Annons

När passar varmtonsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om en helg eller två kommer jag att få tid att åka ut och fota litet i naturen. Tänkte försöka fånga höstens färger uppe i södra Dalarna. Jag är nyfiken på att använda varmtonsfilter 81A eller 81B tillsammans med Fuji Velvia eller Provia, och undrar nu om det är en bra kombination så här på hösten. Finns det ingen risk att bilderna blir för röda när man använder sådana filter på hösten, då färgerna i naturen redan går mycket i rött och rödgult? Jag kommer nog bara att få en chans att plåta höstlöv i år, så jag tar gärna emot tips om vad man ska tänka på när man använder varmtonsfilter.
Jag fotade en hel del med Fuji Provia i somras, och upplevde att bilderna lätt tenderade att bli litet för gröna för min smak. Jag använde då endast polfilter ibland, och inget varmtonsfilter.

För sent?

Jag misstänkerm att färgerna mest ligger på marken, om inte redan nu så absolut om två veckor.

Jag körde genom dalarna för två veckor sedan, och norrut vill jag hävda att färgerna redan peakade då. I Jämtland var de definitivt på topp, och björkarna hade redan offrat en hel del löv på låglandet, även om det konstigt nog(?) fanns mer löv kvar runt trädgränsen. Dessutom känns det som om färgerna är rejält på g här i Stockholmstrakten också, och det borde vara ett tecken på att det är lite sent om man åker norrut.

Det är möjligt att jag har fel. Om det finns någon som befinner sig i Dalarna nu, så rätta mig gärna.

81A kan du i princip alltid ha på för att få lite varmare bilder. 81B förstärker ju ännu mer så här måste du kanske tänka lite innan du använder filtret.

Sen om det finns några höstlöv kvar vet jag inte heller. Erik här på fotosidan.se var uppe för två helger sen (helags) och jag tror att det verkligen drog ihop sig mot senhöst.

/david

Jag var i norra Dalarna för tre veckor sedan, vandrade från Grövelsjön norrut, in i Norge. Helt fantastiska färger, (som nog dessvärre har klingat ut nu). Markvegetationen erbjöd alla nyanser från ljusgult till knallrött. Fjällbjörkarna var för det mesta fylligt gula.

Plåtade med Elite 100 Extra Colour, en aning underexponerad (1/3 steg) utan filter (borträknat skylight). Det gav enormt mättade färger i det mestadels mulna vädret.

/Fredrik

Jag har alltid ett 81A filter pa pa vintern och pa sommaren (dock ej da jag vill ha kalla bilder)...
Sedan sa har jag precis skaffat ett 81C for lite perversa bilder :p

Det var faktiskt Helags jag också var vid för precis två helger sedan. Vi vandrade i fyra dagar utan att träffa en människa (dock mängder av lämlar) innan vi kom tillbaka till utgångspunkten Kläppen där vi mötte en hel busslast med pensionärer :))

Jag hade nog faktiskt haft glädje av ett varmtonsfilter på den turen, då det var en hel del mulet väder (förutom lördagen som bjöd på högsommarvärme). I efterhand har jag skruvat upp det gula rätt mycket på många av de bilder jag tog (på Provia). Det är ju också ett sätt, men resultatet blir ju bättre om man får det rätt redan på filmen. Hur stor skillnad gör egentligen ett 81B (som känns som om det ligger närmast till hands)? Går det att förklara i "Photoshopvärden" så att man kan jämföra?

Bilagor

• spegel.jpg
    spegel.jpg
    22 KB · Visningar: 673
Ok, kanske för sent i Dalarna

Ok, ni har nog rätt om löven. Jag får ge mig ut rätt snart här i uppsalatrakten istället. Det blir nog inte så dumt det heller. Hoppas bara att filtren hinner komma från Cyberphoto innan dess. En sak som är litet lustig, är att Cyberphoto aldrig verkar ha Hoyas 52mm 81A-filter på lager. Jag trodde att det var en storsäljare. Nu får jag snällt vänta några dagar extra på filtret.

samma fundering

Jag har funderat på samma sak. Finns det möjligen någon som har en pedagogisk bildsvit att lägga ut, samma motiv utan filter, med 81A och med 81B (..och kanske med Helenas perversa 81C..;) )

/Per

Vad du ska anvanda for filter har ingenting att gora med vad det du fotograferar har for farg (tex roda lov). Daremot har det att gora med i vilket ljus du fotograferar. Alla filmer ar balanserade efter ett visst ljus och nar det befintliga ljuset inte overensstammer med ljuset i vilket du fotograferar kommer bilderna att framtrada antingen mer bla (kalla) eller roda (varma) an hur du sjalv uppfattade dem nar du tog bilden. Om man vill ha en neutral ton kan man kompensera detta genom att anvanda "varma" eller "kalla" filter. Om du fotograferar utomhus i befintligt ljus ar solens position och molnigheten avgorande i detta hanseende. Mitt pa dagen ar ljuset oftast kallare an vid solnedgangen. Om det ar mulet ar ljuset oftast kallare an om det ar klart. Om vi tex fotograferar mitt pa dan i mulet vader drar bilderna ofta at det kalla hallet, kallare an vad vi uppfattade ljuset pa plats eftersom filmen inte kan anpassa sig till ljuset pa det satt vara ogon kan. Om vi fotograferar en solnedgang blir bilderna valdigt roda (varma), manga ganger mer roda an vad vi onskat. I dessa situationer kan vi kompensera detta genom att satta ett filter pa objektivet. Hur mycket man vill kompensera ar en smaksak, ibland kanske man vill att en solnedgang ser lite rodare ut pa bilden an i verkligheten. Sjalvklart finns det inga regler hur man skapar sina bilder men ar man ute efter absolut neutrala toner finns det sakert en massa listor dar man kan lasa vilka filter man ska anvanda i olika ljus-situationer. Om man anvander diafilm blir detta en viktigare sak att ta hanseende till. Om man anvander negativ film ar det inte lika viktigt eftersom man kan kompensera for detta i nasta process.

Fredrik
www.worldsphotos.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar