Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När förstorar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte det skulle vara roligt att veta när ni förstorar (dagen, kvällen, helgen eller någon annan tid) samt om ni endast förstorar en bild åt gången eller om ni låser in er länge och framkallar många bilder.
Det skulle även vara roligt att veta hur lång tid ni tar på er...

Jag kan ju börja med att berätta:
Jag har inte förstorat på över ett år, men när jag gjorde det så tog jag alltid och framkallade sent på kvällen (efter 21) då mina barn hade somnat. Jag framkallar endast en bild per gång det brukar ta ca 3 timmar totalt. Jag ska dock börja framkalla på helgen mitt på dagen istället. Jag tycker det är svårt att se hur bilden blir när man inte har dagsljus att se den i.

/ Marcus

Tiden på dygnet spelar ingen större roll för mig eftersom min dygnsrytm är rätt flexibel. Av praktiska skäl blir det oftast någon timme på eftermiddagen. En ''rak'' förstoring tar ungefär en timme. Om jag sedan vill lägga mer tid på någon förstoring så springer tiden fort iväg men jag ogillar långkörare. Istället tar jag hem resultatet, funderar och fortsätter vid ett senare tillfälle.

Sedan kan det mycket väl hända att jag återkommer med samma negativ ett halvår senare eller så.

Föredrar morgonen/förmiddagen men det blir sällan så. Varför, jo jag är piggast, har lite tålamod och är effektiv tidigare på dagen. När jag kör nattsejourer blir det snabbt en massa experiment och tyvärr misstag fast det är klart, tar man en ordentlig "catnap" på eftermiddagen så är natten bäst.
Sen gör jag också som Pej, tar hem bilderna och funderar innan slutgiltigt resultat men det beror på om det finns en deadline eller inte.
Kör ofta negativen genom PS för att kolla ev maskning och skuggning före kopieringen.

Nu är det några år sedan men förut bokade jag klubbens labb en hel helg, laddade CAP40 med kemi och kopierade färgdia på Cibachrome(Ilfochrome) hela helgen. Det brukade bli ca 30 bilder (20x30 och 30x40).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar