ANNONS
Annons

Mysteriet med kemiflaskorna

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej

Jag kommer precis från mörkrummet. Tänkte framkalla film och kemin har jag normalt i ett par metallflaskor redo att andvändas. Men när jag öppnar dörren så känner jag att det luktar ättika (stoppbad). Mystiskt.

Det visar sig att något har hänt med den färdigblandade kemin! Kanske någon varit med om det tidigare.

Det ser ut som vitt skum - mycket hårt också. Framkallarens flaska verkar även ha någon kemi (våt) på utsidan av sin kropp (vet inte vilken, dom stod så nära). Det ser ju ut som om det skulle runnit ut flaskorna like ett vulkanutbrot men på flaskorna finns inga rester av torkad kemi.

Det mystiska i det hela är att alla flaskor var väldigt stängda - jag finner inga hål nånstans på flaskkroppen. Rummet är like kallt som vanligt (i en källare). Jag har haft mörkrummet i flera månader och alltid haft kemin så här utan problem. Just denna kemi var bara 2 veckor gammal sedan blandning.

Vad kan detta vara?

Flaskorna var för övrig inte heller toppfyllda. Kanske 4/5 fyllda. Köpta på hemköp och av nån sorts metall, kanske aluminium vad vet jag. Och om plastbälgflaskor håller tätt borde ju metall göra det med eller.

Fredrik

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    21.9 KB · Visningar: 561
  • 02.jpg
    02.jpg
    20.3 KB · Visningar: 563
  • 03.jpg
    03.jpg
    10.4 KB · Visningar: 563
Det är skillnad på plast och plast samt metall och metall. När det gäller förvaring av kemikalier, så är oftast (undantag finns!) glasflaskor bäst (gärna mörkt glas).

Både plast och metall reagerar med kemikalier beroende på plast- resp. metallkvalitéer samt typ av kemikalie. Reaktionerna brukar dessutom ge upphov till gasutveckling (synligt, osynligt, lukt eller luktfri). Dessa gaser kan smita ut ur förpackningar, behållare om inte dessa är hermetiskt tillslutna. Utsipprande gaser kan sedan i sin tur reagera med luft eller andra gaser i luften, varvid diverse nybildade ämnen sedan faller ut som salter på lämpliga ytor (återigen beroende på materialet hos ytan).

För att gör en lång historia/lektion kort:
Förvara kemikalierna i mörka glasflaskor och tillse att dessa är så pass välförslutna som möjligt. Man kan oxå försöka undvika att flaskorna ställs precis kant-i-kant med varandra. Sörj även för en god ventilation där flaskorna förvaras.

/Oscar

Kan det vara så enkelt att du inte torkat av bordet efter att du fyllt flaskorna? Om det ligger kvar kemi brukar det se ut så efter att det torkat.

För att gör en lång historia/lektion kort:
Förvara kemikalierna i mörka glasflaskor och tillse att dessa är så pass välförslutna som möjligt. Man kan oxå försöka undvika att flaskorna ställs precis kant-i-kant med varandra. Sörj även för en god ventilation där flaskorna förvaras.

/Oscar

Jo att glasflaskor är det bästa visste jag redan men jag tyckte dessa flaskor såg bra ut (bättre än plast kanske) och dom har ju funkar bra tills nu. Men jag funderar på att köpa glas ändå.

Jag ska blanda nytt i dessa flaskor en gång till och prova.

Kan det vara så enkelt att du inte torkat av bordet efter att du fyllt flaskorna? Om det ligger kvar kemi brukar det se ut så efter att det torkat.

Ja jo jag kan ju ha missat att få dom snustorra men det är ju så mycket :S Annars brukar det bara finnas någon vit fläck här och där.

Har du själv din kemi i glasflaskor eller kör du i nåt annat?

Ja jo jag kan ju ha missat att få dom snustorra men det är ju så mycket :S Annars brukar det bara finnas någon vit fläck här och där.

Har du själv din kemi i glasflaskor eller kör du i nåt annat?

Det brukar bli en hel del även av små rester när det fått kristallisera och oxidera sig ordentligt. Fast det kan ju vara så att någon reaktion uppstått med metallen i kärlen så att övertryck gjort att det läckt ut? Bör vara korossionsfritt stål om man ska förvara i metallkärl tror jag. Jag förvarar själv i originalflaskor av plast (såna man köper flytande kemi i).

Jag kan tipsa om att vanliga pet-flaskor går utmärkt att förvara de tre (framk, stopp, fix) i. Dessutom är de lätta att trycka ut luften ur.

Jag skulle i mysteriefrågan tro att det är plastskiktet (tunnt, som en lackering typ) som metallflakorna har på insidan som gett upp efter en tids kemisk påfrestning. Av resterna att dömma är det fixet som vällt ut.
Fix är enkla grejer och antgligen kan du på experiment skrapa lös restena och mala krossa dem och sedan blanda ut dem i vatten igen. Om inte annat kan du då bil säker på att det är fix och att den flaskan är uttjänt.

Du kan även granska insidan genom att känna med fingertippen i de olika flaskorna, ev viss skillnad kan du nog känna (om de var fyllda nog långt upp så du når dvs).

Aluminium är mycket korrosionsbenägen, både med alkalier och syror. Det är helt enkelt inte någon bra metall att ha kemikalier i.:)

Tack för svaren
Jag börjar ändra mig ang flaskorna. Kanske bäst slänga dom. Jag vill ju inte ha skit på negativen..

Plastflaskor är utmärkta att ha fotokemi i. Bara att klämma ihop så att man minimerar luftkudden under locket. Jag brukar använda flaskor som det varit glykol eller spolarvätska i, bara skölja ur ordentligt. Enda nackdelen är att de inte är 100% difusionstäta så efter lång tid kan den lilla mängd syre som läcker in orska hållbarhetsproblem. Men vanligen har man då ändå överskridit hållbarhetsgränsen.
För många år sedan innan plastflaskor blev vanliga hade jag glasflaskor. Då fyllde man på med glaskulor vartefter mängden kemi minskade i flaskorna för att mnimera luftkudden.

PET-flaskor är förmodligen utmärkta, de är troligen mera difusionstäta än polyeten. Dock ska man rent principiellt inte förvara kemi i flaskor som kan förknippas med livsmedel och dryck.

Framkallningsskålar är sedan decennier utförda av plast. Innan användes emaljerad metall eller glasskålar. All metall utom syrafast rostfritt är bannlyst i fotokemisammanhang.

Hej
Jag kommer precis från mörkrummet. Tänkte framkalla film och kemin har jag normalt i ett par metallflaskor redo att andvändas. Men när jag öppnar dörren så känner jag att det luktar ättika (stoppbad). Mystiskt.
Det visar sig att något har hänt med den färdigblandade kemin! Kanske någon varit med om det tidigare.
Det ser ut som vitt skum - mycket hårt också. Framkallarens flaska verkar även ha någon kemi (våt) på utsidan av sin kropp (vet inte vilken, dom stod så nära). Det ser ju ut som om det skulle runnit ut flaskorna like ett vulkanutbrot men på flaskorna finns inga rester av torkad kemi.
Det mystiska i det hela är att alla flaskor var väldigt stängda - jag finner inga hål nånstans på flaskkroppen. Rummet är like kallt som vanligt (i en källare). Jag har haft mörkrummet i flera månader och alltid haft kemin så här utan problem. Just denna kemi var bara 2 veckor gammal sedan blandning.
Vad kan detta vara?
Flaskorna var för övrig inte heller toppfyllda. Kanske 4/5 fyllda. Köpta på hemköp och av nån sorts metall, kanske aluminium vad vet jag. Och om plastbälgflaskor håller tätt borde ju metall göra det med eller.

Fredrik

Hej Fredrik!
När jag läser vad du skriver så ser jag några saker som leder till att jag menar att detta är att kemin har kristalliserat sig.
1) "färdigblandade kemin."
2) "Rummet är like kallt som vanligt (i en källare)."
3) "Flaskorna var för övrig inte heller toppfyllda."
När man har färdigblanda kemi i rumstemperatur som är under +12 grader så börjar denna kristallisering.Dessa kristaller frigör sig från kemin och börjar "vandra" ut från flaskan. Eftersom du nu enligt bilderna använde flaskor som inte har skruvkork utan modell "drickpip" så får kristallieringen fritt "utlopp".
Så i grunden är det inte dina flaskor. Jag använder så väl plast som glasflaskor.Rätt sorts plastflaskor är inte sämre än glasflaskor.
Kanske mer viktigt att dom står i jämn rumstemperatur och att man använder antoxidationsspray.
Gott Nytt År på er alla fotografer i Svea Rike.

Så i grunden är det inte dina flaskor. Jag använder så väl plast som glasflaskor.Rätt sorts plastflaskor är inte sämre än glasflaskor.
Kanske mer viktigt att dom står i jämn rumstemperatur och att man använder antoxidationsspray.
Gott Nytt År på er alla fotografer i Svea Rike.

Oj. Tack för informationen! Bäst jag flyttar ut den andra kemin med (blandat för papper) för just nu är det svinkallt i rummet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar