Annons

När turen är framme...

Produkter
(logga in för att koppla)

Lokhe

Aktiv medlem
Jag o sambon är uppe hos farföräldrarna i Norrland för en stillsam semestervecka. Kameran hängde förstås med och gav utdelning redan första kvällen då en rävunge kom på besök o välvilligt ställde upp som modell.

Farfar noterade kameran och sa att han trodde sig ha nån form av optik liggandes nånstans och gav sig iväg upp på vinden för att leta. Efter en stund kom han ner med ett objektiv o undrade om det kanske skulle passa till min kamera. Han mindes inte hur eller när han fått det i sin ägo men han mindes att han sparat på det länge. Utan större förhoppningar börjar jag inspektera objektivet och på ett slitet baklock lyckas jag till min stora förtjusning urskilja "Tokina - to fit Pentax".

Det är ett 70-210mm 1:4-5.6 macro objektiv och det funkar alldeles utmärkt. Det hade inget linsskydd vilket jag blev lite oroad över men efter närmare inspektion visade det sig att det sitter ett UV-filter på så linsen det har varit skyddad i alla år. Jag har försökt skruva loss filtret för att inspektera linsen närmare men har inte lyckats. Har inte velat använda för mkt våld. Är det möjligt att filtret fastnat då det suttit så länge eller gör jag bara fel?

I övrigt verkar objektivet vara felfritt och det blir fina bilder. Dock är ju inte autofokus något alternativ så det är lite pilligt :)

Magnus
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    74.5 KB · Visningar: 133
Tryck med handflatan rakt mot hela filterkanten o vrid, då borde det lossna, eller
Ta en elsladd o vira runt filtret o vrid loss det.
 
Inte illa det, mitt första telezoom till min Pentax ME Super var just ett Tokina 70-210 och det var jag väldigt nöjd med, ångrar att jag hivade iväg allt när jag bytte till digitalt då jag nu är Pentaxian igen och hade kunnat nyttja min gamla objektiv.

Den har iaf A läge ser jag och då kan Du sköta bländarvalet via kamerans ratt som Du är van med, men fokusera får Du göra manuellt men Du lär dig, om Du som jag och fler har svårt att se i sökaren kan jag remomendera att Du skaffar en ögonmussla med förstoring det var väl 1,4X om jag minns rätt var ett lyft för mig iaf då mina ögon inte är vad varit.

Gör en raid till på vinden kanske gömmer sig mer intressanta saker där kanske kommer hem med fler kul saker i kameraväskan ;-)
 
Ja det är ju juste det där med fokus. Om man inte fotar stillastående mål med stativ är det så gott som omöjligt att få bra skärpa! :p
 
Ja det är ju juste det där med fokus. Om man inte fotar stillastående mål med stativ är det så gott som omöjligt att få bra skärpa! :p

Du har god nytta av fokuskontrollen i kamerans om faktiskt är riktigt bra iaf på min K-5.a när den piper och röda fyrkanten tänds så brukar fokus vara riktigt bra faktiskt, emn visst lite svårare och det krävs en del träning men det kostar ju inget att ta många bilder i övningssyfte så bara elda på så sitter det snart ;-)
 
Du har god nytta av fokuskontrollen i kamerans om faktiskt är riktigt bra iaf på min K-5.a när den piper och röda fyrkanten tänds så brukar fokus vara riktigt bra faktiskt, emn visst lite svårare och det krävs en del träning men det kostar ju inget att ta många bilder i övningssyfte så bara elda på så sitter det snart ;-)

Jo det stämmer som du säger. Utan det vore det näst in till omöjligt!! Problemet är ju bara att inte röra kameran i någon riktning då fokus infunnit sig. Men jag skjuter på så får vi se varthän det bär. Hittade faktiskt ett, om än lite rangligt, stativ på vinden också så nu blir det lite bättre bilder :)
 
Ja det är ju juste det där med fokus. Om man inte fotar stillastående mål med stativ är det så gott som omöjligt att få bra skärpa! :p

Prova med fokustrap (eller heter det catch-in-focus?) Håll ner avtryckaren, fokusera, när kameran hittar fokus, så exponerar den. Autofocus med din hand som fokusmotor.

Eller: håll ner avtryckaren, rikta kameran mot ett rörligt föremål eller person, som rör sig mot det inställda fokusområdet, kameran exponerar när fokus uppnås.

För stillastånde objekt, testa även att köra Live-View med focus-peakingen på, du har ju en K-30!

Kolla mer i din manual om dessa funktioner.
 
Prova med fokustrap (eller heter det catch-in-focus?) Håll ner avtryckaren, fokusera, när kameran hittar fokus, så exponerar den. Autofocus med din hand som fokusmotor.

Eller: håll ner avtryckaren, rikta kameran mot ett rörligt föremål eller person, som rör sig mot det inställda fokusområdet, kameran exponerar när fokus uppnås.

För stillastånde objekt, testa även att köra Live-View med focus-peakingen på, du har ju en K-30!

Kolla mer i din manual om dessa funktioner.

Catch-in Focus är helt fantastiskt! Börjar sakta men säkert vänja mig vid det :D
 
Kan man på Canon också. Magic Lantern ;-)

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk 4

Ja, men skillnaden är ju att Catch-in-Focus är en funktion som är integrerad i Pentax kameror, t.ex. K-30 (instegsmodell). Magic Lantern är ju inte ens utvecklat av Canon...

"Magic Lantern is a free software add-on that runs from the SD/CF card and adds a host of new features to Canon EOS cameras that weren't included from the factory by Canon"

Men det är väl trevligt att det finns på andra kameror också. Mångfald och konkurrens gynnar alla konsumenter.

Men det är OT här, och vi är i Pentax-forumet, vi borde vi prata Pentax här, Canon har en annan forumdel.

Skickat via tangentbordet på min Dell Precision M6600 och Firefox 23.0.1
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.