Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mystiskt blixtfenomen

Produkter
(logga in för att koppla)

BobRob

Medlem
Hejsan,

Tänkte höra om någon har varit med om något liknande och i så fall hur ni fixade det:

Fotade tidigare ikväll med min D7000 och min SB600 som trådlös slav. Allt funkade frid och fröjd, men så helt plötsligt, utan att jag hade ändrat något vad jag vet så slutade den trådlösa blixten skjuta. Började experimentera med allt möjligt och då visade det sig att problemet inte slutade där: När jag nu sätter den inbyggda blixten i kameran till TTL så avfyras den förvisso, men den skjuter inga förblixtar utan bara huvudblixt på full styrka, vilket naturligtvis leder till vansinniga överexponeringar.

Fler test visade att det ej heller går att få modelleringsblixt, då skjuter den bara vad som ser ut som en förblixt och inget mer, ej heller stroboskop-blixt, även där skjuter den bara en gång, och reduktion av röda ögon funkar inte, då skjuter den inga förblixtar utan det blir bara en fördröjning där det skulle ha gjorts.

Det märkliga är att om jag sätter SB600:n direkt på kameran så funkar den alldeles utmärkt, även i TTL och TTL/BL.

Har jag lyckats få till någon riktigt hemlig inställning, eller är det bara att lämna in kameran som gäller?

Har testat alla möjliga blixtlägen jag kan komma på, inklusive TTL. Och som sagt så funkar den inte i TTL, däremot i Manuellt blixtläge. Verkar som om den helt enkelt inte skjuter förblixtar som den ska längre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar