Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

närbild, mellanring, försättslins, eller t-c?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har Eos 350 och två linser.

En canon 24-105 f4L med 77mm filtergänga (0,23x vid 105mm och 0,45m närgräns)
och en 70-200 f4L med 67mm filtergänga (0,21x vid 200m och 1,2m närgräns).

Om jag vill fota lite närbild på tex insekter, blommor eller annat, vilken väg är bäst att gå? Kan man klara sig utan makroobjektiv och klara sig med mellanring (tex 12mm) eller närbildslins +2?

alternativ 1:
Canon närbildslins 500D 77mm, kan förmodligen användas på båda linserna med hjälp av en stepring 67-77mm, pris ca 1450+120kr=~1570kr med stepringen. 2 dipotrier.
Linsen är akromatisk.
ger 0,34x på 24-105mm och gissningsvis ca 0,5x

alternativ 2:
Canon EF-12 II Mellanring
pris 675 kr.
Ger 0,23-0,29x på telet och 0,60-0,40x på 24-105mm.
bra pris men krångligare att sätta på än försättslins.

(alternativ 3:?)
Teleconverter, i så fall vilken skall man välja? Funderar på någon 1,4x för att inte tappa bort autofokus eller få förliten bländare.

Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300 2100kr
Soligor 1,4X PRO Digital AF 1375kr
Fördel t-c är att jag får en telekonverter :) vilket känns extra atraktivt på 70-200 och att den funkar på båda linserna. (Längre brännvidd i förhållande till närgränsen)

alternativ 4, något annat?
Är inte så jättesugen på att köpa ett makroobjektiv pga kostnaden men motivera gärna varför makroobjektiv är bra.

alternativ 5:
pirat närbildslins 67mm ca 300kr. Nackdel, jag hittar inte större än 67 mm så jag kan inte använda den på min normallins 24-105 och hur skarpa är dessa jämfört med Canons apokromatiska dubbellins? Fördel priset.

Jag sätter stort värde på alla era tankar, svar och kommentarer kring ämnet.
 
Tanke ett: Kolla på Kaffebrus. De har DKE-försättslins-set i stora storlekar (t ex 77mm). Jag vet inte om de är särskilt bra, men priset är "rätt".

Tanke två: Det finns ett objektiv från Cosina som kan användas. Det kostar som en akromatlins från Canon. Optiskt lär det vara (riktigt) bra, men sällsynt plastigt och klent. Av alternativen du nämnt blir det nog skarpast och bäst, rent optiskt. Jag nämner det eftersom du har ett alternativ på den prisnivån redan.

Tanke tre: Man tror kanske att en zoom och en mellanring skall ersätta en macrosläde, men det blir inte så - med så mycket utdrag på fel ställe håller inte objektivet fokus. Man får (ändå) fokusera om hela tiden om man zoomar. Försättslinser är mycket mer praktiska på zoomobjektiv än man kanske tror.

I ditt läge hade jag gått på det billigaste alternativet (typ 325 kr, ElCheapo försättslinser), skaffat erfarenheter och provat litet. Handlingsfriheten (bokstavligen, dvs pengarna) har du kvar, och fattar kanske ett mer informerat beslut efter att ha provat.
 
Tveklöst mellanringset

Jag skulle tveklöst gå på ett pirat mellanringset. Du får tre ringar som går att kombinera till olika längder. (pris ca 1000 kr) Inga optiska förluster bara lite sämre ljusstyrka än försättslinser. Ingen större nackdel då en "sämre" effektiv bländare ger dig ett litet större skärpedjup. Har själv fotat insekter med zoom och mellanringar (100-400@ 150-250mm) med strålande resultat. Man behöver ej då gå så nära krypen att man skrämmer iväg dem. AF fungerar i de flesta fall bra.
 
ex.

exempel på motiv som passar bra för kombinationen - fjärilar och sländor. Här humlelik dagsvärmare. (bilden är beskuren till ca hälften pga det lilla formatet här på forum)
 

Bilagor

  • dagsvarmarefs.jpg
    dagsvarmarefs.jpg
    54.4 KB · Visningar: 628
Snygg bild!

Tack för tipsen. Skall undersöka marknaden lite närmare på era föreslagna alternativ.


Ger försättslinser större bildförstörande påverkan om förstoringsgraden är högre jämfört med om den är lägre?
 
Tyvärr ger försättslinser mer "förstörelse" ju starkare de är. Men om du tänker dig att härma den fina bilden på "humlingen", så utnyttjar du ju att skärpan är bäst i mitten på bilden, och kantskärpan är rätt okritisk.

Det finns dock riktigt bra försättslinser som man inte tänker på alla gånger. Då använder man ett bakvänt kameraobjektiv framför det ordinarie, och då får man en mycket välkorrigerad försättslins. En 50 mm normal är då på ca 20 dioptrier, en 100 mm på 10.
 
Kenko's mellanringssats...

..är billig o bra. Passar ala kombinationer.
Mejla mej, Du kann få ett sett 12-20-36 för 1K
/Erik J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.