Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nära vattenytan foto

Produkter
(logga in för att koppla)

ylivirta

Avslutat medlemskap
Då startar vi en ny tråd då.
Min kompis har önskemål om att jag ska ta nära vattenytan foton på han när han kör sin F2000 båt, alltså att kameran ska vara längre ner än båten.
Så jag undrar om ni har några tips?
Jag har kommit på 2 alternativ:
1. jag hoppar i min dykardräkt och ner i vattnet tar bilderna och sen kastar jag upp kameran till följebåten. (innan vågorna träffar mig och sköljer över mig)
2. man bygger en flotte eller nåt som man kan ligga på och fota liggandes. (sen kastar man upp kameran till följebåten iaf.)

Kameran jag kommer att använda är 30D och troligen ett sigma 50-500 för att få lite avstånd till båten och vågorna....

Så kom igen med förslag nu.

mvh en blöt fotograf.....


P.S. Han kör i ca 200 km/h så vi kan inte vara nära land eller nån brygga.
 
Senast ändrad:
H20

Vatten är ganska negativt för en välmående fotoutrustning har jag hört:). Dykideen verkar vansinnig, krävs inte mycket för ett dopp. Flotten är mer realistisk. Generellt kan jag väl tipsa om att klippa hål i botten på en stor sopsäck och tejpa tight om motljusskyddet. Inte 100% vattentätt men bra när den där vågen kommer...
 
Jag skulle inte våga mig i närheten av sådana saker utan ett UV-hus. Ett litet misstag och det kan vara adjöss med den kameran.

Om du inte känner för att lägga ut en massa pengar på ett UV-hus tycker jag iden med flotten låter bäst.


\h
 
Bygg den där flotten och på den sätter du ett tält...
På sidan av tältet hugger du med en kniv fram en dörr(öppnas uppåt) där du sticker ut objektivet och när vågen kommer drar du in kameran och då åker ju dörren igen och du håller dig torr :)

/Michael
 
kast med liten / dyr kamera låter ju sådär..... hyr eller låna ett uv hus tycker jag låter som en bra ide
 
En frigolitflotte till kameran kan ju vara ett alternativ till att släpa en stor flotte en massa sjömil. Tillsammans med en ordentlig "plastpåsetätning" så kan det kanske vara värt chansningen, det kan ju bli en bild som betalar en ny kamera i värsta fall...?
 
Gör båten 110 knop??? Då behöver du inte bara vattentätning. Ljusstark optik och en duktig hand på panoreringen är ett måste.
 
UV-hus är det några som har skrivit, fast ett UV-hus till en 30D med ett sigma 50-500 blir nog svårt att få tag på.
Vi har funderat mer på flotte iden nu, och om man spänner fast den i en av följebåtarna ordentligt så att man kan "rulla" in mot båten och kasta in kameran innan vågorna kommer.
Sen har man plastpåse runt kameran för all vattendimma som regnar ner efter båten.

På en vanlig kväll när han tränar så tar jag ca 500-700 bilder, vi brukar tycka att ca 10 st är helt klart godkända, och ytterligare 20-30 st är OK, resten är det nåt fel på. (skugga, oskärpa, båten lutar, fel vinkel, etc)

Vi har några veckor på oss att komma på nåt bra, för bilderna ska tas innan April månad är slut.

Här är en bild av honom som jag har tagit:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=543767&target=_blank
 
Senast ändrad:
Men det blir väl inga större vågor av en F2000 om han kör fullt?

En låg flotte låter klart vettigast.
 
Det är sant att vågorna efter en F2000 inte är så stora, dock finns det ju andra vågor på mälaren som är större.
Sen är ju vattenytan farligt nära iaf.
Allt förslag ni har skrivit har vi diskuterat igenom, dock har vi inte bestämt nåt ännu hur det ska genomföras.
OM vi lyckas genomföra detta så kommer jag att skriva här hur vi gjorde.
 
Det säkraste utan att behöva köpa ett riktigt dykhus för 15-20 tusen borde vara Ewa Marines "plastpåsar", en som borde passa (om du inte zoomar fullt) är:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1560501

Ligger på ca 2600SEK, billig försäkring om du doppar kameran i plurret, du kan ju ligga i vattnet med våt/torrdräkt eller på en flotte och inte behöva bry dig om det kommer lite vågor och sköljer över dig. Och samtidigt slipper du bygga en spezial flotte.

//Mikael
 
ylivirta skrev:
Då startar vi en ny tråd då.
Min kompis har önskemål om att jag ska ta nära vattenytan foton på han när han kör sin F2000 båt, alltså att kameran ska vara längre ner än båten.
Så jag undrar om ni har några tips?
Jag har kommit på 2 alternativ:
1. jag hoppar i min dykardräkt och ner i vattnet tar bilderna och sen kastar jag upp kameran till följebåten. (innan vågorna träffar mig och sköljer över mig)
2. man bygger en flotte eller nåt som man kan ligga på och fota liggandes. (sen kastar man upp kameran till följebåten iaf.)

Kameran jag kommer att använda är 30D och troligen ett sigma 50-500 för att få lite avstånd till båten och vågorna....

Så kom igen med förslag nu.

mvh en blöt fotograf.....


P.S. Han kör i ca 200 km/h så vi kan inte vara nära land eller nån brygga.


Om ni är flera så måste det ju gå att ha en flytring-flugfiske lr gummiring man åker med EFTER en vanlig båt där du kan sitta hyggligt för att hinna plåta och panorera intill en servicebåt med ytterliggare en person som tar kamera av dig innan ev vågor kommer...skulle åxå vilja tagit bilden mer framifrån..så man får mer sprut bakom båten.
Skulle gärna vara med där och testa lite =) Rally verkar ju enkelt i förhållande...
 
Jag har inget direkt tips men kan intyga att vatten är blött! Bilden nedanför togs med vidvinkel sittande i aktern på en segelbåt och vattensprutet var värre än jag trodde.
Jag hann bara vända mig om och skydda kameran med kroppen och efter ett frenetiskt torkande överlevde faktiskt min D70:a utan problem. En videokamera i närheten dog dock av sviterna *S*
 

Bilagor

  • ribbar.jpg
    ribbar.jpg
    38.6 KB · Visningar: 127
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.