Annons

När använder man sb-800 tillsammans med sb-600

Produkter
(logga in för att koppla)

deez

Avslutat medlemskap
Hejsan

Har tillfälle att köpa blixt billigt, ska slå till på en sb-800 hade jag tänkt, men så slog det mig att på tanke på priset på en sb-600 (1600:) kanske man borde slå till på en sån också?

Det jag undrar är då följande;

Vilka situationer använder ni er av en sådan kombination? Dvs, sb-800 + en eller flera 600.

Räcker det med tex en 800 och två 600 i en liten hemmastudio för att ta lite modellbilder?

Jag tänker mest att 2800:- för en ny sb-800 och 1600:- för en ny 600a är ganska bra priser, och om man klara sig på hobbynivå så känns det lite onödigt att lägga 10-15k på "riktiga" studioblixtar. Självklart får jag isf investera i paraply osv, men det är ändå en ganska massiv skillnad i pengar. Känns lite trist att pressa ut tiotusentals kronor på blixtar för att sedan inse att det inte är min bag så att säga. ;)

Vore kul med lite synpunkter, och ännu roligare om någon har någon bild där en liknande kombination används.

Mvh
Kenny

Intressant att man flera ggr i forumet har läst rekommendationer på en sådan kombination, men ingen har något att säga när man ber om exempel på användningsområden och huruvida det räcker som studio-ljus?

Jag har kanske inte så mycket att tillföra diskussionen, men skulle vilja veta var du hittar dessa blixtar till sådana priser? USA?

Jag har gått och spanat länge efter en SB800 och hittar inte någon så billig i Sverige.

//Anders som är ledsen att jag fick upp dina förhoppningar om ett svar på denna fråga.

Ehh, det är kanske inte alla som sitter och surfar på söndagarna.

Med tanke på att flertalet personer i forumet tycker det räcker med bygglampor så lär ju blixtar också räcka till.

Allt beror på vilka krav och hur mycket kontroll du vill ha. Det som först kommer är att du inte direkt har något vettigt inställnigsljus, så det kan bli en del micklade innan skuggor och sånt försvinner.

Och alla arbetar ju lite olika. Se till att köra med en bra uppladdningsbara batterier bara. Fördelen är ju att en sådan uppsättning är relativt portabel iaf.

Anders: Thailand.. www.fotofile.net, har föräldrarna där nere nu som ska handla lite till mig.

Peter: Jo, jag har tänkt på det där med inställningsljus, men med tanke på att jag kör digitalt ser jag det som ett ganska litet problem faktiskt. Speciellt efterhand som man lär sig vad som funkar och inte funkar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar