Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När ska leverantörer sluta med så stora påslag? Exempelvis Adobe nu, med CC

Produkter
(logga in för att koppla)

Wildeor

Medlem
Adobe CC kostar ca 50 dollar per månad i USA, med pålagd Svensk moms samt konverterat till Svenska kronor blir det lite drygt 400kr.

Så ett program som inte kostar en krona mer att leverera till oss här mot i USA kostar ändå ca 25-30 procent mer i Sverige, jag antar att vi njuter av att bli blåsta och köper ändå? ;)

Samma gäller så mycket annat såklart, alltid rejäla påslag för vi anses ha mer köpkraft i Europa.
 
Adobe CC kostar ca 50 dollar per månad i USA, med pålagd Svensk moms samt konverterat till Svenska kronor blir det lite drygt 400kr.

Så ett program som inte kostar en krona mer att leverera till oss här mot i USA kostar ändå ca 25-30 procent mer i Sverige, jag antar att vi njuter av att bli blåsta och köper ändå? ;)

Samma gäller så mycket annat såklart, alltid rejäla påslag för vi anses ha mer köpkraft i Europa.
Är det leverantörens fel att Sverige har skatt?
Gå över till GIMP istället så slipper du betala en krona.
 
Så ett program som inte kostar en krona mer att leverera till oss här mot i USA kostar ändå ca 25-30 procent mer i Sverige, jag antar att vi njuter av att bli blåsta och köper ändå? ;)

50 usd kostar 320 kr. Med svensk moms blir det 400 kr. Vad är problemet?

Edit: Aha, svenska Adobe vill ha mycket mer än så. Dyrt att översätta, kanske?
 
50 usd kostar 320 kr. Med svensk moms blir det 400 kr. Vad är problemet?

Edit: Aha, svenska Adobe vill ha mycket mer än så. Dyrt att översätta, kanske?

Det är ju för jävligt att det ska kosta även 566: även för den engelska versionen. Adobe är giriga grisar !
 
Till viss del tror jag att det är en kulturell skillnad mellan USA (kanske Kanada också) och Europa: i USA är det enda viktiga att ha lågt pris. I Europa bryr vi oss inte fullt lika mycket om priset, vi ser andra värden också (tänk kvalitet och att personalen har schyssta arbetsvillkor). Det speglar sig förstås i priset på allt.

Men det finns en viktigare aspekt på det: Adobe har ett de facto-monopol, och tar ut det pris de vill (dvs det högsta pris de tror varje marknad kommer att välja att betala). Den dag Adobe märker att de tappar kunder till en konkurrent kommer de på ett magiskt sätt att upptäcka att de "kan" sänka priserna...

--------

Självklart har jag förenklat oerhört mycket ovan, och jag är medveten om att det hela är mer komplext än jag skissat.
 
Nåja Adobe (m fl) trissar upp priserna så mkt som marknaden tillåter, t ex i Australien:

http://www.gizmodo.com.au/2013/02/dont-believe-the-adobe-price-cut-hype-its-still-gauging-you-silly/

För ett antal år sedan sade en höjdare på Volvo Pv att det ska vara lite status att ha en Volvo, en Volvo ska kosta lite mer. På samma sätt med viss programvara, det ska vara lite status att ha den. Alltså, vi konsumenter betalar gärna för status eller för en varas namn.//K
 
"Sales tax"

När jag nyligen var i USA (för att vara mer exakt i Kalifornien).
Så la jag märke till att samtliga priser, alltid, var angivna utan "sales tex".
Det vi i Sverige kallar "Moms".

Så prisskillnaden är i verkligheten inte fullt så stor som den kan verka på ytan.
 
Det är iofs sant att de troligen inte har den 5-10 procentiga sales tax påslagen i deras pris.

Men samtidigt finns ingen anledning för Adobe att leverera produkten till oss från USA då den är rent digital. Så varför skulle ens USA sales tax läggas på, varför skulle tull läggas på osv...

Det borde utan problem kunna vara ett pris worldwide + lokal skatt.

Men samtidigt så är 566 kr i månaden småpotatis för ett företag som använder licensen i produktion.

Snarare kanske det skulle komma en privat utgåva till halva priset för hemmafixare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.