Annons

När jag saknade kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
Ett tillfälle när du saknade din kamera.

Eller som jag i nedanstående; förbannade dig själv att du valt bort den...

Igår bestämde vi oss för att ta en tur till ett trevligt bassängbad i en av våra populära semesterorter här i landet. Mycket packning och "besväret" att behöva övervaka utrustningen bland allt folk gjorde att jag valde bort kameran. Låg på badets gräsmatta och njöt av solen från blå himmel, lite skvalmusik hördes från en trädgård alldeles intill.

Plötsligt ökar volymen i trädgården, och man börjar spela brudmarsch! Reste oss upp för att bevittna denna trevliga händelse, då vi hade full insyn mot den valda "altarplatsen" 10-15 meter från oss. Våra barn kom också dit för att få se ett bröllop för första gången. "Synd att jag inte tog med kameran", tänkte jag. Efter några minuter annonserade prästen att det var dags för lite solosång till brudparets ära, och en tjej stegade vant fram och ställde sig, vänd mot brudparet (och oss). Visst kände vi igen henne. Eller var det bara en look-a-like?. Bakgrundsmusiken började strömma ur högtalarna, det var "När löven faller", den stämningsfulla Carola-låten, som hon för övrigt själv komponerat. Så började tjejen sjunga och vi kunde direkt konstatera att det inte var någon look-a-like, det var HON, Carola! Livs levande i en liten trädgård på ett privat bröllop 10-15 meter från mig. "Synd att jag inte tog med kameran", tänkte jag (byt ut första ordet i meningen mot något mera kärnfullt...).

Efter en liten stund kunde vi också se vem det var som överraskade såväl oss som sina gäster med detta bröllop; Mi Ridell (lycka till Mi!). "Synd att jag inte tog med kameran", tänkte jag (byt ut första ordet i meningen mot något ännu mera kärnfullt...).

Nåväl, jag fick i alla fall uppleva det live på nära håll. Carola sjöng senare en låt till. Det hölls lite tal och hurrades. Vi åkte strax efteråt hem. Utan en bild...

Någon som har liknande erfarenheter?

TUR att kameran vart hemma anser jag då.
Eftersom du själv skrev att det var ett privat bröllop så.....

rogert skrev:
TUR att kameran vart hemma anser jag då.
Eftersom du själv skrev att det var ett privat bröllop så.....

Jag är den förste att erkänna att du har en poäng i det du skriver. Likaså erkänner jag att jag nog inte bottnat i mitt moraliska ställningstagande. Sett till lagen är jag i min fulla rätt att fota, inget tvivel om den saken. Moraliskt skulle jag, i det fall jag hade haft kameran på plats och använt den, never ever försökt att sälja bilderna eller på annat sätt publicera dem. De hade blivit ett minne för mig personligen. Hade det blivit en bra bild skulle jag möjligen erbjudit den till de "inblandade" som ett minne för dem, givetvis gratis. Kanske hade de uppskattat en bra bild från ett perspektiv där de inte själva kunde plåta.

Detta är en intressant diskussion, men kanske i fel tråd. Vill minnas att det finns andra trådar som tar upp liknande ämnen.

Om man som fotograf lever efter din riktlinje gör man definitivt inte fel. Men jag är (ännu) inte övertygad om att jag hade gjort moraliskt fel om jag tagit ett par bilder. Beroende på hur jag därefter hanterat dem...

Tack för din synpunkt. Jag fortsätter som sagt gärna denna intressanta diskussion i annan tråd, men nu vill jag gärna att denna tråd återgår till ämnet.

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto