Annons

Närbildslinser - överraskning!

Produkter
(logga in för att koppla)

jelu1661

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen ett set närbildslinser från kaffebrus.com som skickar fraktfritt.
De innehåller ett set om fyra linser, +1, +2, +4 och +10.
Tillsammans kostar de ungefär en fjärdedel av vad EN av Canons motsvarande linser
kostar. Jag vill göra mitt Sigma 30mm lite flexiblare, så det här verkade som en
utmärkt chans att prova lite olika förstoringrader innan jag köper något dyrt, tog
för givet att de här skulle vara riktigt dåliga, men de har givit mig en rad
överraskingar! Läs vidare om du är nyfiken.

Den första överraskningen jag fick var att de damp ned i brevlådan mindre än 24h
efter det att jag lagt min beställning. Imponerande.

Den andra överraskningen var att det inte alls var av tillverkaren DKE som det
står på kaffebrus sida, utan istället ACE. Strunt samma antar jag, okänt
budgetmärke som okänt budgetmärke.

Jag tog några snabba testbilder på en penna som låg på skrivbordet, alla bilder
vid f6.3. Laddade in dem i datorn och förväntade mig massiv kromatisk aberration
och kraftig "zoomeffekt". Men båda uteblev nästan helt. T.o.m när jag skruvade
på alla filter samtidigt blev bilderna okej. Mycket förvånande. Farsgubbens gamla
nikon +2 close-up han hade till sin Nikon F från 70-talet och framåt var betydligt
sämre än såhär.

(jag tog senare några testbilder på ett rutat papper, vid lite större bländare,
och skruvade upp färgerna rejält efteråt, visst är de mjukare i hörnen och ger en
del "zoomeffekt" samt cr... men allt på en mycket lägre nivå än jag trodde)

Hursomhelst, de var lite flottiga redan från förpackningen, så jag bestämde mig
för att tvätta av dem lite med vanligt YES handdiskmedel och vatten... det var nu
den sista och största överraskningen kom.

De färgade av sig kraftigt!
Jag blev helt paff när löddret började bli blåsvart.
Jag bifogar en bild på pappret jag lade dem på efter att jag sköljt av dem.
 

Bilagor

  • img_4741fotosidan.jpg
    img_4741fotosidan.jpg
    18.3 KB · Visningar: 1,396
Har också de skruvapå-linserna. De är förvånatsvärt bra med tanke på vad man förväntar sig.

Hej!
Jag undrar vad ni tycker;
Jag har beställt hem B+W macrolins +10 es, 58mm , för att ha till min kamera (canon eos 1000D), då jag inte har råd med macro objektiv. (kostade 363 kr + 20kr frakt)

När jag hade beställt hem det, så hittade jag en annan hemsida, www.tvspelsweb.se, och såg att dem hade close-up filter (close-up+10 filter 58mm) för endast 99kr, (+30 kr frakt).

Vilket tycker ni att jag skall välja?
eller ska jag kanske välja det som ni föreslog, närbildslinsset för 249 kr från kaffebrus.com? (med 4 filter)

tacksam för svar.
 
Hej!
Jag undrar vad ni tycker;
Jag har beställt hem B+W macrolins +10 es, 58mm , för att ha till min kamera (canon eos 1000D), då jag inte har råd med macro objektiv. (kostade 363 kr + 20kr frakt)

När jag hade beställt hem det, så hittade jag en annan hemsida, www.tvspelsweb.se, och såg att dem hade close-up filter (close-up+10 filter 58mm) för endast 99kr, (+30 kr frakt).

Vilket tycker ni att jag skall välja?
eller ska jag kanske välja det som ni föreslog, närbildslinsset för 249 kr från kaffebrus.com? (med 4 filter)

tacksam för svar.

Förlåt, jag snubblade över det här först nu. Jag antar att det är alldeles för sent. Men jag hade ändå ingen aning om vilka som var bäst av de du frågade om. Det finns i princip två huvudtyper av närbildslinser som jag förstått det, enkellins som är billiga, och dubbellins som är dyra med korrigerar bättre för bl.a kromatisk aberration. Priset på samtliga du talar om antyder att de är av den billigare sorten (de dyra kostar runt tusenlappen). B+W har ett gott rykte som filtertillverkare, så om inte annat har de kanske bättre motljusbeläggning på sina.

Hur blev det tillslut? ... och blev du nöjd?
 
Jag har också de linser som du köpte från kaffebrus. Dock har jag ingen koll på om det är DKE eller ACE.
Men jag blev också förvånad över hurpass bra de faktiskt var.

AF får man dock glömma och ta flera bilder vid manuell focus tills man hittar en som man tycker överensstämmer men vad man ville ha.

+4 är den som jag använder mest. Tycker +10 inte riktigt blir så bra kvalité.

Några exempel på bilder jag tagit med linserna:

+4
DSC_0581.jpg


+4
DSC_0515.jpg


+4
DSC_0535.jpg


+10
DSC_0882.jpg


+10
DSC_0879.jpg



Bakvänt obj
DSC_0023.jpg


Bakvänt obj
DSC_0022.jpg


Förlåt om jag "snor" tråden genom att lägga in bilder, men tror att det kan vara av intresse för någon som funderar lite i banorna att skaffa ett linsset.
 
Jag har också de linser som du köpte från kaffebrus. Dock har jag ingen koll på om det är DKE eller ACE.
Men jag blev också förvånad över hurpass bra de faktiskt var.

AF får man dock glömma och ta flera bilder vid manuell focus tills man hittar en som man tycker överensstämmer men vad man ville ha.

Jag använder dem som sagt med mitt Sigma 30/1.4. Jag använder samtliga beroende på vad jag vill uppnå, men mest används nog +10, följt av +4. Det här ger förstås inga brutalt närgångna bilder, sådant använder jag andra metoder för. Autofokus fungerar bra för mig med samtliga. Problemen med autofokus och bildkvalité blir antagligen större med längre brännvidder. Tänk på att du erhåller bättre bildkvalité med mindre bländaröppning (men inte för liten ;))
Förlåt om jag "snor" tråden genom att lägga in bilder, men tror att det kan vara av intresse för någon som funderar lite i banorna att skaffa ett linsset.

Inga somhelst problem. Ditt inlägg ligger helt i linje med trådens syfte, och dessutom är den så gammal att det inte gör något om den spårar ur. Jag kanske borde bidra med någon bild jag också.

http://tinyurl.com/2ul27wz

Exif:
Camera: Canon EOS 20D
Lens: 30 mm f/1.4 + ACE CloseUpLens +10
Exposure: Aperture-priority AE, 1/200 sec, f/5.6, ISO 100

Edit: Det var trevliga bilder du hade förresten Otto, särskilt den med ödlan :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.