ANNONS
Annons

När är D76 för gammal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
... Har 2 liter som stått ett tag i 2 en-liters flaskor, blandade nog till det i April. Den ena har antagit en blekt, gul-grön ton. Den andra är fortfarande helt blank. Vad ska man tro? Inget är återanvänt; jag kör 1+1 och kasserar. Bör tillägga att det är bälg-flaskor som inte haft ett uns luft i sig...

När den börjar gulna så är den för gammal.

Kanske inte all metol/hydrokinon oxiderar samtidigt, men när det väl börjar så ändras ju sammansättningen av framkallningsämnena. Exakt när man inte kan använda framkallaren alls vet jag inte, men det är säkrast att blanda till färskt när det börjar gulna.

Kasta och blanda nytt

Du ska veta att det finns ämnen i din framkallare som fungerar som Dominobrickor. Trots att du förslutit en flaska framkallare väl så fortsätter processen ändå inne i flaskan för den är redan exponerad av syre.

Häll ut det och lämna det till din lokala miljöstation för det är dundergiftigt för t ex den marina miljön och supersvårt att rena på reningsverket.

Blanda sen istället nytt färskt för om du gör bra kopior där. Då vet du att du kan göra det en annan gång eftersom du använt färska produkter.

Chansa inte utan håll dig till den säkra vägen.

Lycka till
MAgnus

Äsch, gör ett eget test vetja innan du slänger den gamla soppan. Ta ett par filmbitar, plåta samma motiv (gärna nåt med varierande kontrast) och framkalla varsin bit i färsk resp. gammal framkallare. Vore intressant att höra hur det blev!

Om man inte framkallar så ofta så finns det framkallare som är ganska koncentrerat blandade.

Ilfords Ilfotech HC är en variant.
Hållbarheten är mycket lång och konsistensen är ungefär som sirap.
Jag blandar den normalt 1+31, 1+47 för viss film 1+15.

Enligt Massive Devchart

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.