Annons

Mystiskt fel på min Dynax 5D - exponeringslägen och autovitbalans försvunna!

Produkter
(logga in för att koppla)

mr.b

Aktiv medlem
Ett underligt fel har börjat plåga min kamera (och mig): Exponeringslägena A, S och M har bara "försvunnit" och ersatts av AUTO-läget (!), samt att den automatiska vitbalansen har försvunnit och ersatts av förinställd vitbalans.

För bara en månad sedan hade jag kameran på garantiservice därför att slutaren var defekt, och så inträffar detta.

Lite irriterande måste jag säga. I och med dessa fel så är kameran i princip inte mer än en förvuxen kompaktkamera utan manuella inställningar, utom för vitbalansen som inte längre funkar i autoläget, man måste numera alltid ställa in den manuellt.

Läge för hävning av köpet och byta märke? Jagt lämnade in kameran till OnOff i dag, jag får se hur reslutatet av servicen blir...
 
Kameran kanske tyckte att du tog för dåliga bilder i manuella lägen ;-) men behärskade vitbalansen?

Skämt åsido...jag känner igen det här problemet. Har för mig att flera haft problemet?

Meddela gärna resultatet av servicen...
 
Jag har sökt men inte hittat någon tråd om just detta fel. Nåväl, kameran är som sagt på väg till reparatören. Jag återkommer med resultatet så småningom.
 
Håhå jaja.

I går kväll åkte jag och hämtade kameran. De reklamerade felen hade fixats, för att ersättas med andra: inga av knapparna på baksidan av kameran fungerade! Suck.

Idag var jag åter på OnOff för att häva köpet. Trist.

Men jag deppade inte ihop, utan köpte mig en ny Sony A100 i stället för pengarna jag fick tillbaka (plus en extra slant).

Den verkar stabil - hittills!!! (ta i trä)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.