Annons

närbildslins

Produkter
(logga in för att koppla)

areon

Aktiv medlem
hej.
jag måste bara berätta om min lilla hemmagjorda närbildslins.
jag lekte lite med farsans gammla förstoringsobjektiv till hans gammla numer skrotade förstoringsapparat, ett meopta belar, och märkte att man kan komma väldigt nära om man håller det framför det vanliga objektivet på kameran. så hade jag också ett gammal motljusskydd av gummi och plast, där skälva skydded av gummi var trasigt så det bara är en plastring kvar som passade filtergängan och råkade ha nästan exakt samma yttermått som förstoringsobjektivet. så fram med silvertejp och sätta fast.

det är inte så stort skärpeomfång, kanske 10cm men jäklar vad mäkigt när man kan ha 5cm från motivet med ett 200mm objektiv t.ex.

kanske lägger upp bilder sen när jag framkallat.
 
kul..
Själv använde jag en frontlins till en kikare förr, funkade perfekt och den passade nästan exakt framför en 75-300 sigma objektiv, tror det var 58mm gänga på den. Lite eltejp så satt den kvar. Får väl se om jag orkar leta på papperskopiorna å scanna in å lägga ut..

//"Jörgen som inte hade råd med macroobjektiv" :)
 
intressant... det verkar finnas en del lösningar på macro problemet. jag upptäckte att jag har ett motljusskydd som har filtergänga åt båda hållen så att man ska kunna sätta fast den bakochfram, funkar utmärkt att sätta fast ett annat objektiv där så har man också ett gratis macro, förutsätt att man har fler objektiv det vill säga.
 
tänkte vissa resultatet om nån är intresserad.


bilden är på en ammaryllis och tagen med 135mm och den lilla ovan nämnda grejen.
man var tvungen att ha på stor bländare om man inte vill ha svarta kanter så den är ju långt ifrån optimal. men ganska rolig.
 

Bilagor

  • blackwhiteflower2mini.jpg
    blackwhiteflower2mini.jpg
    20 KB · Visningar: 308
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.