Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När hårddisken blivit full

Produkter
(logga in för att koppla)

Thordan

Aktiv medlem
Hej alla, nu har det med åren blivit en del bilder och hårddisken börjar bli fylld till bristningsgränsen. Det jag nu undrar över om det här finns någon erfarenhet att flytta alla bilderna till en annan hårddisk. Som jag ser det så har jag två möjligheter. Dels så använder jag Photoshop Elements och dess sorterare för att hålla rätt mina bilder på disken. Där finns det en flyttningsfuktion. Sen finns ju Windows där man i mappens egenskaper kan flytta alla mappar och bilder, men nu är frågan vilket sätt som är det lättaste och gärna det säkraste sättet att flytta bilderna på?

Gör en kopiering av mappen till den nya disken. Sedan börjar du använda bilderna på den nya disken och ser att det fungerar och att allt stämmer. Sen kan du radera bilderna från den första disken.
Att flytta bilder skulle jag inte rekommendera - om det blir knas halvvägs igenom kan det bli jobbigt. Dessutom vet du inte vad datorn har sparat på den nya disken, är det 100% verkligen? Bättre att göra en kopiering och verifiera den genom användning av den nya kopian.

Och se till att ha en säkerhetskopia på ditt digitala guld!

Jag hade kopierat först och sen jämfört "source" med "destination" så att allt matchar. Efter det hade jag raderat bilderna från ursprungsplatsen. Jag hade dock aldrig känt mig lugn med att bara ha bilderna på en plats.

Med WinMerge kan du jämföra filer / mappar. Kostar gratis, open source ;-)
http://winmerge.org/?lang=sv

Glömde

Jag glömde säga att jag har en säkerhetskopia på en extern HD som jag oftast brukar göra när Photoshop Elements uppmanar mig till att göra det. Då gör jag alltid en ny säkerhetskopia även om det tar längre tid. Jag har dock aldrig återställt bilderna från en säkerhetskopia så jag vet inte hur pass bra Photoshop Elements är på att göra säkerhetskopior. Att flytta bilderna på det sätt ni beskriver innebär att Photoshop Elements tappar all sin data till var bilderna finns och allt jag har skrivit till bilderna i sorteraren lär försvinna då. Åtminstone gjorde den det i tidigare Photoshop Album som jag började sortera bilderna i.

Jag glömde säga att jag har en säkerhetskopia på en extern HD som jag oftast brukar göra när Photoshop Elements uppmanar mig till att göra det. Då gör jag alltid en ny säkerhetskopia även om det tar längre tid. Jag har dock aldrig återställt bilderna från en säkerhetskopia så jag vet inte hur pass bra Photoshop Elements är på att göra säkerhetskopior. Att flytta bilderna på det sätt ni beskriver innebär att Photoshop Elements tappar all sin data till var bilderna finns och allt jag har skrivit till bilderna i sorteraren lär försvinna då. Åtminstone gjorde den det i tidigare Photoshop Album som jag började sortera bilderna i.

Jag upplevde precis som jag tror att du gör att det blir problem när hårddisken blir full. Iaf när man använder datorns hårddisk C: Jag tog helt enkelt beslutet att bara använda externa hårddiskar. De senaste byten av hårddisk pga av den blivit full har därför gått smidigt. Jag bara kopierat hela mappstrukturen in på den nya och större hårddisken och sedan sett till att den har fått samma enhetsbeteckning som den gamla nu fulla hårddisken. Inga problem för vare sig photoshop eller lightroom att hitta bilderna direkt. Den gamla fulla disken sätter jag undan fall i fall nåt skulle ha blivit fel. Att "Flytta" bilder gör jag aldrig då det faktiskt har hänt en gång vid en flytt att några bilder togs bort från originalplatsen men aldrig dök upp på den nya platsen pga nåt minnesfel, så jag kopierar alltid alla "flyttar" först. Nu var det kanske inte det du frågade efter men jag upplevde det som en smidig lösning på sökvägsproblematiken. Tar dessutom backup på ytterligare två externa hårddiskar för säkerhets skull, så många diskar blir det :) Mvh Mikael

Hej alla, nu har det med åren blivit en del bilder och hårddisken börjar bli fylld till bristningsgränsen. Det jag nu undrar över om det här finns någon erfarenhet att flytta alla bilderna till en annan hårddisk. Som jag ser det så har jag två möjligheter. Dels så använder jag Photoshop Elements och dess sorterare för att hålla rätt mina bilder på disken. Där finns det en flyttningsfuktion. Sen finns ju Windows där man i mappens egenskaper kan flytta alla mappar och bilder, men nu är frågan vilket sätt som är det lättaste och gärna det säkraste sättet att flytta bilderna på?

Hej !

Vet du helt säkert vad du fyllt den med ?

Hämta och kör

https://windirstat.info/

kan bli en överaskning.

//MW

Vad är egentligen problemet? Håller med alla som kommenterat: KOPIERA all data (inte flytta) till den nya disken och använd operativsystemet till det - inga interna program. Borde inte vara något problem vad jag kan se. Eftersom diskarna bara blir större och billigare är det väl heller ingen mening med att radera den gamla - behåll den som backup tills vidare. Jag har gjort det här ett flertal gånger och aldrig haft några problem med det. Jag har mina bilder (alla) på fyra, fem hårddiskar (flera externa) och en del på annan fysisk plats än hemma. Kan verka lite nojigt, men eftersom jag aldrig raderar något blir det så.

Man kan få en två terrabytes disk för under tusenlappen: hur mycket värderar du dina bilder?

/T

Senast ändrad:
Varje gång jag har fyllt en extern hårddisk har jag köpt en ny och kopierat över allt till. Sen har jag den äldre som backup.

Vad är egentligen problemet? Håller med alla som kommenterat: KOPIERA all data (inte flytta) till den nya disken och använd operativsystemet till det - inga interna program. Borde inte vara något problem vad jag kan se. Eftersom diskarna bara blir större och billigare är det väl heller ingen mening med att radera den gamla - behåll den som backup tills vidare.

Man kan få en två terrabytes disk för under tusenlappen: hur mycket värderar du dina bilder?

/T

Hej !

Förvisso sant, men en dator med en proppfull hd är på gränsen till oanvändbar.

Håller för övrigt helt med dej, men det förutsätter att man från början
inte använder systemdisken som lagringsdisk.

Sen kan det finnas onödigheter, ex filmer man inte ser på, speldata från
något äldre spel, användarkonton som inte används mm.

//MW

Hej !

Förvisso sant, men en dator med en proppfull hd är på gränsen till oanvändbar.

Håller för övrigt helt med dej, men det förutsätter att man från början
inte använder systemdisken som lagringsdisk.

Sen kan det finnas onödigheter, ex filmer man inte ser på, speldata från
något äldre spel, användarkonton som inte används mm.

//MW

Jag trodde det var en självklarhet att man separerar data (foto t.e.x) från systempartitionen i första hand och helst från systemdisken. Har man en portabel dator brukar det bara finnas utrymme för en disk, men man måste ju i så fall ändå ha bilderna på en separat disk (usb eller liknande) annars är man ju minst sagt våghalsig tycker jag.

I min stationära dator finns plats för sju (!) hårddiskar och i det fallet vore det ju idiotiskt att lägga bilderna på systemdisken...;-)

/T

Du skriver att du använder Sorteraren i Photoshop Elements, om du flyttar eller kopierar så var vaksam på att dina nyckelord och din struktur följer med. Jag har för mig att det är krångligare i Elements än i Lightroom att få rätt på det om man råkar göra fel. Åtminstone var det så tidigare, jag har varit med om att bli av med all sortering och sedan sitta med dubbel uppsättning osv, det var litet jobbigt.

Om du kopierar inifrån Elements borde sådant förhindras. Det är tämligen många år sedan jag körde Sorteraren så jag vet inte hur "farligt" det är, men kolla upp för säkerhets skull.

Jag har för mig att jag bara stoppade i den nya disken, kallade den för samma som den förra, G: i detta fall, och kopierade in filstrukturen från den gamla disken. Programmet (LR i mitt fall) märker inte att jag bytt disk.

Inga problem

Problemet mitt är väl att jag vill undvika problem så därför ville jag höra mig för här om det finns någon erfarenhet av att man behöver byta lagringsmedia. Jag har ju som sagt en gång tidigare bytt från Photoshop album 2 (tror det var) till en mordernare Elements vilket inte var så lyckat när det gällde taggar med mera. Men som MikSwe skrev här i tråden så använde han externa diskar och det kanske skulle vara bra även när det är dags att byta dator då den burken jag har nu har Vista som OS och det är ju som alla vet inte det bästa OS:et.
Men det är ingen som har använt en NAS som lagringsmedia?

Köper du en ny hårddisk av märkena Samsung, Wester Digital eller Seagate kommer det med/"finns att hämta från deras hemsida gratis" clonings verktyg. Det kommer kanske med hos andra tillverkare också men det är utanför min vetskap.

Använder du dom kommer Photoshop aldrig märka att du bytt hårddisk. Är det en laptop så flyttas hela operativsystemet med också med cloningsprogrammen.

/Karl

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto