Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När göra vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

othis

Medlem
Har skaffat min första seriösa skanner (Epson V600)), ska ladda ned Vuescan Pro och installera Lightroom och CS5.
Vid sidan av att behandla mina egna digitala och gamla analoga bilder i bildbehandlingsprogrammen ska jag skanna, katalogisera och behandla min fars efterlämnade stora bildarkiv, både i färg och svartvitt, 35 mm och 6x6.
Sammanlagt handlar det om tusen och åter tusen negativ, målgång någon gång som pensionär (är nu 55...)
Nu undrar jag över arbetsflödet. Lönar det sig att lita på skanningsprogrammets bildförbättringsalgoritmer (vitbalans, skärpa, , brusreducering etc) eller ska jag skanna rakt av och sedan göra det i LR/CS5?.
Har jobbat en hel del med bildbehandling tidigare och är van vid de viktigaste korrigeringsprocesserna.
Duger det med jpg eller ska jag spara som Raw eller rentav tiff?
Signaturen "Har läst på men är bara confuesed but on a higher level"

Lita på dina ögon. Du har ju en gedigen grund att stå på. Själv stänger jag av alla hjälpredor men dammar av bilderna väl. (Jag har en Canon 8800F)

Om du inte redan har det, så skaffa en bra skärm som du kalibrerar och profilerar. Det finns en tråd här på FS som är synnnerligen omfångsrik där Martin Agfors (Grev Ture), Stefan Ohlsson (stefohl) med flera, frikostigt delar med sej av sin kunskap.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=61178&page=149

Det kommer nya skärmar hela tiden. Själv har jag nöjt mej med en Dell 2209WAf, som är en 22" e-IPS-skärm till måttligt pris hos Dustin t.ex. Men det går att ta i ordentligt om man har höga krav och stor plånbok.

Skanna in så neutralt som möjligt, det innebär ofta att bilderna ser lite kontrastlösa ut när de dyker upp på skärmen. Men du torde ha tillgång till expertis i din omgivning när det gäller den här typen av bildbehandling.

Det kan löna sej att göra diverse actions i PS. Det underlättar tex om du skannar in en serie dia med samma färgstick av det slag som kan finnas i äldre dia. Det går visserligen att kompensera för sådant i skannerprogrammet, men det brukar vara lättare att göra sådana justeringar i PS. Skannerprogrammet ska leverera ett bra histogram som du vid behov kan´jobba vidare med.

Moderskeppet har en dvd med utbildning i just actions men också i hur man skannar bilder.
http://www.moderskeppet.se/dvd/automatisering-i-photoshop.php
och
http://www.moderskeppet.se/dvd/kom-igang-med-scanning.php

Skärpning bör göras individuellt för varje bild. Troligen gör du varje bild i minst två versioner där en version (lämpligen som jpg) är avsedd att visas på skärm, TV eller på duk med projektor. Lämplig höjd på en sådan bild kan vara 1080 pixlar. Den bilden bör skärpas speciellt för visning, andra bilder av arkivkaraktär (lämpligen tiff) ska bara ha en lätt grundskärpning eller ingen alls.

Vue scan har jag ingen egen erfarenhet av, men det är känt som ett mycket kompetent program. Du får säkert mera råd beträffande hur det ska användas av någon eller några som har erfarenhet av det.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto