Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mySQL-baserat fotoarkiv

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasandersson

Aktiv medlem
Tänkte dra igång ett litet hobbyprojekt och bygga ett eget fotoarkivsystem för att hålla ordning på alla mina digitala bilder. Tanken är att bygga upp en databas med diverse information om alla bilder, samt en klient där man smidigt kan lägga in nya bilder i databasen, göra sökningar, osv.

Till databasen har jag tänkt mig att köra mySQL, men problemet är att jag är novis på området och inte riktigt vet i vilken ände jag ska börja.

Finns det någon mySQL-guru som har några tips om var man kan starta? Någon bra tutorial på nätet kanske? Boktips?

Klienten tänkte jag skriva i första hand i C/C++, men eventuellt blir det även en hemsida kopplad till databasen genom PHP.

Ett liknande projekt diskuteras i följande tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=28708

Tacksam för all hjälp!
/Tomas

Tja, jag är ingen guru, men jag kan bygga PHP&MySQL-sidor det kan jag.

Det finns en hel del böcker på ämnet. "Sams" har någon bok som avhandlar PHP&MySQL tror jag. Den verkar bra (ganska dyr dock troligtvis) annars så finns det nog en O'Reillybok på ämnet.. Annars kan man ju gå den gratis vägen och titta på www.phpportalen.net, www.php.net och www.mysql.com.

I övrigt föreslår jag nog att du gör hemsidan och databasgrejorna före klienten. Det blir nog lättare att få det sammanhängande då.

Tack Simon för förslagen! Gratis är gott, och det är precis den vägen som är det första alternativet. Har varit inne på samtliga sidor tidigare och letat runt. Problemet är att hitta rätt tråd att börja nysta i... Har testat lite grundläggande saker i mySQL, och det verkar ju inte överdrivet svårt. Behöver bara lite mer kött på benen innan jag sätter igång.

Tror det är enklare för mig att börja med en enkel klient i C/C++, eftersom det är ett område jag kan hyfsat bra. Eftersom jag redan har en stor bunt bilder också, så känns det rätt viktigt att få ihop ett importeringsverktyg.

Thomas Nyström skrev:
Med all respekt, varför inte köra något befintligt program?

mvh
Thomas

Jo, så kan man ju också göra...

Men sen kanske det är så att jag tycker det är kul att pyssla på egen hand, att ha exakt kontroll över vilka funktioner som ska finnas, osv. Sen kanske jag är intresserad av att lära mig databasprogrammering och vill slå två flugor i en smäll...

Men visst, har du något förslag på bra gratisprogram med liknande funktioner, så är jag intresserad av det också.

Ärligt talat så finns det inte så mycket bra befintliga galleri. De är oftast extremt omfattande och närmast lite för stora, och en hel del av dem är ganska krångliga. Detta verkar dock ganska lovande och har en Javaklient som man kan ladda upp bilder med. Trist med sådana är projekt är att man oftast har svårt att kontrollera utseendet. Och sen missar man ju det roliga i att skriva ett eget. Men det väljer man ju själv.

Har du allmänna kunskaper om databasmodellering? i så fall är MySQL inte svårt att få grepp om. Jag rekommenderar att du laddar ner nån av de grafiska klienter som finns för att skapa tabeller och dyligt, det finns gratis från MySQL t ex.

Annars är normalt databasen den ände man börjar i, funderar över vad det är för data man behöver lagra och vilka relationer som ska finnas. Jag är programmerare och har bra koll på både C++, php och MySQL.

/Klas

I'll be here for you too..

klasb skrev:

Annars är normalt databasen den ände man börjar i, funderar över vad det är för data man behöver lagra och vilka relationer som ska finnas. Jag är programmerare och har bra koll på både C++, php och MySQL.

/Klas

Jo. Det är väll ganska bra. En bra metod är att göra någon sorts mindmap eller något.

Jag har även jag bra kunskaper i PHP & MySQL, särskilt bildhantering i PHP kan jag. (wow jag är nischad.. ehm) Så jag kan ju fylla in på Klas om det är något du undrar.

Gallery2 som skurmedel tipsade om är inte helt tokigt och är mycket anpassningsbart till utseendet också. Kör själv med det och till viss del modifierade templates.
(Mitt galleri)

Har inte hunnit översätta alla moduler jag stoppat in extra ännu men det kommer med tiden.

diver1 skrev:
Gallery2 som skurmedel tipsade om är inte helt tokigt och är mycket anpassningsbart till utseendet också. Kör själv med det och till viss del modifierade templates.
(Mitt galleri)

Har inte hunnit översätta alla moduler jag stoppat in extra ännu men det kommer med tiden.

Så tråkigt att det inte klarar safe mode bara.. jag kan inte använda det av den anledningen, fast jag skulle nog skriva eget ändå. Men det verkar rätt smart.

Inga färdiga galleriskript verkar klara safe mode, och ändå är det inte så svårt att ta sig runt.

Jag ser den största nackdelen vara att det är så många olika kodare som är inblandade i ett sånt projekt som Gallery2.

Tar en halv evighet att reda ut var något felar om man måste fixa nån detalj.

Fast jag är igen programmeringstrollkarl heller så jag är tvungen att lita till de "färdiga" paketen om det skall bli några funktioner :)

klasb skrev:
Har du allmänna kunskaper om databasmodellering? i så fall är MySQL inte svårt att få grepp om.

Det är väl lite där skon klämmer, att jag aldrig har jobbat med databasmodellering förut. Skulle behöva någon bra introduktion. Dock känns det som att mySQL verkar vara ganska intuitivt. Sen tror jag också att jag har tillräcklig teknisk kompetens för att lära mig hyfsat snabbt... ;-)

Jag rekommenderar att du laddar ner nån av de grafiska klienter som finns för att skapa tabeller och dyligt, det finns gratis från MySQL t ex.

Låter intressant, ska definitivt kolla upp det.

/Klas

Låter vettigt! Det kommer att ta ett tag bara att skriva ner listan på allt som ska finnas med... :)

Min tanke är att inga bilder (förutom tumnaglar) ska ligga direkt i databasen. Till varje bild ska det i stället finnas sökvägar till originalet och valfritt antal bearbetade versioner. Metadata ska det finnas så mycket av som jag tror att jag kommer att ha ork att mata in... :)

Jag har en uppsjö av olika idéer i huvudet som jag behöver tänka igenom bästa sätt att implementera, men jag ska inte tråka ut er med allt nu på en gång.

Tack alla som har hjälpt till så här långt! Jag kommer nog att behöva mer stöd allt eftersom...
/Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar