Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mystisk vinjettering trots "allt rätt"

Produkter
(logga in för att koppla)

Oband

Medlem
Har ett problem, som nog inte kommer få en lösning utan hjälp från forumet. Har en Durst M605 (bl.a.) som jag använder till att kopiera 6x6 neg svartvitt, Jag har en Durst Siriocon 80 Kondensor och Schneider-Kreuznach-s 80mm. Ett hörn blir ljusast aningen över vad kan vara acceptabelt, längs med hela denna sida är det aningen ljusare och så även i andrahörnet på denna sida, medan det på andra sidan är jämnt belyst. Jag har testat att vrida lampan (upp, ner och åt sidan), testat olika objektiv (även 105mm), olika lampor, olika brännvidder (dvs. bländat ner), men utan framgång. Kondensatorn går inte att justera, den sitter där den sitter (och kan bara sitta på ett sätt). Jag har nu senast testat en M670 color, som tydligen ska fungera till 6x6 med byte till 80-Kondensatorn, anti-newtonglas och formatmask (vegaset 66), det framgår dock inte hur man gör med hela reflektordelen som reflekterar ner ljuset från halogenlampan genom en 33mm-film anpassad ljusgång, denna behövs troligen bytas mot en för 6x6 vilket jag saknar. Min tredje apparat (Eurogon IFF), visade ha en trasig transformator (Ilford 500S), så kört där med. Tacksam för tips!
 
Har ett problem, som nog inte kommer få en lösning utan hjälp från forumet. Har en Durst M605 (bl.a.) som jag använder till att kopiera 6x6 neg svartvitt, Jag har en Durst Siriocon 80 Kondensor och Schneider-Kreuznach-s 80mm. Ett hörn blir ljusast aningen över vad kan vara acceptabelt, längs med hela denna sida är det aningen ljusare och så även i andrahörnet på denna sida, medan det på andra sidan är jämnt belyst. Jag har testat att vrida lampan (upp, ner och åt sidan), testat olika objektiv (även 105mm), olika lampor, olika brännvidder (dvs. bländat ner), men utan framgång. Kondensatorn går inte att justera, den sitter där den sitter (och kan bara sitta på ett sätt). Jag har nu senast testat en M670 color, som tydligen ska fungera till 6x6 med byte till 80-Kondensatorn, anti-newtonglas och formatmask (vegaset 66), det framgår dock inte hur man gör med hela reflektordelen som reflekterar ner ljuset från halogenlampan genom en 33mm-film anpassad ljusgång, denna behövs troligen bytas mot en för 6x6 vilket jag saknar. Min tredje apparat (Eurogon IFF), visade ha en trasig transformator (Ilford 500S), så kört där med. Tacksam för tips!

Hej !

Har / använde en 601,känner igen problemet, kommer inte just nu på hur det löses.

På 601 är spegeln vridbar, sitter den helt rakt ?
Har du prövat med att vända kondensorpaketet ?
601 har en filterhållare, kanske lika på 605, sitter den ok ?

--

Gör ett filter som dämpar det extra ljuset, antagligen lite lättare sagt än gjort.

//MW
 
photo-4.jpg

photo-5.jpg

Tack, bra idéer, lampan är som bilden visar en matt 75 wattare.

Jag har tänkt på filterhållaren men den ha ett avsett läge och tycks sitta där den ska. Kondensatorn går inte att vända bakochfram och inte heller uppochner. Spegeln har jag provat flytta (glömde skriva detta) till och med bänt upp metallbitarna som håller spegeln på plats i kanterna och ersatt den dubbehäftande tejp i tron att dessa hållare skapade vinjetteringen, men icke (och det hade väl varit konstigt) Vad menar du med "extra ljus" jag har ju problem med för lite ljus i kanten?
 
Kondensorn är inte som på mitt blandhuvud så att man kan skjuta lamphållaren in och ut i huvudet?
 
Kondensorn är inte som på mitt blandhuvud så att man kan skjuta lamphållaren in och ut i huvudet?

Jo man kan skjuta lamphållaren in och ut ur huvudet på min m605. Och detta har jag testat. Är för övrigt det enda som står i manualen angående ljusspridning förutom att använda siriocon 80 kondensor och 80mm objektiv för 6x6.

Men eftersom jag har en m670 color kanske jag kunde få in lampan och spegeln i denna och riva ut halogenet och allt det som är 135 mm anpassat? Nån som prövat?
 
Jag kan inte förså att du inte kan få jämn belysning genom att höja/sänka och/eller vrida opallampan? Jag har använt Durst M605 med kondensor under hela 1980- och 90-talen och det var aldrig problem med att justera lampan när man bytte den. Kan det vara så att lampan har en ojämn vit färg i glaset? Eller kan det vara så att dina negativ är mörkare i kanten, dvs att det är något problem med kamerans sluraridå? Eller att något motljusskydds kant ligger för långt in?

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Visa bilaga 124697

Visa bilaga 124696

Tack, bra idéer, lampan är som bilden visar en matt 75 wattare.

Jag har tänkt på filterhållaren men den ha ett avsett läge och tycks sitta där den ska. Kondensatorn går inte att vända bakochfram och inte heller uppochner. Spegeln har jag provat flytta (glömde skriva detta) till och med bänt upp metallbitarna som håller spegeln på plats i kanterna och ersatt den dubbehäftande tejp i tron att dessa hållare skapade vinjetteringen, men icke (och det hade väl varit konstigt) Vad menar du med "extra ljus" jag har ju problem med för lite ljus i kanten?

Hej !

Givetvis extraljus (helst Biltema ).

Nej, jag tänkte nog tvärt om, dvs minska ljuset på övriga ställen med ett egetillverkat filter.
En film som belyses med apparaten utan något negtiv, på så sätt borde det gå att göra ett filter
som motverkar ojämheten, detta är alldeles säkert avsevärt lättare sagt en gjort

Det går även att sprutmåla med sprayfärg på glasskiva.


Men grundproblemet, är det att det är ojämt ljus vid sidorna, eller är det mera
som vinjettering ?

Jag har för mej att spegeln går att flytta lite i sidled, stämmer detta ?

Det är inte någon intern reflex som skapar detta ?
Sätt en dimmer så det går att skruva ner styrkan på lampan, vrid apparaten och
titta in genom objektivet och se om det går att utröna något, ev går det bra med en spegel
i stf att vrida, kanske någon missad svart färg, ( Durst var ju kända för sin kvalitet, min apparat
behövde ca 2mm mellanlägg högst upp vid pelarfästet för att bli någorlunda rak)

//MW
 
Eget filter låter roligt med känns lite fegt, och fruktansvärt tidsödande. Jag hoppas på en lösning ett tag till. Bifogar bilder på "vinjetteringen" eller vad vi ska kalla den.

Kopiorna blir för ljusa i vänsta delen, framförallt nedre vänstra hörnet.

Jag ska definitivt granska för reflexer, har inte tänkt på detta. Tack.

Angående lutningen, var det huvudets vinkel mot pappret som var fel? Jag kan tänka mig att min utrustning inte är alldeles rak överallt för dena har flyttats runt en hel del. Ska ta med ett vattenpass nästa gång.

Tack

Hej !

Givetvis extraljus (helst Biltema ).

Nej, jag tänkte nog tvärt om, dvs minska ljuset på övriga ställen med ett egetillverkat filter.
En film som belyses med apparaten utan något negtiv, på så sätt borde det gå att göra ett filter
som motverkar ojämheten, detta är alldeles säkert avsevärt lättare sagt en gjort

Det går även att sprutmåla med sprayfärg på glasskiva.


Men grundproblemet, är det att det är ojämt ljus vid sidorna, eller är det mera
som vinjettering ?

Jag har för mej att spegeln går att flytta lite i sidled, stämmer detta ?

Det är inte någon intern reflex som skapar detta ?
Sätt en dimmer så det går att skruva ner styrkan på lampan, vrid apparaten och
titta in genom objektivet och se om det går att utröna något, ev går det bra med en spegel
i stf att vrida, kanske någon missad svart färg, ( Durst var ju kända för sin kvalitet, min apparat
behövde ca 2mm mellanlägg högst upp vid pelarfästet för att bli någorlunda rak)

//MW
 

Bilagor

  • vinjetteringvänstra001ny.jpg
    vinjetteringvänstra001ny.jpg
    11.6 KB · Visningar: 322
  • vinjetteringnedre001ny.jpg
    vinjetteringnedre001ny.jpg
    12.4 KB · Visningar: 327
  • vinjetteringovre001ny.jpg
    vinjetteringovre001ny.jpg
    11.4 KB · Visningar: 328
Jag har testar vrida lampan, det går, men ger ingen större effekt, har även bytt lampa, inte heller detta löste problemet. Kollat negativen noga och felet är inte där. Väldigt bra felkällor dock. Tack!

Jag kan inte förså att du inte kan få jämn belysning genom att höja/sänka och/eller vrida opallampan? Jag har använt Durst M605 med kondensor under hela 1980- och 90-talen och det var aldrig problem med att justera lampan när man bytte den. Kan det vara så att lampan har en ojämn vit färg i glaset? Eller kan det vara så att dina negativ är mörkare i kanten, dvs att det är något problem med kamerans sluraridå? Eller att något motljusskydds kant ligger för långt in?

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Eget filter låter roligt med känns lite fegt, och fruktansvärt tidsödande. Jag hoppas på en lösning ett tag till. Bifogar bilder på "vinjetteringen" eller vad vi ska kalla den.

Kopiorna blir för ljusa i vänsta delen, framförallt nedre vänstra hörnet.

Jag ska definitivt granska för reflexer, har inte tänkt på detta. Tack.

Angående lutningen, var det huvudets vinkel mot pappret som var fel? Jag kan tänka mig att min utrustning inte är alldeles rak överallt för dena har flyttats runt en hel del. Ska ta med ett vattenpass nästa gång.

Tack

Hej !

Både och, pelarens fäste mot plattan var felfräst, ca 1-2 mm behövdes
högst upp mellan pelare och fäste.

Objektivet sitter på en "släde" så det går att snedställa denna för att
räta upp senda motiv, den är försedd med ett kulsnäppe, det är bara
det att snäppläget är fel.

I övrigt var det nog ok, apparaten blev ombyggd med en ram som stagade
pelaren, och förstärkningar under plattan, även den böjer sej.


Vad man kan tänka på är att det är väldigt viktigt att det är
rakt och plant uppe vid negativet, betydligt mindre kinkigt vid
pappret, att ställa skärpan mot ett papper och tro att det blir bättre
än utan är onödigt, prova att lyfta skärpeinställaren (akriskopet ?) och
se när skärpan försvinner.


Det var inte lätt med bilder , men kanske dessa:

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Dar...ltDomain_0&hash=item53e8d2b260#ht_8858wt_1193

http://www.ebay.com/itm/Durst-m601-...ultDomain_0&hash=item2a1d93a798#ht_500wt_1173
 
Sammanfattning

Hej igen, Jag har nu gett upp försöken att lösa problemet med vinjetteringen och det ljusa hörnet på mina kopior. Som tack till forumet vill jag nu sammanfatta dessa försök. Jag har alltså betat av följande felkällor en och en utan att komma åt problemet:

1. Byta lampan: prövat med 3 st olika av opaltyp 75w
2. Byta objektiv: testat ett flertal
3. Rotera och justera lampan I höjdled för jämnare belysning: ger effekt men inte tillräckligt bra. Problemet kvarstår
4. Lutning av pelaren mot pappret: har ett något "hängande" huvud, men i övrigt ok. Testat med vattenpass
5. Kolla om något är i vägen, te.x. filterhållaren stör. Även kollat ifall kanten på rödfiltret närmast pappret stör
6. Rak spegel: denna är rak, och går att flytta ca 2 mm utan att resultatet påverkas. Spegeln hanger I 4 hörn av böjd plåt som skulle kunna gesämre belysning I just hörnen, jag testade av böja bort dessa och hänga spegeln I dubbehäftande tejp I stället utan batter resultat.
7. Vända kondensor: går ej, sitter där den sitter
8. Reflexer i ljusgången pga. dåligt målade ytor: nej
9. Köpt ett frostad plastfolie och monterat på kondensorn för att sprida ljuset bättre: ger ej effekt
 

Bilagor

  • IMG_1358.jpg
    IMG_1358.jpg
    16.3 KB · Visningar: 229
  • IMG_1477.jpg
    IMG_1477.jpg
    18.2 KB · Visningar: 232
  • IMG_1361.jpg
    IMG_1361.jpg
    9.2 KB · Visningar: 225
  • IMG_1350.jpg
    IMG_1350.jpg
    14 KB · Visningar: 224
  • IMG_1341.jpg
    IMG_1341.jpg
    11.2 KB · Visningar: 224
Jag vill minnas att jag hade det här problemet med min Durst601 i samband med ett lampbyte. Det visade sig att lampkolven hade för liten diameter, och när jag bytte till större lampa var problemet löst.
 
Det jag kan tänka mig i så fall är att dina negativ har en svagt mörkare kant som man har svårt att se direkt på negativet, men som kommer fram tydligare när du kopierar till positiv? Orsaken till det kan vara flera. Något annat kan vara att kondensorn är skadad eller feljusterad, Siriocon 80 består ju av två linser och den ena kan kanske ha förskjutits på något sätt? Eller så kan den vara felslsipad, alltså ett fabrikationsfel?

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Jag vill minnas att jag hade det här problemet med min Durst601 i samband med ett lampbyte. Det visade sig att lampkolven hade för liten diameter, och när jag bytte till större lampa var problemet löst.

Kan ju så vara? Durst 605 ska ha en lampa som när den är rätt inställd nästan går i luckan i toppen. Själv hade jag den så den faktiskt gick emot när den var bäst inställd. Vill minnas att jag använde en lampa som var lite längre än den man använde till småbildsvarianten M305.
 
Jag vill minnas att jag hade det här problemet med min Durst601 i samband med ett lampbyte. Det visade sig att lampkolven hade för liten diameter, och när jag bytte till större lampa var problemet löst.

Förstår inte riktigt detta, bara en typ av lampa (kolv) passar ju i sockeln som i sin tur passar i huvudet
 
Det jag kan tänka mig i så fall är att dina negativ har en svagt mörkare kant som man har svårt att se direkt på negativet, men som kommer fram tydligare när du kopierar till positiv? Orsaken till det kan vara flera. Något annat kan vara att kondensorn är skadad eller feljusterad, Siriocon 80 består ju av två linser och den ena kan kanske ha förskjutits på något sätt? Eller så kan den vara felslsipad, alltså ett fabrikationsfel?

http://gelatin-silver.blogspot.com

Jag har skannat negativen och inte lyckats se några mörka hörn, så även detta kan uteslutas. Jag har även tagit isär kondensorn och tittat efter uppenbara fel. Ett slipfel kan jag såklart inte utesluta, men det ser bra
 
Förstår inte riktigt detta, bara en typ av lampa (kolv) passar ju i sockeln som i sin tur passar i huvudet

Det är lampan som är lite längre bara, sockeln är densamma. Kommer dock inte ihåg exakt om jag använde den längre lampan till 605:an? Den ligger nedpackad på vinden så jag kan inte kolla så lätt nu, men den storformatsapparat jag använder idag har en lampa som är längre än den vanliga i alla fall, det fungerar dåligt med den mindre lampan (jag har provat). Ett tips är en stor helt rund opallampa jag köpt på IKEA, den går alldeles utmärkt i min nuvarande apparat, men jag tror den är för stor för 605:an.
 
Sockeln har inget med detta att göra, utan det är den vita lampkolvens storlek det handlar om. Kolvens projektion i negativplanet måste vara tillräckligt stor. En för liten lampa lyser inte ut hela formatet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.