Annons

Mystiskt lysrörsfenomen, eller...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Monty

Aktiv medlem
Fotograferade lite handboll i dag (eftersom min dotter är med och spelar) och upptäckte något jag aldrig råkat ut för tidigare.

Jag ställde vitbalansen manuellt innan matchen och exponerade manuellt. 1/500 sek och f2,8
Hallen är som de flesta idrottshallar upplyst med lysrör. Kameran är en EOS 30D.

När jag började att titta igenom bilderna trodde jag först att det var kameran som inte var stabil i vitbalanseringen, eller att den inte hann med på nå´t vis i serietagning eftersom färgerna i bilder som är tagna med 5bps varierade kraftigt i färgton.
Sedan hittade jag bildserien som ligger i nedanstående inlägg, där man även kan se att skuggor har flyttat på sig.
Se skuggan under högtalaren på väggen.

Lysrören "blinkar" ju med en viss frekvens, men att det skulle gå att fånga på bild så här tydligt trodde jag inte, eller kan det vara nå´t annat som orsakat detta?
Det förekommer inga andra ljuskällor. Ingen som fotograferade med blixt heller.

Är det någon annan som varit med om detta fenomen, eller är det någon som har en bra förklaring?

/Thomas

Monty skrev:
Är det någon annan som varit med om detta fenomen, eller är det någon som har en bra förklaring?
Jag har aldrig sett det tidigare, men precis som du säger så blinkar ju lysrören, antagligen med 50 Hz som vårt elsystem levererar. Finns det då flera olika lysrör med olika färgtemperatur så bör du förstås kunna fånga olika färgbalans om lysrören av nån anledning blinkar i ofas med varandra. Under 1/500 sekund hinner lysrören då bara skifta en tiondel av sitt "blinkintervall" så att säga.
Vitbalansen sätts väl först efter att bilden är tagen, så den anpassas efter hur bilden ser ut, vilket gör det hela lite märkligare. Då tycker man ju att det borde bli precis samma på alla bilder, men det kan ju vara så att lysrören skiljer så mycket att vitbalansen inte fullt ut kompenserar detta.

Edit: Jag tror nog ändå att vitbalansen är "rätt" på alla bilderna. På bild 1 har du en grön ton till vänster, och på bild tre är den till höger. Mäter man över hela bilden så är säkert balansen korrekt efter vad du ställt in.

Edit2: Eller förresten, om du ställer vitbalansen manuellt så är det ju en given färgtemperatur du anger, vilket tilldelas alla bilder på samma sätt. Då verkar det mer rimligt att det skiljer mellan bilderna. Jag tänkte på auto-vitbalans.

Senast ändrad:
En snabb googling ger att vanliga lysrör har en frekvens på 50 Hz (100 Hz? Beroende på hur man räknar?). Så din förklaring låter inte helt osannolik.

Redigerat: Pucktvåa.

Tillägg: Vid manuell vitbalans gör ju kameran samma justeringar på alla bilder, baserat på referensbilden. Om det är andra lysrör, eller kombinationer av lysrör som är tända vid exponeringen jämfört med vid vitbalanseringen så borde det kunna ge ett annorlunda resultat.

Detta för mig in på en annan fråga. Hur påverkar detta exponeringen? Under hur lång tid mäter kamerans ljusmätare exponeringen? Vad händer om den utgår från ljus från lysrör som råkar vara släckta i exponeringsögonblicket?

Senast ändrad:
Jag tittade på innebandybilder som jag tagit i olika hallar och hittar inte ett spår av detta på mina bilder. Kör 8,5 fps och 1/400.

Föra helgen fotade jag handboll i en annan hall och där fanns ingen antydan till detta fenomen.
Förfarandet med vitbalansinställnig och manuell exponering samt utsrustning var detsamma.

/Thomas

Det skulle kanske kunna vara så att de flesta hallar idag kör med HF-lysrör (60 000 Hz tror jag det var enligt samma googlade källa), medan just den här är lite stenålders?

lustigt att skuggan flyttar sig, beror antagligen på olika lysrör på olika faser som ligger 120 grader ur fas med varandra,

3fas

Jag är dålig på EL men kan det vara så att lysrören till vänster och dom till höger matas av olika faser i 3fas elen. Och lysrören går över till grönstick vid ljusmininmum.

Re: 3fas

Bofoto2 skrev:
Jag är dålig på EL men kan det vara så att lysrören till vänster och dom till höger matas av olika faser i 3fas elen. Och lysrören går över till grönstick vid ljusmininmum.
Precis, eller att de är olika "snabba" så att de kommer i ofas även när de ligger på samma elektriska fas.

Re: 3fas

Bofoto2 skrev:

tror också att färgtemperaturen varierar med ljusstyrkan, skulle det bero på nåt annat är det väll bara att ringa.
"If there's something strange, in the neighborhood, who ya gonna call? Ghostbusters!"

Re: Re: 3fas

Makten skrev:
Precis, eller att de är olika "snabba" så att de kommer i ofas även när de ligger på samma elektriska fas.

om man tittar på bild ett och två så se man tydligt att både grönsticket och skuggan byter plats samtidigt, på den tredje bilden finns det lite grönstick på båda sidor om högtalaren, antagligen är det då den tredja fasen har sitt topp-värde.

Ja, det är troligt att orsaken till fenomenet med den vandrande skuggan är att lysrören ligger spridda på faserna i grupper. Det gör man alltid i en större lysrörsanläggning för att få en jämn belasting på nätet. Beroende på hur den här uppdelningen i grupper är gjord så blir fenomenet mer eller mindre tydligt. Vanligen är en så här stor anläggning dessutom faskompenserad, dvs det sitter en kondensator i lysrörsarmaturerna så att cosinus fi inte blir för lågt. Det senare har dock inget med flimret att göra.

Solen?

Kan de månne vara så att solen tittat fram ur molnen och något övermannat lysrörsbelysningen? Med annan färgtemperatur som följd. Har fotograferat en del i idrottshallar, men ej varit med om att lysrören skulle orsaka detta fenomen. Mvh Niclas

Knappast solen

Nä, solen har vi inte sett på länge i de här trakterna ;-(
Dessutom har jag för mej att hallen sedan en tid helt saknar fönster mot yttervärlden.
Dessutom har ljuset förflyttat sig väldigt snabbt då tre bilder under loppet av dryga halvsekunden har fått olika ljus.

Personligen tror jag på teorin om fasgrupper och att man delat in hallen i tre stora delar istället för att sprida på faserna över hela hallen.

Det finns troligen flera komponenter som samverkar i det här fallet. En är den relativt korta slutartiden. Med längre slutartid hinner lysrören med att blinka flera ggr under exponeringen och variationerna utjämnas. Lysrörens "färgtemperatur" är ytterligare en komponent. Den kan variera mellan olika fabrikat även om beteckningen på rören är densamma. Om man har flera fabrikat och kanske fått ett av dem i en del av hallen på samma fas har man troligen det här problemet. Uppdelningen av armaturerna på de olika faserna och hur stora de här grupperna är spelar stor roll. Har man dessutom olika beteckning på lysrören har man garanterat de här problemen. Det här kan orsaka arbetsmiljöproblem genom att många människor är känsliga för det flimmer som uppstår. Vi är känsliga för rörelser och även flimmer som finns i utkanten av vårt synfält. Fenomenet är inte okänt bland de som sysslar med arbetsmiljöproblem.

Komplettering:
Elektrikern har delat in varje rad i tre delar och kopplat varje del på en fas, det förenklar jobbet. Har han dessutom varit så ordentlig att han har börjat varje rad med samma fas så blir resultatet en "ljusvåg" som flyttar sej genom salen hela tiden. Hade elektrikern gjort rätt skulle han ha kopplat om efter tre armaturer och sett till att han börjat raderna med olika faser.

Senast ändrad:
ANNONS