Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mystiska ränder på bild av LCD-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronis

Aktiv medlem
Hej !

Konstaterade några mystiska ränder / mönster när jag skulle fotografera en datorskärm av LCD-typ. Försökte ändra fotovinkel och ta bort UV-filtret på linsen utan resultat. Har för mig att jag läst om dessa ränder för länge sen, men hittar ingen information. Jag misstänker att det är ett optiskt fenomen, men det kanske även kan vara fotosensorn som har hyss för sig...??
Någon här som kan bringa klarhet i frågan och kanske till och med tipsa om hur jag kan slippa dom.

Använde en Nikon D7000, Nikkor 16-85mm 1:3,5-5,6 G ED och ett Hoya HMC UV(0) filter

mvh/ Ronis

Bilagor

• DSC_5001_resize.jpg
    DSC_5001_resize.jpg
    25.3 KB · Visningar: 1,361
Kanske det är moire, i sådana fall svårt att få bort.

Om det är en bild av det som är på skärmen du vill ha, och inte en bild av hela skärmen så att säga, ta en skärmdump istället?

Kanske det är moire, i sådana fall svårt att få bort.
Det kanske det kan vara. Ska Googla lite på det. Tack för tipset :)

Om det är en bild av det som är på skärmen du vill ha, och inte en bild av hela skärmen så att säga, ta en skärmdump istället?
Det är tyvärr inte så lätt. Det är inte motivet på bifogad bild som är min ursprungliga uppgift, utan en bild på en bildskärm på en enhet inom industrin. Coca Cola - skylten är mitt nuvarande skrivbordsunderlägg på datorn ;)

mvh/ Ronis

Det beror på att bilden som du ser på en skärm (en tv eller en datorskärm) inte visas i sin helhet vid ett visst givet tillfälle, utan den "målas" ju upp kontinuerligt en rad i taget. Lösningen är alltså att använda en längre slutartid när du tar en bild av en tv- eller datorskärm. så att hela bilden hinner komma med på ditt fotografi.

Kolla in den här sidan för lite utförligare förklaring:
http://www.halfhill.com/video.html

Där rekommenderas en slutartid på 1/15 sek eller längre för tv-skärmar och inte snabbare än 1/4 sek för datorskärmar.

Mjae, tror inte det är förklaringen i det här fallet; det brukar väl vara horisontella streck eller dubbelbilder man ser om det beror på slutartiden.

Mjae, tror inte det är förklaringen i det här fallet; det brukar väl vara horisontella streck eller dubbelbilder man ser om det beror på slutartiden.
Aha, kanske är ute och cyklar som vanligt då... :)

Testade lite snabbt själv nu faktiskt, tog en bild med snabb slutartid och en med lite längre (visserligen utan stativ då jag endast har kameran med mig för tillfället) och det ser faktiskt ut som att ränderna/mönstret som TS fick uppträdde på båda mina bilder. Så du har nog helt rätt.

Handlar nog om att även bakgrundsbelysningen blinkar i takt med elnätet och att inte alla enheter reagerar lika snabbt.

Är rätt säker på att det handlar om just moire då jag får detta fenomen ibland med min IR konverterade kamera som inte har något AA filter.
Utan AA filtert framför sensorn får du precis samma fanomen när man försöker fotografera rutiga skjortor, staket på avstånd, tegelvägg eller andra repeterande mönster.

Har för mig att dessa mönster fås när skalan på detaljerna du försöker fotograferar i vissa delar av bilden kommer i fas med sensorns egna pixlar och i andra delar inte. Detta ger det så kallat moire mönster.

AA filtert i din kamera är alltså inte tillräkligt "starkt" för att kunna ta bort detta fenomen på bildskärmar. (Ju "starkare" AA filter destu suddigare bild från sensorn).

För att undvika problemet bör du kunna ta bilden så att bildskärmen tar upp mindre yta av din bild (av sensorn) så att ingen pixel på bildskärmen kommer i fas, ta bilden så att inte skärmen ligger i fokus eller använda en kamera som har tillräkligt hög upplösning för att i detalj återge varje pixel datorskärmen visar (om detta finns lär kameran vara ruskigt dyr).

Är rätt säker på att det handlar om just moire då jag får detta fenomen ibland med min IR konverterade kamera som inte har något AA filter.
Utan AA filtert framför sensorn får du precis samma fanomen när man försöker fotografera rutiga skjortor, staket på avstånd, tegelvägg eller andra repeterande mönster.

Har för mig att dessa mönster fås när skalan på detaljerna du försöker fotograferar i vissa delar av bilden kommer i fas med sensorns egna pixlar och i andra delar inte. Detta ger det så kallat moire mönster.

AA filtert i din kamera är alltså inte tillräkligt "starkt" för att kunna ta bort detta fenomen på bildskärmar. (Ju "starkare" AA filter destu suddigare bild från sensorn).

För att undvika problemet bör du kunna ta bilden så att bildskärmen tar upp mindre yta av din bild (av sensorn) så att ingen pixel på bildskärmen kommer i fas, ta bilden så att inte skärmen ligger i fokus eller använda en kamera som har tillräkligt hög upplösning för att i detalj återge varje pixel datorskärmen visar (om detta finns lär kameran vara ruskigt dyr).

Det är moiré, det handlar inte om skärmens blink etc. Moiré är svårt att få bort.

Du kan prova att lägga skärmen lite ur fokus eller tillföra en aning rörelseoskärpa. Du kan också prova att flytta kameran någon cm hit eller dit och med tur få snyggare eller osynligt mönster.

Oj vad svar ! Tack allihop!

Efter att ha läst alla inlägg och Googlat lite så verkar det rätt uppenbart
att det handlar om Moiré. Fick till hyfsade bilder till slut, så problemet
är löst för tillfället.

Någon som på ett enkelt sätt kan förklara vad ett AA-filter och artifakter är(som jag snubblade över i samband med min Googling) ?

mvh/ Ronis

Oj vad svar ! Tack allihop!

Efter att ha läst alla inlägg och Googlat lite så verkar det rätt uppenbart
att det handlar om Moiré. Fick till hyfsade bilder till slut, så problemet
är löst för tillfället.

Någon som på ett enkelt sätt kan förklara vad ett AA-filter och artifakter är(som jag snubblade över i samband med min Googling) ?

mvh/ Ronis

Detaljer som är tätare ihop än kamerans upplösning kan som du säkert inser inte återges korrekt av kameran. Det blir falska detaljer.

AA-filtret filtrerar bort detaljer mindre än kamerans upplösning innan ljuset når sensorn.

Var uppgiften att ta bild på en skärm som visar någon spefifik bild? I så fall är det mkt enklare att infoga bilden i t ex Photoshop så att den ser ut att visas upp på bildskärmen...

Det beror på att bilden som du ser på en skärm (en tv eller en datorskärm) inte visas i sin helhet vid ett visst givet tillfälle, utan den "målas" ju upp kontinuerligt en rad i taget.
......

Stämmer detta verkligen med dagens platta skärmar? Att gamla CRT-skärmar funkar så vet jag, men är verkligen plattskärmstekniken likadan att den "målar" bilden en rad i taget?

Ja, det är därför du kan driva båda sorter med samma kort.

Källa på det?

Så här har jag förstått det:

En bild från en CRT-skärm skapas ju genom att en elektronstråle sveper över bildytan, rad för rad, varpå skärmens fosforskikt lyser upp.

En LCD-skärm styr däremot varje pixel på/av individuellt för att släppa fram det bakomliggande konstanta ljuset.

En LCD har väl inte "refresh rate" på samma sätt som en CRT? Eller sätts varje pixel på/av i tur och ordning?

http://computer.howstuffworks.com/monitor.htm

Källa på det?

Så här har jag förstått det:

En bild från en CRT-skärm skapas ju genom att en elektronstråle sveper över bildytan, rad för rad, varpå skärmens fosforskikt lyser upp.

En LCD-skärm styr däremot varje pixel på/av individuellt för att släppa fram det bakomliggande konstanta ljuset.

En LCD har väl inte "refresh rate" på samma sätt som en CRT? Eller sätts varje pixel på/av i tur och ordning?

http://computer.howstuffworks.com/monitor.htm

Jo, det har den. Bildskärmskortet "streemar" ut skärmsignalen dot för dot. Hur skulle den kabel se ut som levererar konstant signal till varje dot.
Problemet har ju varit att få dot:arna att slockna kvikt nog, efter varje uppdatering, för att ta emot ny och förändrad signal. Det har gjort LCD-skärmen långsammare än CRT och det tror jag den är ännu.

Jo, det har den. Bildskärmskortet "streemar" ut skärmsignalen dot för dot. Hur skulle den kabel se ut som levererar konstant signal till varje dot.
Problemet har ju varit att få dot:arna att slockna kvikt nog, efter varje uppdatering, för att ta emot ny och förändrad signal. Det har gjort LCD-skärmen långsammare än CRT och det tror jag den är ännu.

Jag vet som sagt inte hur detta fungerar utan är bara nyfiken och intresserad. Med dagens digitala HDMI och DVI skulle man ju kunna tänka sig en digital överföring där hela bilden skickas som en klump data som skärmen sedan visar? Men det är alltså inte så det fungerar?

Ärligt talat hade jag inte så stor koll när jag skrev mitt tidigare inlägg. Har kollat upp lite vad som egentligen gäller och det är ju mycket riktigt som du skriver:

"En bild från en CRT-skärm skapas ju genom att en elektronstråle sveper över bildytan, rad för rad, varpå skärmens fosforskikt lyser upp.

En LCD-skärm styr däremot varje pixel på/av individuellt för att släppa fram det bakomliggande konstanta ljuset."

Hittade även en text som beskriver det så här: "An old-fashioned CRT scans the lines directly onto the screen, but modern LCD and plasma TVs scan the fields internally, combine them to form a picture and then place each frame on the screen, one at a time. "
(Källa: http://www.which.co.uk/technology/tv-and-dvd/reviews/led--lcd-and-plasma-tv/page/features-explained/ )

Som jag har förstått det så är alltså alltid själva video/bild-signalen in till en skärm antingen interlaced eller progressiv(?). Men LCD:n gör om (konverterar) denna information till en färdig bildruta där alla pixlar är upplysta samtidigt på skärmen.

När det gäller refresh rate så är ju detta ett mått på hur många gånger per sekund som samtliga pixlar på en skärm hinner bli uppdaterade, så måttet är ju applicerbart på LCD också, det är väl bara det att på en LCD så uppdateras samtliga pixlar i princip samtidigt när detta händer, medan på en CRT så sker det "svepande", rad för rad.

Men jag är långt ifrån insatt i detta, så någon annan kanske kan rätta mig eller förklara mer ingående.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar