Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mysfaktor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hjälte

Aktiv medlem
Hej alla fotovänner!
Det är klart mysigt att ha en kamera som känns helrätt utan att känna "skulle vilja ha den eller den," osv!
Efter fyra månaders rejält testande kan jag bra helt ärligt och lungt konstatra att min Sony A 100 med bl.a.Tamron 17-50-2,8 gett mig kanonbra bilder!
Exponering,skärpa m.m.och ett mycket smidigt handhavande har givit mig bilder som verkligen är värda att spara!
Reklaminlägg för Sony Alfa? Nej, bara ett kontaterande från en som inte behöver sukta efter andra alternativ! ( kommer kanske när fullformat blir tillgängligt till vettiga priser)
Mvh
Tillfreds
/UH

Grattis! Visst är det skönt att vara nöjd för en gång skull.

Det här kanske låter lite flummigt men jag tror vi Mintola/Sony ägare får en lite mer "personlig" relation till våra DSLRer. Canon/Nikon spottar fram nya modeller i ett ganska stabilt tempo medans vi har våra 5D/7D och A100. D7D till exempel är sedan flera år tillbaka fortfarande "flaggskeppet", 5D sålde som glass i solsken och plötsligt pang så lade man ner tillverkningen. Sedan dyker den upp med fler pixlar i en annan kostym. Jag tror det gör systemet lite unikt, nästan lite kult!

Eller har seglat snett fullständigt nu :-D Notera att klockan är 11:34 en lördag och det är långt kvar till rödvinet ;-)

Jag håller med att är man inlärd med Minolta vill man inte byta :p men jag funderar faktiskt på att byta till canon nu pga att jag vill kunna köpa "nya" bra linser till vettiga priser.. har en 20D hemma som ja får leker med i helgen men att ha 5Ds underbara grepp och snabbåtkommliga knappar och inställningar på skärmen gör mig lite antiCanon/Nikon :p

Tänka sej att det finns någon som berömmer sin digitalsystemkamera.Va kul!, annars verkar det bara vara problem som kommer upp på FS

Jag får väl bidra med mina blandade känslor.

Jag köpte en Minolta Dynax 7D när Expert reade ut dessa förra året och jag var överlycklig. Minolta hade precis gått ut med meddelandet att man skulle lägga ner och Sony ta över, men det störde mig inte det minsta eftersom det var just Dynax 7D jag var ute efter.

Har nu haft kameran i lite över ett år och jag är helnöjd, men när jag tänker på framtiden, så blir jag lite dyster. Hur sugen är jag på en kamera i framtiden som det står Sony på? Inte ett dugg!

Min kamera kommer inte att hålla i evigheter och reservdelslagret börjar väl redan sina. Detta har jag gått och grublat på dom senaste veckorna och i torsdags bestämde jag mig för det otänkbara - i dubbel bemärkelse.

För det första bestämde jag mig för att byta system.
För det andra att det nya systemet skulle bli CANON - av alla märken. Den värsta konkurenten av dom alla :)

Jag har inte ett ont ord att säga om min älskade Minolta och just nu sitter jag nästan och letar fel på Canon kameran, men hittills kan jag inte påstå att jag hittat något som är sämre - när jag tittar på bilderna.
Kameran i sig tycker jag är sämre. Handhavandet på Minolta är överlägset - men det är ju en vanesak också.

Jag är en märkestrogen person, på gott och ont. Jag anser att jag varit Minolta trogen under dom få åren jag varit fotointresserad, men nu finns inte Minolta mer och jag anser mig fri att välja nytt märke.
Jag vet att jag skulle fastna i Sony-"träsket" (inte illa menat) om jag bytte till en FF-Sony om/när det kommer en sådan och, ärligt talat, jag vill inte vara Sony trogen.

Nu blir det Canon för min del och det känns tryggt med tanke på att dom knappast kommer att lägga ner sin kameratillverkning. Sen kanske Sony kommer med bättre kameror etc i framtiden, men det är inte hela världen.

En annan bidragande orsak till systembytet är Sony's vansinniga prissättning - http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=66979

Juri vad blev det för en Canon (och objektiv)? Tog det lång tid för dig att vänja dig med att allt fungerar på ett annat sett med rattar, knappar o kontroller?

Mysfaktorn som min Minolta XG2 har är svårslagen! :)

Jag tycker Minolta gör fina saker och med tanke på att min kamera är över 30 år och fungerar felfritt fortfarande så gissar jag på att även de nya digitala sakerna är fina saker! :)

Patrik Palombo skrev:
Juri vad blev det för en Canon (och objektiv)? Tog det lång tid för dig att vänja dig med att allt fungerar på ett annat sett med rattar, knappar o kontroller?

Det blev en EOS 5D med ett 24-105 L IS USM f4.

Det skiljer en hel del åt mellan Minolta och Canon vad gäller handhavandet, men det är inte svårt på något sett med Canon. En ren vanesak.

Jag har bara haft kameran ett par dagar, så jag kan egentligen inte uttala mig om den, men jag har inga problem att hitta inställningarna som jag behöver. Har än så länge inte behövt manualen och det torde säga en del :)

Det mest störande är att den stora LCD-displayen inte används för inställning av ISO, bländare, slutare etc. Istället används den lilla uppe på kameran, precis som på den analoga tiden.
Sparar säkert massor på batteriet, men jag gillade att göra det på LCD'n som på Minoltan.

Den största nackdelen är att kameran är fulare än Minoltan :)

Gutenisse skrev:
Hur sugen är jag på en kamera i framtiden som det står Sony på? Inte ett dugg!

Det vore en lögn att påstå att jag inte känner igen det där. Eller åtminstone känt ett visst tvivel men jag tror det handlar om en ren vanesak. Foto är klassiskt och känslor är ibland konservativa. Nykomlingar granskas hårt och kanske t o m känns helt fel till en början.

När (om) Sony släpper sin FF dräpare så tror jag många Minolta anhängare börjar dregla. Jag är mest glad över att systemet lever vidare. Att det sedan står Sony eller KM på huset spelar ingen större roll. Optiken man sitter på har ju en viss betydelse i sammanhanget!

Min D200 blev ett jädra lyft trots att jag tyckte min tidigare D70 funkade mycket bra.

Mycket bättre skärpeföljningar och ljusmätare.
Speciellt ljusmätning på snöbilder, behöver i stort sätt aldrig exponeringskompensera då det är rätt små justeringar som behövs på rawbilderna max 0,5 steg.

Skön att hålla i och snabb som få. Enda nackdelen är att få minneskorten att räcka till då det blir många exponeringar :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto