Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När är man snål och när blir man utnyttjad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Maria Maria

Avslutat medlemskap
Jag har en vän som bett mig fotografera hennes bröllop.

Jag är yrkesverksam fotograf och har gjort en del dyra investeringar - så som alla fotografer gör. (Jag är dessutom ganska duktig - vilket gör att tjänsten är större än om hon bett en amatör göra jobbet.)

När jag sa att hon kunde få bilderna/fotograferingen istället för bröllopspresent blev hon snopen och lite sur. Hon tyckte att fotograferingen var en tjänst som man gör sina vänner och inte något som man kan köpa sig loss från. En tjänst är en tjänst och en present är en present. Hänger ni med?

Hon hänvisade till att hennes syrra blivit fotad gratis av sin fotografpolare.

Jag är den enda vännen som blivit bjuden på bröllopet, i övrigt är det släktingar.

Det gör ont i kroppen att hon förväntar sig att jag ska ge henne en fotografering gratis som jag annars skulle ha tagit mellan 3000-10 000 kr för. Och att hon dessutom förväntar sig att jag inte ska kunna kvitta det mot en bröllopspresent.

När blir man utnyttjad och när är man snäll?

Hur tar man den här konflikten utan att vänskapen sägs upp? (Jag har avböjt två tidigare bröllopsfotograferingen pga samma problematik, den ena vännen har jag kvar medan konflikten fick den andra att gå.)

Med förhoppning om visa svar!

Personligen så skulle jag aldrig plåta en väns bröllop, inte ens mot betalning, för hur kul är det på en skala?
Man har absolut noll behållning av själva bröllopet och går nått fel så kommer man få höra det till dödagar.

Zewrak skrev:
Vad arbetar hon eller hennes partner med?

Jag vill hålla detta så anonymt som möjligt så jag berättar inte vad de jobbar med. Men de har inga yrken som gynnar mig, så att jag skulle kunna få samma tjänst tillbaka.

sagan skrev:
Personligen så skulle jag aldrig plåta en väns bröllop, inte ens mot betalning, för hur kul är det på en skala?
Man har absolut noll behållning av själva bröllopet och går nått fel så kommer man få höra det till dödagar.

Hej!
Ja, det är väl bland annat därför jag avböjt att plåta tidigare två bröllop. Nu är det bästa, bästa vännen som frågar - och som du märker är förväntningarna höga!

Tack för ditt svar!

Jag håller med Kim. Du har noll behållning av bröllopet, som vän. Varför är det bara du som är bjuden förrutom släktingar?
Svårt kanske att backa nu men jag håller med dig. Du har rätt.Pinsamt av henne tycker jag.

Nu tänker jag ta en hård linje här, så ta det med en nypa salt...

Personligen tycker jag att inställningen att foto inte är något värt (dvs att det är något man bara ska bjuda på) är en smått förolämpande nedvärdering av din tid, ditt kunnande och din investering, och att din vän inte anser att ditt yrke är något att respektera.

Om du dessutom är enda icke-släkting som är inbjuden och du ska sköta fotograferingen så anser jag det är solklart att du inte är en gäst utan inbjuden i egenskap av fotograf, och ska därför också ha betalt. Skulle du få komma på bröllopet om du inte tar med dig kameran kan man undra?

Jag skulle tacka nej och om det innebär att du inte längre är med på bröllopet eller hon blir alltför sur så har du facit hur mycket det är med den vänskapen.

Dinidé att ge bort fotograferingen som gåva är väl jättefint, mycket pinsamt att hon inte inser det bara, och inte värderar det högre.

För övrigt anser jag att om du plåtar bröllopet som present, så kommer det troligen vara den finaste presenten din vän får.
Att därutöver förvänta sig något mer tycker jag är direkt oförskämt!

Anders Östberg skrev:

Personligen tycker jag att inställningen att foto inte är något värt (dvs att det är något man bara ska bjuda på) är en smått förolämpande nedvärdering av din tid, ditt kunnande och din investering, och att din vän inte anser att ditt yrke är något att respektera.

Om du dessutom är enda icke-släkting som är inbjuden och du ska sköta fotograferingen så anser jag det är solklart att du inte är en gäst utan inbjuden i egenskap av fotograf, och ska därför också ha betalt. Skulle du få komma på bröllopet om du inte tar med dig kameran kan man undra.

Jag skulle tacka nej och om det innebär att du inte längre är med på bröllopet eller hon blir alltför sur så har du facit hur mycket det är med den vänskapen.

Jag har gått i precis dem tankarna du förmedlar, men ville inte skriva det öppet utan se hur ni andra tänkte. Jag hade en lång diskussion med min vän gällande min flera år långa kamp till den position jag har idag. Hon sa att hon förstod och tycker att jag är en JÄTTE DUKTIG fotograf men tyckte att med tanke på hur hög lön jag har skulle jag inte behöva kvitta en bröllopspresent mot fotografering...

Anders Östberg skrev:

Hehe. Prova på att arbeta inom databranschen. Vet inte hur många konsulttimmar jag bjudit på till bekantas bekantas fastrars mostrar.

Och jag som trodde bröllop handlade om kärlek och inte presenter..(fel, fel, fel..)

Det jag skulle reagera på är ju varför du som enda vän är bjuden. Varför? För att du ska kunna plåta... Eller är jag för nojjig? Så skulle jag funderat iaf.

Men sen skulle jag nog säga att jag kan ta de "officiella" bilderna för de tas väl ändå inte i kyrkan utan innan eller efter? Utan betalning. Köp en flaska champange för 3-400 i present.

Hur bra kompisar är ni? Hur länge har ni känt varandra osv. Det får du också väga in.

Jag hade nog blivit sur på henne och frågat henne om hon inte fattar att du kommer i en konstig sits? Blir hon inte nöjd med kortena kommer diu ju känna dig dålig resten av vänskapen. Som kanske tar slut pga av missnöje med korten du så schysst har ställt upp och tagit gratis (inte för att du tar dåliga kort utan betalning men du vet vad jag menar hoppas jag). För det borde hon ju fatta. Men kompisar är som kompisar är. Ibland bra, ibland får man sucka o acceptera hur de är.

Trixigt dilemma, glad jag inte har det.

sagan skrev:
För övrigt anser jag att om du plåtar bröllopet som present, så kommer det troligen vara den finaste presenten din vän får.
Att därutöver förvänta sig något mer tycker jag är direkt oförskämt!

Ja men det är ju precis det som gör mig så obekväm. Jag känner mig givetvis sårad. Hon vill ha en tjänst som är värd flera tusentals kronor, men det duger inte, hon ska ha present också. Hur mycket uppskattar hon egentligen fotograferingen eller min vänskap då?

Det värsta är att detta är alltså en mycket god vän till mig, så jag är mycket överraskad av den här sidan som hon visar nu. Hon är kanske bortskämd och har fått mycket gratis under sin uppväxt...

Maria Maria skrev:
Och hur känns det? Känner du dig inte utnyttjad???

Jodå, och nu säger jag som det är. "Aldrig i helvete" eller "Du har inte råd.".

Vad värre är med just datorer är att de står och nedvärderar dig rakt upp och ned i ansiktet när du sitter där och rensar upp skiten de ställt till med. Med kommentarer så som "Äh djävla datorer, det är då bara skit. Djävla skrot. Tvspel." etc. Ibland får man god lust att bara säga "Lilla vännen, det är mitt leverbröd du pratar om. Säger du till en hjärtkirurg att du inte begriper dig på hjärtan och att det bara är skit, att arbetet han/hon sysslar med är bara drävel?".

Sist och helt och hållet OT. Varför kan inte folk städa sina datorer. När man kommer dit och det sitter almanackor och annat strunt på datorerna, halvätna mackor ovanpå och man får agera flyttkarl i 30 minuter innan man ens kommer åt datorn, då vill man bara skrika "FÖRHELVETE, DET ÄR MIN ARBETSPLATS DU SKITAR NER.". "Men det är ju så sött med nallar som ramlar ur DVD'n".

Argh.

Hmm... hon "vill ha en present"... hmm, säger jag bara igen.

Zewrak skrev:
Jodå, och nu säger jag som det är. "Aldrig i helvete" eller "Du har inte råd.".

Vad värre är med just datorer är att de står och nedvärderar dig rakt upp och ned i ansiktet när du sitter där och rensar upp skiten de ställt till med. Med kommentarer så som "Äh djävla datorer, det är då bara skit. Djävla skrot. Tvspel." etc. Ibland får man god lust att bara säga "Lilla vännen, det är mitt leverbröd du pratar om. Säger du till en hjärtkirurg att du inte begriper dig på hjärtan och att det bara är skit, att arbetet han/hon sysslar med är bara drävel?".

Sist och helt och hållet OT. Varför kan inte folk städa sina datorer. När man kommer dit och det sitter almanackor och annat strunt på datorerna, halvätna mackor ovanpå och man får agera flyttkarl i 30 minuter innan man ens kommer åt datorn, då vill man bara skrika "FÖRHELVETE, DET ÄR MIN ARBETSPLATS DU SKITAR NER.". "Men det är ju så sött med nallar som ramlar ur DVD'n".

Argh.

He, he! Det där var ganska underhållande beskrivet. Jag var inne och läste på ett bröllopsforum om vad folk har för förväntingar på fotografen. Många har ju en riktigt taskig syn på det hela. Likaså med datorer. Jag har en polare som till slut fick nog och aldrig hjälper någon längre. Folk har ofta den inställningen när man jobbar med fotografi, data m.m. att "Du tycker ju att det är så skoj!!" underförstått: Kul saker kan du göra gratis!

Tommy Törnquist skrev:
Maria. Välkommen som medlem på fotosidan.se. Här har vi åsikter och svar på tal till det mesta.

Tommy

Hej Tommy!
Jo jag märker det.
Det är upplyftande att så många engagerar sig i frågan och att ni faktiskt har samma åsikt som jag har. Det får mig att känna mig mindre paranoid över varför jag var den enda vännen bjuden osv. Eller snål för att jag tycker det är för mycket begärt att även ge en present.

Du kan ju iofs åka dit med ett stativ och en kamera och ställa den att peka mot paret och sätta på intervall foto var 10:e sekund. Och sedan sätta dig och titta på brölloppet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar