Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mystisk fläck!

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Nu plötsligt har en mystisk mörk fläck börjar framträda på bilderna. Förklaringen till att jag inte sett den förut är förmodligen att jag har en vit bakgrund nu.
Fläcken sitter inte på bakgrunden, den kan inte sitta på objektivet för jag har använt flera olika och ändå är fläcken där. Kan den sitta inne i kameran? Och hur får jag bort den?
Jag har trott att den satt på bildskärmen, men nu när mina beställda bilder kommit från crimson så förstår jag att så inte är fallet. hjälp!

Damm på sensorn!

Hej Maria!
Sök på "Damm på sensorn" här på FS, så får du läsa många kunniga inlägg i ämnet.

Lycka till!

/prylnissen

hade återkommande problem med dammfläckar antagligen virvlade de bara runt i kamerahuset.Problemet är borta men det var en chansning skulle heller inte rekommondera det om man är rädd om nya fina grejor

Damm på sensorn.
Prova att bara blåsa med en gummituta, det kan räcka.
Ta en ny bild med minsta bländaren och se om den är kvar.

Det ska jag absolut göra! Om man inte har en gummituta, kanske en sån där grej man kan köpa på Apoteket och som är i gummi borde funka? Som man har och suger ut vax från barnens öronen med när de är små. En oanvänd naturligtvis! Huvudsaken är väl att man kan puffa ut luft med den?

Det viktigaste är att gummiblåsan är absolut ren invändigt. Det får inte följa med smuts, talk eller liknande med luften ut.
Apotekets gummiblåsa för Revaxör fungerar nog bra. Om du ska köpa en blåsa så kika hos en fotohandlare först.

Ibland kan man skaka bort dammet försiktigt och hålla objektivöppningen nedåt.
(kolla i instruktionsboken hur man gör ren sensorn)

MVH J O

Det ska jag absolut göra! Om man inte har en gummituta, kanske en sån där grej man kan köpa på Apoteket och som är i gummi borde funka? Som man har och suger ut vax från barnens öronen med när de är små. En oanvänd naturligtvis! Huvudsaken är väl att man kan puffa ut luft med den?

Fungerar bra, men den är värdelös =)
Enda sättet att få ordentligt blås är att trycka på sidorna av blåsan, och då viker sig pipen och dansar omkring farligt nära viktiga saker. Visst det går, men det är betydligt trevligare att använda en riktig gummiblåsa.

Håller med. Köp en riktig blåsbälg från Hama, Kaiser, Giotto etc. i storlek som en knuten hand ungefär. Dessa har en hård pip som inte viker sig.

De små med en pensel i ändan och där man pressar gummitutan mellan tummen och pekfingret (vanligaste är Hama) är HELT värdelösa.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto