Annons

När är det värt att reparera?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneOskar

Aktiv medlem
Köpte ett begagnat Canon EF 300/4 IS för ett par år sedan.
Kommer inte ihåg vad jag gav för det men jag tror det var ett marknadsmässigt pris eller något under.
Har inte använt objektivet så värst mycket ännu men när jag gjort det så har jag inte haft anledning att ana oråd.

När jag tog med det ut på en fotopromenad för några veckor sedan så märkte jag hur objektivet glappade betänkligt på mitten, i bakre skarven på fokusringen. En så rejält byggd optik som detta kan väl inte börja glappa utan att ha fått en rejäl smäll i ett tidigare liv?

Skickade in objektivet på rep till Canon RCC i Mölndal.
Igår fick jag kostnadsförslag (med kryptisk redovisning): 2400 kr inkl moms och frakt.

Tackade med viss tvekan ja til reparation men undrar nu om jag gjort rätt.
Denna begagnataffär visade sig bli dyr i slutändan och det är jag själv som brustit i kvalitetsutvärderingen vid begagnatköpet (förmodligen även en säljare som mörkat något).
Ett begagnat objektiv är väl värt 7000-8000 kr?
Ett nytt kostar 12890 på Cyber.

Hur hade ni gjort?
 
Det är nog inget oskäligt pris du fått att Canon. Att plocka isär ett objektiv, byta slitna komponenter, montera ihop, kontrollmäta och sedan eventuellt efterjustera är ju lite jobb.

Det är inget ovanligt att telezoomar och telen börjar glappa efter några år. Ofta kan man skruva åt gluggen själv, men risken är ju att men inte får optimal skärpa. Ibland är glappet så stort att man behöver byta ut komponenter.

När en reparation kostar kostar mindre än hälften av objektivets begagnatvärde tror jag att de flesta tycker att det är lönt att betala för att få ett objektiv som garanterat fungerar som det ska. Alternativet är ju att köpa ett annat begagnat objektiv för mer pengar och då riskera att det inte är helt friskt.
 
Förvånande nog så tog objektivet fortfarande bilder med bra kvalite, även IS funktionen fungerade bra.

Men glappet var så stort att det fanns ingen annan slutsats att dra än att det behövde åtgärdas.

Isåfall är mitt svar blivit att ha sålt objektivet för "rätt" begagnatpris och köpt nytt/livärdigt.

/Stefan
 
Isåfall är mitt svar blivit att ha sålt objektivet för "rätt" begagnatpris och köpt nytt/livärdigt.

Men rätt pris med känd skada blir ju då så lågt att man lika gärna kan reparera.

Problemet med att köpa ett annat begagnat objektiv är att det kan ha dolda fel. Skärpan är inte optimal och det finns begynnande slitage. Efter en reparation är slitdelarna utbytta och skärpan maximal.
 
Jag tycker du gjorde rätt.
Objektivet är nu i fint skick och värt en del på begagnatmarknaden.
Gluggen är högklassig och ev. kommer du att använda den tillräckligt för att behålla den.
Annars kan du sälja den vidare om du inte nyttjar den tillräckligt.

(Mitt objektiv var mycket skarptecknande och kunde mäta sig med mitt 300mm/2,8 IS i bildkvalitet, Det är kompakt och smidigt)
 
Men rätt pris med känd skada blir ju då så lågt att man lika gärna kan reparera.

Problemet med att köpa ett annat begagnat objektiv är att det kan ha dolda fel. Skärpan är inte optimal och det finns begynnande slitage. Efter en reparation är slitdelarna utbytta och skärpan maximal.

Tolkningsfråga. Bildkvaliten och hanteringen var ok. Jag hade sålt den och jag hade satt priset i den högre regionen av begagnat pris. Säljer man den för det priset så är det bra, annars får man sänka den. Det är kunden som ska vara nöjd med sitt köp. Den hade ändå flera år på nacken så jag anser reparation för 2400kr är mycket för en helt ny som kostar 13000 ny och 7-8000kr beg.
Alternativt hade jag låtit försäkringsbolaget ta det då TS själv anser att en sådan skada inte kan ge pga normalt slitage utan en nyligt kraftig smäll måste ha skett.

/Stefan
 
Förstår inte hur du kunnat missa detta vid köpdatum. Förmodligen du själv som tappat eller orsakat skadan. 2400 får väl anses vara rena fyndet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.