Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När finns bästa ljuset - eller var?

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Det skulle vara intressant att höra synpunkter på ljuset.Utan ljus inget fotografi. Men när på dygnet är ljuset för fotografering bäst, eller vilken årstid?

Jag förstår att det finns många idéer om detta. Det beror på motivval, vilken känsla man vill få fram etc.Men just därför skulle det vara intressant att höra från några erfarna (eller oerfarna) medlemmar om ljusets inverkan och betydelse.

Van Gogh och många andra målare sökte sig till Provence för ljusets skull. Öar har ofta ett väldigt speciellt ljus. Hur är det att fotografera ovanför polcirkeln på vintern - och på sommaren!

När jag gick på fotokurs i "ungdomen" fick man lära sig att mulet väder var bästa fotoväder. Vad säger ni om det?

Tycker att det finns många intressanta delar i detta med ljuset.Vore roligt att höra era åsikter.

Hälsningar
Ulf
:cool:

Glömde tillägga den viktiga aspekten med artificiellt ljus.Är det överhuvudtaget lönt att fotografera inomhus, med en vanlig "amatörblixt"?

Vad som är bästa ljuset är en smaksak..jag gillar solljus, inte molnigt..men det är ju lättare med molnigt, inget risk för solstick och utfrätta bilder.

Morgonsolen är ju mjuk och fin..då får man ju dagg oxå ;)

Kvällssolen är kanonfin den oxå..oftast lite hårdare en morgonsolen dock.

Mitt på dagen solen är svårast att exponera rätt, men färgerna kommer fram på ett härligt sätt..så exponerar man rätt så kan det bli fantastiskt fint då oxå :)

Molnigt väder fotograferar jag inte ofta i, undantaget Hanna 1 och 2 bilderna.

Solljus med lätt molnighet är ju kanonbra..mjukt och fint..

Vid ekvatorn är ju solen extremt intensiv, då gäller det att ha snabb slutartid, gråfilter, lågt isotal och motljusskydd...men det kan ge kanonfina bilder oxå ;)

mvh/Kim

urbano skrev:
Glömde tillägga den viktiga aspekten med artificiellt ljus.Är det överhuvudtaget lönt att fotografera inomhus, med en vanlig "amatörblixt"?

Nä, inte enligt min mening..vissa kameror kan ge ganska bra bilder dock, min UZí ger ganska bra blixtbilder inomhus om man håller ett avstånd på ca två och en halv meter från objektet, en stor fördel har du ju med digitalkameror där, de kan anpassa sig till alla typper av artificiellt ljus, så med stativ så kan du strunta i blixt inomhus om inte det krävs en snabb slutartid ;)

Mulet väder kan ge ett fint, mjukt ljus. T.ex den här är tagen av Anders en gråmulen dag på hallands väderö.

Inomhus med amatörblixt?

Det beror på hur man definerar amatörblixt. Är det den inbyggda, blir det oftast inte speciellt bra bilder. Den duger oftast bara som upplättningsblixt utomhus. Bästa är om man kan rikta den i taket eller köra med en bouncer. då får man riktigt bra ljus utan skarpa skuggor.

När på dygnet det är bäst?

Det beror ju på vilken typ av bild/känsla du vill förmedla. Typ alla tider på dygnet ger sitt speciella ljus, så det finns inga regler för när det är bäst att fotografera.

Tidigt morgonljus ger härligt blå bilder precis innan solen stiger upp, för att sedan övergå i mera ljusblå till rosa när solen sakta går upp.

Middagsljuset ger en lite varmare ton i bilderna och mindre skuggor i bilderna eftersom solen står högt upp.

Kvällsljuset ger en klart varmare, nästan röd ton i bilderna och kan lämpa sig för vissa typer av porträtt. (Om man vill ha röda ansikten)

Nattljuset kräver långa till mycket långa exponeringar och ger då en lite blå ton i bilderna då det mestadels är ljuset från månen (solen) som lyser upp och ger ett ganska kallt ljus som jag upplever det.

Smaksak

Själv föredrar jag för naturbilder att plåta strax innan & efter att solen gått upp, samt strax innan solen gått ner bakom horisonten. Som du säger tycker jag åxå att mulet ger mjuka fina kontraster med teckning i låg & högdager.

Daniel

Att fotografera ovanför polcirkeln på vintern är rätt mörkt från cirka november till januari. Ljust i någon timma. Sen när det väl blir ljust på vårkvisten mars/april så är det väldigt ljust! Slutartiderna blir löjligt snabba hur man nästan än gör. Sommartid så kan man ju fota dygnet runt pga midnattsolen. Det blir ett fint gulaktigt ljus på kvällen/natten.

Mulet väder behöver inte alls vara trist.. Makro och porträtt blir ofta vackrast då. Solen ger inga fula slagskuggor samtidigt som det är lätt att använda reflexskärm utan att själv bli helt blind! ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar