Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När är filter bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotonyfiken

Aktiv medlem
När jag som är allmänt okunnig när det gäller att fota med systemkamera ser detta:
http://www.tradera.com/55mm-Filter-Paket-MC-UV-CPL-ND8-Motljusskydd-Kamera-auktion_301990_108103958
Så ser det ut som att bilderna omedelbart blir proffsiga med hjälp av ett filter. (Misstänker förvisso att märket och priset inte garanterar någon kvalité, det är bara ett exempel.)

Gissar nu efter lite förfrågningar att fallet inte är så enkelt.

Till objektiv med roterande frontlins så är filter mindre bra tex.

När kan en nybörjare ha glädje av filter? (Har dessutom objektiv med roterande frontlins.)

Är helt fascinerad utav vattenfallsbilden i exempel-länken ovan.

CPL står för cirkulärt polariseringsfilter, som du nämner blir det jobbigare på ett objektiv med roterande frontlins, men det går bra om du låter kameran fokusera innan du vrider ditt pol-filter rätt! Jag kör själv så och för mig är det inga problem :)

ND står för neutral density och är alltså ett gråfilter, det används för att förlänga slutartider för att få den effekten som du ser på vattenbilden du pekar på! Tänk på att längre slutartider betyder att du kan behöva ett stativ för att inte få någon skakningsoskärpa!

Kanske bör nämna att siffran efter ND står för styrkan på filtret. Detta är jag inte så hemma på själv så det får någon annan gärna förklara :)

Polfilter är kul för att få himlen att se sådär mustigt blå ut, och för att minska ljusreflexer från icke-metalliska ytor. Använd typen circular polarizing filter (CPL), men var uppmärksam på hur effekten av filtret ändras när du snurrar på filtret. Du kan alltså alltid snurra på filtret men var beredd på att filtrets position och därmed effekt ändras vid omfokusering.

Gråfilter (ND-filter) är bra för att kunna förlänga slutartiden då liten bländare och lågt iso inte ger tillräckligt lång exponeringstid. Behövs om man vill få långa slutartider i dagsljus. Glöm bara inte stativet. :)

Nyttan av UV-filter är starkt ifrågasatt men visst finns det tillfällen då det kan vara bra med dem. De kan leda till tråkiga effekter och förbättrar såvitt jag vet aldrig bildkvaliteten på en digitalkamera. På analoga kameror har man mer nytta av dem.

Motljusskydd är alltid bra att ha (bortsett från när man använder den interna blixten, då skymmer motljusskyddet delar av blixtljuset), men se till att modellen passar just ditt objektiv. De monteras på lite olika sätt på olika objektiv och bland olika tillverkare.

E: Filip hann före. Men jag kan ju förklara att siffran efter "ND" på gråfilter betecknar hur kraftigt filtret är. ND 8 betyder att 8 gånger mindre ljus passerar genom filtret. Alltså om slutartiden skulle vara 1/1000 sekund utan filter med en viss bländare och isotal, så får du med ett ND8-filter en slutartid på 1/1000 x 8 = 1/125s.

Senast ändrad:
Nyttan av UV-filter är starkt ifrågasatt men visst finns det tillfällen då det kan vara bra med dem. De kan leda till tråkiga effekter och förbättrar såvitt jag vet aldrig bildkvaliteten på en digitalkamera. På analoga kameror har man mer nytta av dem.

Nyttan av UV-filter är enorm – det skyddar frontlinsen.
Vad gäller själva UV-filtreringen är den svjv inte ens nödvändig på modern film, men eftersom det inte inverkar på bilden är det en mycket billig försäkring för ett objektiv.

Vad gäller själva UV-filtreringen är den svjv inte ens nödvändig på modern film, men eftersom det inte inverkar på bilden är det en mycket billig försäkring för ett objektiv.

Visst är det bra att skydda frontlinsen men glöm inte att det finns en del lägen när "uv-diset" är höst eftertraktansvärt,inte minst vid landskapsfotografering.

Ang. cirkulära eller linjära pol-filter så gäller att cirkulära i regel kommer bättre överens med kamerans af men är mindre effektiva än linjära.
På min kamera har jag aldrig märkt av att det skulle påverka af så jag kör glatt med ett "riktigt" pol-filter.
Du måste nog testa själv vad du vill ha.

Visst är det bra att skydda frontlinsen men glöm inte att det finns en del lägen när "uv-diset" är höst eftertraktansvärt,inte minst vid landskapsfotografering.

Ang. cirkulära eller linjära pol-filter så gäller att cirkulära i regel kommer bättre överens med kamerans af men är mindre effektiva än linjära.
På min kamera har jag aldrig märkt av att det skulle påverka af så jag kör glatt med ett "riktigt" pol-filter.
Du måste nog testa själv vad du vill ha.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto