Oband
Medlem
Har ett problem, som nog inte kommer få en lösning utan hjälp från forumet. Har en Durst M605 (bl.a.) som jag använder till att kopiera 6x6 neg svartvitt, Jag har en Durst Siriocon 80 Kondensor och Schneider-Kreuznach-s 80mm. Ett hörn blir ljusast aningen över vad kan vara acceptabelt, längs med hela denna sida är det aningen ljusare och så även i andrahörnet på denna sida, medan det på andra sidan är jämnt belyst. Jag har testat att vrida lampan (upp, ner och åt sidan), testat olika objektiv (även 105mm), olika lampor, olika brännvidder (dvs. bländat ner), men utan framgång. Kondensatorn går inte att justera, den sitter där den sitter (och kan bara sitta på ett sätt). Jag har nu senast testat en M670 color, som tydligen ska fungera till 6x6 med byte till 80-Kondensatorn, anti-newtonglas och formatmask (vegaset 66), det framgår dock inte hur man gör med hela reflektordelen som reflekterar ner ljuset från halogenlampan genom en 33mm-film anpassad ljusgång, denna behövs troligen bytas mot en för 6x6 vilket jag saknar. Min tredje apparat (Eurogon IFF), visade ha en trasig transformator (Ilford 500S), så kört där med. Tacksam för tips!