och med MF så blev allt totalt suddigt.
Gör jag något fel? Ska det vara några speciella inställningar?

hoppas på svar,
för jag vill verkligen använda dessa linser vid närbildsfotografering.

mvh
/christian

När du använder close-up linser får du ett fast skärpeavstånd. Det som händer är att du minskar närgränsen för ett visst brännvidd.
Skruva på en av linserna och ställ in brännvidden på 70 mm. Sedan flyttar du kameran i avståndsled tills du får skärpa på det du vill fotografera.
Du kommer även att få ett kort skärpedjup.
När jag använder 350mm och en +4 lins får jag skärpa på ca 25 cm.

Det finns en artikel här på fotosidan som förklarar det här lite bättre än vad jag gjort som du kan leta reda på. http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

Lycka till,
Mattias

mattias:
tack för hjälpen, tror jag begriper lite bättre nu.
läste den där artikeln i går och den var välskriven, men så fort någon börjar med formler så slår min hjärna bakåt. Har svårt för siffror. Tog mig två år att lära mig mitt nya mobilnummer. Jo, helt sant :)
(och då ska vi inte bara tala om formler, i mitt fall förvirrar det bara en i övrigt pedagogisk och mycket välskriven artikel)

vänligen,
christian

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar